STIR Internet Jaarboek 2008

Donderdagavond is het eerste exemplaar van het STIR Internet Jaarboek 2008 uitgereikt aan IAB-voorzitter Marco Derksen. Dat gebeurde op het jaarfeest van de Stichting Internetreclame (STIR) waar enkele honderden vakgenoten het driejarig bestaan van STIR kwamen vieren. STIR-voorzitter Gert Jaap Schoppink overhandigde het boek met het nieuws dat IAB en STIR meer gaan samenwerken op het gebied van onderzoek. IAB publiceerde voorheen jaarlijks het mediaconsumptie-onderzoek, maar neemt nu de data van de Establishment Survey van STIR af als alternatief. Een groot deel van die data is ook te vinden in het jaarboek. Om die reden heeft het IAB een speciale IAB-oplage van het boek laten maken voor haar leden.
In het jaarboek wordt een uitgebreide update gegeven van de onderzoeken die STIR laat uitvoeren. Dat is naast de genoemde Establihsment Survey de Marktmonitor Internet en uiteraard de Webmeter. De Establishment Survey geeft inzicht in de samenstelling van de surfpopulatie en de online activiteit van die populatie. De survey wordt o.a. gebruikt om het panel van de Webmeter mee te ijken. Ook wordt gevraagd naar de tijdbesteding aan andere media zoals televisie, radio en print. De Marktmonitor geeft een overzicht van de 500 meestbezochte websites in Nederland. Dat zijn niet alleen de STIR-aangesloten websites, maar alle websites. Inclusief buitenlandse sites. De Webmeter is het hoofdonderzoek van STIR dat maandelijks data levert aan de markt. Met die data kunnen o.a. mediacampagnes gepland worden.
wel slecht dat er eerst een factuur wordt gestuurd die je moet betalen en dan pas het boek word verzonden. Waarom niet gewoon ideal implementeren en factuur per mail sturen?
STIR zijn boeven
@Bas: eens, kan inderdaad handiger!
@Berend: waarop baseer je je nu? En waarom gebruik je een fictieve naam?
Is er op internet al iets te vinden van de Marktmonitor die een overzicht van de 500 meestbezochte websites in Nederland geeft? Ik ben wel benieuwd (maar wil liever niet betalen…)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!