Ieder bedrijf z’n eigen Hemaworst…
René Repko doet de marketing van Hema. Ik ken hem nog wel, we hebben lang geleden ooit Nima-C gedaan. Dan word je een beetje klassiek opgevoed en ga je merken bouwen met onderscheid. En Hema is zo’n merk met onderscheid. Wat Hema natuurlijk uniek maakt, is zijn worst. De Hemaworst. Waar je ook komt, elk van de 334 filialen van de Hema heeft dezelfde worst. Ik vind de Hemaworst dan ook een klassiek a-merk want de definitie daarvan is: een a-merk heeft constante kwaliteit.
Nu hoor ik u denken: Nou ja, kwaliteit… die worst. Jazeker! Die worst van de Hema is helemaal oké! Ik bedoel dan niet alleen de smaak, of wat er allemaal zit, geen idee trouwens, maar ik heb ‘t vooral over de sfeer er om heen. Ga zaterdag winkelen, sta eens wat langer stil bij de worstenkraam van de Hema en het verbaast u hoe druk het daar is met louter tevreden klanten. Daar kunt u nog wat van leren!
De Hemaworst is ook echt Nederlands. Geen opsmuk, geen gekke dingen maar bijna saai want altijd hetzelfde en lekker zes-onder-een-kap, degelijk, doe maar normaal. De Hemaworst moet opgenomen worden in de inburgeringcursus. Geblinddoekt een smaaktest uitvoeren en als de Afghaanse of Ethiopiër niet weet wat ‘ie eet… hop, de grens over. De ultieme ‘Kent u Holland’ test.
www.hemaworst.nl –
Wie heeft er nu zulke fans onder uw klanten?
De Hemaworst heeft z’n eigen fanclub compleet met website waarbij de fotogalerij wel het meest hilarische onderdeel is. Hans Dorrestijn zingt over de Hemaworst. Stakers van Unox verraden de herkomst er van (toch niet Unox dus!). Er zweven overal recepten met Hemaworst rond…. Als de worst blijft, gaat de Hema nooit failliet. De Hemaworst is de spiegel van de Hema. Ik kan me wel voorstellen dat René met die opmerking niet zo blij is, maar ‘count your blessings’! Geen bedrijf in Nederland heeft zo’n sterke vertegenwoordiger bij de voordeur staan als de Hema. Ieder bedrijf zou eigenlijk zijn eigen Hemaworst moeten creëren. Een symbool dat verder gaat dan het merk. Worst-marketing…
Nu is mijn gedachte:
1. Ieder (retail, B2C) bedrijf dient een ‘frontdoor’ te hebben als de worst van de Hema.
2. Wat is de Hema worst voor: KLM, ABN Amro, Rabobank, Jumbo Supermarkten, ANWB, Randstad, ons Koningshuis, Balkenende, Wilders en MarketingFacts
Mooi verhaal. Interesant, de Hema-worst als inburgeringsinstrument. Ik denk dat Rita Verdonk daar wel voor is, want er schijnt vlees in die worst te zitten, van een bepaald dier, dat bepaalde groepen mensen (die ook nog wel eens van zins zijn te willen inbuirgeren in Nederland) als onrein beschouwen…
Zak je voor de cursus als je om die reden weigert aan de test deel te nemen? Of doen we het voor deze groepen gewoon met kaassouflés? (met bijvoorbeeld oer-Hollandse Gouda-kaas erin). Beetje flexibiliteit moet kunnen, nietwaar?
Verder vind ik het maar een moeilijke vraag, hoor, wat de HEMA-worst is voor al die grote merken…. Misschien schiet me de komende tijd nog wat te binnen.
Ik moest toch wel ff lachen toen ik dacht aan Marco als de hemaworst van MF 😛
De worst voor Balkenende is zijn snelle, te snelle praten. Komt ‘ie nooit meer van af. In zijn geval dus een typisch staaltje frontdoor met de achterdeur wijd open. Maar politieker moeten we het maar niet maken.
Pracht verhaal! Vanuit mijn vakgebied, HR, vraag ik me prompt af wat ‘onze’ Hemaworst is. Of zou moeten zijn. Humor, plezier in het werk, ontwikkelingsmogelijkheden…of toch dat onderscheidende in het bedrijf zelf wat maakt dat we er graag willen werken? ‘Proud to be a part of’ (sinds Trots gekaapt is door Rita vermijdt ik het maar).
Om af te sluiten met een adviesvraag…kan een zonnebloem het equivalent van die Hema-worst worden? Zoals de zwaan hoort bij KLM?
Groet!
Henk Ritmeester
http://www.hrprofessionals.nl
Een beetje goed geïinformeerde internetter weet natuurlijk dat er maar 1 hemaworstje is.
Aangenaam kennis te maken.
@Hemaworstje: Ik dacht al, waar blijf je nu! 😉
tja , ben een tijdje weg geweest , om een of andere vaaage reden had je me een ip ban gegeven.
iets triviaals met tolerantie en boerenvrijheid van spreken versus belediging / lange tenen geleuv ik.
Maar ja trappen tegen de schenen van nima boys blijft een verplichte hobby.
Ken je nog een leuke advertentie boer voor me ? , ik ga commersjeel en kan er wel 1 gebruiken.
Gezien onze diepgewortelde liefdesverhouding valt er wellicht wat te regelen, ik bedoel u zwemt tussen die brr mensen , ik krijg er bultjes van..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!