STIR Internet Jaarboek 2008

25 mei 2008, 07:35

Uitreiking STIR Internet Jaarboek 2008Donderdagavond is het eerste exemplaar van het STIR Internet Jaarboek 2008 uitgereikt aan IAB-voorzitter Marco Derksen. Dat gebeurde op het jaarfeest van de Stichting Internetreclame (STIR) waar enkele honderden vakgenoten het driejarig bestaan van STIR kwamen vieren. STIR-voorzitter Gert Jaap Schoppink overhandigde het boek met het nieuws dat IAB en STIR meer gaan samenwerken op het gebied van onderzoek. IAB publiceerde voorheen jaarlijks het mediaconsumptie-onderzoek, maar neemt nu de data van de Establishment Survey van STIR af als alternatief. Een groot deel van die data is ook te vinden in het jaarboek. Om die reden heeft het IAB een speciale IAB-oplage van het boek laten maken voor haar leden.

In het jaarboek wordt een uitgebreide update gegeven van de onderzoeken die STIR laat uitvoeren. Dat is naast de genoemde Establihsment Survey de Marktmonitor Internet en uiteraard de Webmeter. De Establishment Survey geeft inzicht in de samenstelling van de surfpopulatie en de online activiteit van die populatie. De survey wordt o.a. gebruikt om het panel van de Webmeter mee te ijken. Ook wordt gevraagd naar de tijdbesteding aan andere media zoals televisie, radio en print. De Marktmonitor geeft een overzicht van de 500 meestbezochte websites in Nederland. Dat zijn niet alleen de STIR-aangesloten websites, maar alle websites. Inclusief buitenlandse sites. De Webmeter is het hoofdonderzoek van STIR dat maandelijks data levert aan de markt. Met die data kunnen o.a. mediacampagnes gepland worden.

Sinds 1989 actief in het mediavak. Begonnen bij dagbladen, daarna televisie en sinds 1997 zelfstandig vanuit Het Media Loket. Publiceert (veelal in opdracht) over ontwikkelingen in de mediamarkt, is adviseur, strateeg en onderzoeker in de offline en online mediamarkt. Onderhoudt een weblog met de veelzeggende naam Mediaonderzoek.nl. Presenteert regelmatig op diverse nationale en internationale congressen en organiseert maatwerk workshops voor grote en kleine klanten.

Categorie
Tags

4 Reacties

    chi666

    wel slecht dat er eerst een factuur wordt gestuurd die je moet betalen en dan pas het boek word verzonden. Waarom niet gewoon ideal implementeren en factuur per mail sturen?


    25 mei 2008 om 15:25
    Berend den Hertog

    STIR zijn boeven


    25 mei 2008 om 18:53
    media

    @Bas: eens, kan inderdaad handiger!

    @Berend: waarop baseer je je nu? En waarom gebruik je een fictieve naam?


    25 mei 2008 om 19:37
    Mark de Bruin

    Is er op internet al iets te vinden van de Marktmonitor die een overzicht van de 500 meestbezochte websites in Nederland geeft? Ik ben wel benieuwd (maar wil liever niet betalen…)


    26 mei 2008 om 08:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief