SMX Advanced dag 1: ‘Wij hebben geen moraal nodig, wij zijn marketeers!’

SMX Advanced dag 1: ‘Wij hebben geen moraal nodig, wij zijn marketeers!’

{title}Rebelse link buildende marketeers die als grey hats zonder moraal regelmatig de grens overschrijden volgens Google’s Matt Cutts. Paid Search marketeers die voorop lopen in het doormeten van de complete customer buying cycle. En Microsoft die een unieke gebruikerservaring van Live Search en haar AdCenter gaat inzetten om te concurreren met Google. 

In een notendop waren dit dinsdag de hoogtepunten van de eerste dag van het Search Marketing Expo (SMX) Advanced congres in Seattle. Dit is de tweedaagse conferentie voor senior search marketeers, georganiseerd door Search Engine Land.

Microsoft’s inhaalslag: offline editor en groter marktaandeel
Microsoft gaat Google’s voorsprong verkleinen door een unieke gebruikservaring te bieden. Dit vertelde Kevin Johnson, President Platform & Services van Microsoft, tijdens de keynote. Er is volgens Johnson behoefte aan meer keuze in advertentieplatformen voor Paid Search, door de dominante rol die Google nu speelt. Om hierop in te spelen heeft hij eind 2007 zijn oor te luister gelegd bij search marketeers. Zij vertelden Microsoft dat de snelheid, het gebruiksgemak en het marktaandeel van Microsoft’s advertentieplatform een groot obstakel vormen. Daarop heeft Microsoft onder andere besloten om binnenkort een offline editor voor haar AdCenter te gaan leveren.

Het probleem van het groter marktaandeel zal Microsoft te lijf gaan door in te spelen op Google’s achilleshiel. Johnson: “Google’s gebruikservaring is in de loop van jaren amper veranderd, wij gaan daarom een compleet nieuwe en innovatieve gebruikservaring bieden.” Het woord ‘user experience’ liet Johnson vervolgens wel 30 keer vallen om de aanwezigen hiervan te overtuigen. Daarnaast zal Microsoft haar Live Search wederom moeten re-branden, nu haar deal met Yahoo! niet door gaat.

Linkbuilding: how low can you go?
Terwijl in Nederland discussies gevoerd worden over nette manieren van link building, no-follow tags en comment spam, wordt in enorm competitieve markten als de Verenigde Staten juist wel gebruik gemaakt van deze technieken. Of zoals link builder Jay Young van Link Fish Media het verwoordde: “We are not in it for the morality, we are marketeers”. Een opmerking die de nodige hilariteit veroorzaakte.

Enkele grey hat tips die aan bod kwamen en zouden werken, maar die ik persoonlijk niet zou overnemen:

  • Koop vooral veel links in of links van pagina’s met een hoge PageRank
  • Zet linkbrokers in voor grootschalig inkoop van tekstlinks
  • Comment spam: het vullen van reacties op blogs om het enkele doel hierin links te kunnen verwerken
  • Het gebruik van wederkerige links
  • Voorwaardelijke redirects van affiliate URL’s

Er werd vooral lachend op gereageerd door de aanwezige SEO’s. En later die dag keurde Google’s Matt Cutts dit soort tactieken uiteraard openlijk af, vanuit de gedachte van Google’s webmaster richtlijnen. Cutts benadrukte dat het erom gaat dat je als site geloofwaardigheid opbouwt. En niet je business zo ongeloofwaardig laat worden als Milli Vanilli  deden met hun muziek in de jaren negentig.

Welke oplossingen zijn er dan om je link populariteit te vergroten? Schrijf goede content waar mensen naar toe willen linken. Maar vermijdt de volgende zaken, meldde Cutts:

  • hidden links
  • off-topic links
  • bestemmings URL die niet aansluit bij de link
  • slechte anchor teksten
  • widgets aanbieden waarbij downloadende bezoekers voor eigen gewin worden gebruikt
  • gebruik geen redirects op URL’s van affiliates, maar zorg voor een eigen goede URL architectuur
  • het zelf verdelen van PageRank over je site (’siloing’, uitgevonden door Bruce Clay  http://netters.nl/siloing-theming-en-linkjuice) is zonde van je tijd (hoewel niet strafbaar), maak gewoon een goede sitestructuur

Paid Search: conversie van de marketingmix
De meest interessante sessie op de eerste dag was Paid Search sessie over lead tracking. Hier bleek hoe ver sommige Amerikaanse search bureaus voor lopen op de Nederlandse. Een veel voorkomende fout die search marketeers traditioneel maken, is volgens Adam Goldberg van ClearSaleing dat er een hoge conversieratio wordt toegekend aan merk-gerelateerde keywords: “These brand terms do not contribute to any conversion, because people tend to use them after they made a decision to purchase”.

Al enige tijd ben ik zelf op zoek naar maatstaven om het rendement van keyword advertising beter te kunnen bepalen. De traditionele conversiemeting voldoet simpelweg niet, omdat een conversie pas plaatsvindt nadat een bezoeker verschillende typen (online en offline) media-uitingen heeft ingezet binnen de customer buying cycle die deze doorloopt. Op SMX Advanced werd hier vanuit een combinatie van webanalytics en CRM meer invulling aan gegeven.

De combinatie met CRM maakt het mogelijk om de online performance te koppelen aan alle marketingacties (zowel online en offline) en klantcontacten die in het CRM systeem geregistreerd worden. Dan kun je de kosten per lead, de kosten per acquisitie, de winst etc. van je marketingmix in kaart brengen.

Alissa Ruehl van Apogee Search gaf in haar bijdrage aan hoe je het CRM systeem kan inhaken bij je keyword advertising:

  • CRM uitbreiden met alle waarden uit de keyword advertising (keywords, adtext, ctr, etc.)
  • Update de URL’s van je landingpagina’s om meting via CRM mogelijk te maken
  • Installeer cookies (1st party)
  • Voeg verborgen velden toe aan je formulieren om gegevens uit cookies in te lezen en ingevulde waarden van bezoekers te checken
  • Test en rapporteer over de omgeving die je hebt ingericht
  • Vergelijk de CRM data met de data die je uit de search campagne krijgt

Voordat je deze meting inzet, is het belangrijk om jezelf het volgende af te vragen:

  • Wat wil je überhaupt gemeten hebben?
  • Zijn dit wel de juiste metrics om je online succes te bepalen?
  • Tot hoe ver wil je gaan qua kosten en personele inzet?
  • Zijn de bezoekersaantallen groot genoeg om significante resultaten te leveren?
  • Is de verkoopcyclus op de eigen site geschikt voor deze type meting?

Dit zijn interessante initiatieven waarmee de online marketing inspanningen geoptimaliseerd kunnen worden. Of de SEO collega’s net zo ver zijn op dit gebied, zal morgen duidelijk worden. Dan is er een sessie op de SMX Advanced over analytics voor Organic Search. Morgen volgt deel 2 van het verslag!

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Prima verslag Remco! Ben benieuwd naar de volgende.

    geplaatst op
  • Thnx! :-)) Tweede deel volgt donderdagochtend (Nederlandse tijd)

    geplaatst op
  • Hey Remco,
    Het is al donderdagochtend, maar nog geen tweede verslag gezien ;) Klinkt interessant en natuurlijk altijd weer leuk zo'n tripje naar de States. Geniet er van en ik verwacht uiteraard na je vakantie foto's!
    Groetjes
    Frederique

    geplaatst op
  • @Frederique: volgens mij ben je nog niet echt wakker ;-) Kijk hier voor tweede verslag!

    geplaatst op
  • Dat verhaal van Kevin Johnson klinkt wel een beetje slap zeg. Een “totaal andere user experience”, “Live Search wederom rebranden”. Ze kunnen beter eerst zorgen dat de resultaten gewoon kneitergoed en kneitersnel zijn. Gewoon de experience van Google precies nadoen, veel meer servers in Europa neerzetten en even niet meer rebranden. Ik weet nog steeds of hun zoekmachine nou MSN Search, Windows Live, Live Search of MSN Live heet. Ik hoop echt dat ze nou eindelijk eens gaan focussen op kwaliteit van de kern van de zoekmachine en daar ook succes mee krijgen, dat zou het voor de hele branche weer een stukje interessanter maken. Heeft hij daar zelf ook nog dingen over gezegd?

    Verder lijkt het niveau van SMX advanced erg goed als ik het zo lees. Leuk om te lezen dat het gelukt is om een conferentie op dat niveau neer te zetten. Misschien moet ik volgende keer ook maar eens heen…

    En leuk verslag inderdaad!

    geplaatst op
  • @ Marco: Oops, ik had inderdaad geen mail gehad over het tweede verslag :) Dank voor de link!

    geplaatst op
  • @Remi: thnx! Het re-branden is inderdaad een groot probleem, ze hadden gehoopt dat op te lossen met het kopen van Yahoo! was uit zijn woorden op te maken. De zoekmachine willen ze inderdaad ook sneller en beter maken. Maar ze zien dit als lange termijn, net zoals ze hun Server omgeving in enkele jaren hebben van Windows 'Not There' (NT) tot nu.
    En het is zeker een aanrader om hier een keer naar toe te gaan!

    @Frederique: leuk dat je het volgt!

    geplaatst op
  • Er is een discussie ontstaan over het niveau van SMX Advanced, met name de mate waarin grey/black hat technieken aan bod kwamen.

    Lisa Barone heeft er een goede post over geschreven en er ontstond een goede discussie waar veel mensen zich in mengden, waaronder uitgebreide reacties van Danny Sullivan zelf:

    http://www.bruceclay.com/blog/archives/2008/06/smx_advanced_goes_dark.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.