Twee jaar geleden constateerden we dat er (te) weinig aandacht was voor online marketing in opleidingen. Even los van de discussie wat nu precies online marketing, interactieve marketing of digitale marketing is, hebben we het hier over opleidingen die bijdragen tot kennis over het inzetten van digitale media in de marketingmix. Nog in hetzelfde jaar lanceerden studenten en jong professionals de vereniging Generation Next en werden de eerste opleidingsinitiatieven gestart. Amper een half jaar later waarschuwden we voor een wildgroei aan opleidingen. We zijn inmiddels bijna 2 jaar verder, tijd om eens te kijken welke post HBO opleidingen er nu eigenlijk allemaal zijn.
M! Academy
Allereerst zijn we zelf gestart met het organiseren van 1-daagse trainingen op specifieke onderdelen van het vak digitale marketing. Uit de pool van bloggers op Marketingfacts hebben we de beste docenten geselecteerd die trainingen geven op het gebied van online mediaplanning, e-mail marketing, conversieverbetering, usability & design, webanalytics, etc. Sinds kort hebben we deze trainingen ondergebracht in M! Academy en is Maritza Fellinger verantwoordelijk voor de coordinatie.
Mediaflex Interactive Course
In dezelfde periode is ook werving & selectiebureau Mediaflex gestart met haar Interactive Course. De Interactive Course bestaat uit 10 praktijkgerichte workshops (verdeeld over 5 dagen) met als doel deelnemers kennis te laten maken met de diverse mogelijkheden op het gebied van interactieve marketing en de praktische toepasbaarheid hiervan. Hoe staat het ervoor, wat is er mogelijk, hoe past dit in mijn huidige marketingbeleid en waar gaan we naartoe? De docenten zijn bekenden uit de interactieve branch zoals Sander van der Blonk, Lot Keijzer, Dennis Kramer, Rembrandt Smids en Ronald ter Voert.
SRM Interactieve Marketing
SRM kent een aantal opleidingen die zich richten op interactieve marketing. De eerste betreft de opleiding Online Branding. Deze opleiding verschaft je de kennis, de vaardigheden én het inzicht om online merkvraagstukken op te lossen. De opleiding bestaat uit 3 avond- en een weekendsessie. Na het volgen van de Opleiding ontvang je het SRM-certificaat Online Branding. Daarnaast heeft SRM samen met ilse media de opleidingen Crossmedia-A en Crossmedia-B ontwikkeld. Beide opleidingen bestaan uit een 10-tal avondsessies en een aantal dagsessies en worden afgesloten met een examen. De opleiding is gecertificeerd door de IAA (International Advertising Association) waardoor het diploma ook internationaal erkend zou zijn.
Leergang Digital Marketing
Vorig jaar is ook Beeckestijn gestart met een opleiding Digitale Marketing. Beeckestijn Business School (BBS) van Egbert Jan van Bel en Hans Molenaar, is al een aantal jaren aktief op het gebied van CRM-opleidingen. De Leergang Digital Marketing is vergelijkbaar van opzet. In 5 maanden tijd worden strategie en praktijk behandeld in 9 avondcolleges en wordt er in groepen gewerkt aan een groepsopdracht. De docenten zijn evenals M! Academy, Interactiev Course en de SRM-opleiding bekenden uit de interactieve branch.
Verkorte opleiding tot Internetmarketeer
De verkorte opleiding tot Internetmarketeer van Euroforum is een 3-daagse cursus (bestaande uit 5 colleges) waarin ervaren marketeers in het kort ingaan op specifieke onderdelen van online marketing.
MBA Crossmedia
De MBA Cross Media is een 2-jarige parttime opleiding (bestaande uit 4 studieblokken). Doelgroep is het (hoger) management, met doorgroeipotentieel naar executive posities. Founders van de MBA-opleding zijn PCM Uitgevers, Tele2/ Versatel, Telegraaf Media Groep, ANWB, RTL Nederland de Nationale Postcodeloterij.
LOI Online Marketing
Sinds kort is er ook een LOI Online Marketing-opleiding. De LOI staat bekend om haar opleidingen op afstand en dat betekent dat je deze opleiding thuis kunt doen. De cursus duurt 9 maanden en kan evt. worden afgesloten met een schriftelijk examen.
Nextmarketeer
Deze week kreeg ik een bericht in de mailbox waarin de aankondiging van de NextMarketeer, een post hbo online marketing opleiding voor marketeers. De NextMarketeer bestaat uit 36 bijeenkomsten die zijn opgedeeld in drie blokken. De blokken worden afgerond met een toets en bevatten een bedrijfsbezoek en een gastcollege door een ervaren online marketeer. De NextMarketeer is een initiatief van Emerce, het Instituut voor Sociale en BedrijfsWetenschappen (ISBW), MediaPlaza, Thuiswinkel.org, Yourzine en LECTRIC Internetopleidingen.
Post-Bacheloropleiding Digitale Communicatie & Nieuwe Media
Dit najaar start ook de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) met een Post-Bacheloropleiding tot Adviseur Digitale Communicatie & Nieuwe Media. Het gaat hierbij om een 1-jarige avondopleiding voor communicatieprofessionals die op de hoogte worden gebracht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale media en deze leren toepassen binnen de drie domeinen Interne Communicatie (IC), Externe Communicatie (EC) en Marketingcommunicatie (MC).
Naast deze post HBO-opleidingen zijn er ongetwijfeld nog andere mogelijkheden aan de diverse HBO en WO-instellingen. Mocht je aanvullingen hebben op deze lijst dan hoor ik dat graag. Uiteraard zijn eigen ervaringen met één van deze opleidingen ook meer dan welkom. Zelf ben ik betrokken bij een aantal van deze opleidingen (o.a. M! Academy, Interactive Course, Leergang Digitale Marketing en Post-Bacheloropleiding Digitale Communicatie & Nieuwe Media. Verder ben ik als voorzitter van het IAB betrokken bij de discussies over de kwaliteitsborging van de diverse opleidingen. Dat laatst zal komend jaar verder vorm worden gegeven.