Nashuatec verandert merknaam in Ricoh middels ludieke viral

14 mei 2008, 11:00

Wekelijks komen er diverse virals voorbij in Viral Friday, ieder met een eigen doelstelling, bijv. vergroten naamsbekendheid (Agent Provocateur), werving (Reed Business), stimuleren verkoop (Blendtec), aankondiging (nieuw) product, event (Holland Casino) of online shop (HEMA), vergroten mailinglist (Fly for Fortune), actie voeren (Greenpeace vs Unilever), geld inzamelen (Rode Kruis) of gewoon zorgen voor fun (Elf Yourself), maar een viral om een rebranding aan te kondigen is redelijk uniek.

Nashuatec, bekend van printers en copiers, gaat als merk van de Nederlandse markt verdwijnen en zal vanaf half mei verder gaan onder de naam van de moederorganisatie: Ricoh. Om dit op opvallende wijze bekend te maken, heeft de marktleider op het gebied van document management voor de zakelijke markt bovenstaande ludieke business-to-business viral video ontwikkeld.

Note: De auteur van dit artikel is betrokken bij de seeding van dit project

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

12 Reacties

    frankheijkamp

    Sex sells, LOL


    14 mei 2008 om 11:25
    Marc van Ogtrop

    Volgens mij hebben ze besloten om een melig filmpje in te zetten in de hoop dat er een viraal effect vanuit gaat.

    Om nou bij 600 views in twee weken al over een viral video te praten lijkt me wat prematuur.


    14 mei 2008 om 11:47
    Jake van Emmerik

    Ik zou zeker een voorraadje kopieren! 😉


    14 mei 2008 om 12:13
    frankheijkamp

    Het kan in potentie een goede viral wezen, het bevat immers de ingrediënten die het mogelijk succesvol maken. Interessant is verder dat het wordt ingezet voor het communiceren van de verandering / samenvoeging van de merknaam, ik vind het best gewaagd om dit op deze manier te doen.


    14 mei 2008 om 12:24
    Marc van Ogtrop

    Als je kriebel in je keel hebt kun je scheermesjes inslikken om te kijken of het overgaat. Is ook gewaagd.


    14 mei 2008 om 12:58
    mgvandenbroek

    @Marc: ik snap hem niet….


    14 mei 2008 om 13:11
    Ulco

    Hij is op zich wel leuk, daar niet van maar om op zo’n manier over een ‘eigen’ productie te praten vind ik wat ver gaan. Dan liever met wat background informatie, kosten, scoop, doelstellingen en dat soort dingen.

    Nu heb ik toch een beetje het idee dat we enkel gebruikt worden om de view count op te krikken.


    14 mei 2008 om 13:23
    Noel

    My 5 cents: Als ik dit artikel lees krijg ik niet de indruk dat dit om eigen promotie gaat hoor! De auteur heeft het er nota bene onder gezet, om geen misverstanden te creëren. Ik begrijp uit het verhaal dat de nieuwswaarde bestaat uit het feit dat een merk voor rebranding een “beoogde” viral inzet en dat is bij mijn weten redelijk uniek.


    14 mei 2008 om 14:04
    mgvandenbroek

    @Noel: spijker op zijn kop, wat mij betreft!


    14 mei 2008 om 14:21
    Bernd Deuten

    Ik kwam het bericht ook al tegen op Adformatie.nl, wat mij betreft hoort het dus ook zeker thuis op Marketingfacts!

    Een viral voor namsverandering vind ik ook redelijk uniek, kan mij niet heugen dat dat algedaan is in Nederland.Of het gewaagd is, in de zin van of het wel duidelijk is, vind ik moeilijk om te zeggen. Zeker als je leest dat dit onderdeel is van een campagne. We kunnen dus wellicht meer verwachten van Nashuatec/Ricoh?


    14 mei 2008 om 19:24
    media

    @Paul: leuke video, ben benieuwd of het ook jet kritische omslagpunt bereikt zodat er echt sprake is van een viral. Kun je wellicht ook iets zeggen over het seeden en tracken van deze campagne?


    14 mei 2008 om 19:45
    Paul van Veenendaal

    @Marco: daar ben ik ook benieuwd naar, de tussenstand ziet er gunstig uit 😉 Tracking van de campagne wordt gemeten met ViralTracker.com, seeding van de campagne wordt gedaan door SocialMedia8.com, helaas kan ik (nog) geen cijfers publiceren, maar de seeding beperkt zich niet alleen tot YouTube. De video is bedacht door Huddles Marketing en geproduceerd door Wennekers.tv


    16 mei 2008 om 10:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief