Post HBO opleidingen digitale marketing

Post HBO opleidingen digitale marketing

Post HBO opleidingen digitale marketingTwee jaar geleden constateerden we dat er (te) weinig aandacht was voor online marketing in opleidingen. Even los van de discussie wat nu precies online marketing, interactieve marketing of digitale marketing is, hebben we het hier over opleidingen die bijdragen tot kennis over het inzetten van digitale media in de marketingmix. Nog in hetzelfde jaar lanceerden studenten en jong professionals de vereniging Generation Next en werden de eerste opleidingsinitiatieven gestart. Amper een half jaar later waarschuwden we voor een wildgroei aan opleidingen. We zijn inmiddels bijna 2 jaar verder, tijd om eens te kijken welke post HBO opleidingen er nu eigenlijk allemaal zijn.

M! Academy
Allereerst zijn we zelf gestart met het organiseren van 1-daagse trainingen op specifieke onderdelen van het vak digitale marketing. Uit de pool van bloggers op Marketingfacts hebben we de beste docenten geselecteerd die trainingen geven op het gebied van online mediaplanning, e-mail marketing, conversieverbetering, usability & design, webanalytics, etc. Sinds kort hebben we deze trainingen ondergebracht in M! Academy en is Maritza Fellinger verantwoordelijk voor de coordinatie.

Mediaflex Interactive Course
In dezelfde periode is ook werving & selectiebureau Mediaflex gestart met haar Interactive Course. De Interactive Course bestaat uit 10 praktijkgerichte workshops (verdeeld over 5 dagen) met als doel deelnemers kennis te laten maken met de diverse mogelijkheden op het gebied van interactieve marketing en de praktische toepasbaarheid hiervan. Hoe staat het ervoor, wat is er mogelijk, hoe past dit in mijn huidige marketingbeleid en waar gaan we naartoe? De docenten zijn bekenden uit de interactieve branch zoals Sander van der Blonk, Lot Keijzer, Dennis Kramer, Rembrandt Smids en Ronald ter Voert.

SRM Interactieve Marketing
SRM kent een aantal opleidingen die zich richten op interactieve marketing. De eerste betreft de opleiding Online Branding. Deze opleiding verschaft je de kennis, de vaardigheden én het inzicht om online merkvraagstukken op te lossen. De opleiding bestaat uit 3 avond- en een weekendsessie. Na het volgen van de Opleiding ontvang je het SRM-certificaat Online Branding. Daarnaast heeft SRM samen met ilse media de opleidingen Crossmedia-A en Crossmedia-B ontwikkeld. Beide opleidingen bestaan uit een 10-tal avondsessies en een aantal dagsessies en worden afgesloten met een examen. De opleiding is gecertificeerd door de IAA (International Advertising Association) waardoor het diploma ook internationaal erkend zou zijn.

Leergang Digital Marketing
Vorig jaar is ook Beeckestijn gestart met een opleiding Digitale Marketing. Beeckestijn Business School (BBS) van Egbert Jan van Bel en Hans Molenaar, is al een aantal jaren aktief op het gebied van CRM-opleidingen. De Leergang Digital Marketing is vergelijkbaar van opzet. In 5 maanden tijd worden strategie en praktijk behandeld in 9 avondcolleges en wordt er in groepen gewerkt aan een groepsopdracht. De docenten zijn evenals M! Academy, Interactiev Course en de SRM-opleiding bekenden uit de interactieve branch.

Verkorte opleiding tot Internetmarketeer
De verkorte opleiding tot Internetmarketeer van Euroforum is een 3-daagse cursus (bestaande uit 5 colleges) waarin ervaren marketeers in het kort ingaan op specifieke onderdelen van online marketing. 

MBA Crossmedia
De MBA Cross Media is een 2-jarige parttime opleiding (bestaande uit 4 studieblokken). Doelgroep is het (hoger) management, met doorgroeipotentieel naar executive posities. Founders van de MBA-opleding zijn PCM Uitgevers, Tele2/ Versatel, Telegraaf Media Groep, ANWB, RTL Nederland de Nationale Postcodeloterij.

LOI Online Marketing
Sinds kort is er ook een LOI Online Marketing-opleiding. De LOI staat bekend om haar opleidingen op afstand en dat betekent dat je deze opleiding thuis kunt doen. De cursus duurt 9 maanden en kan evt. worden afgesloten met een schriftelijk examen.

Nextmarketeer
Deze week kreeg ik een bericht in de mailbox waarin de aankondiging van de NextMarketeer, een post hbo online marketing opleiding voor marketeers. De NextMarketeer bestaat uit 36 bijeenkomsten die zijn opgedeeld in drie blokken. De blokken worden afgerond met een toets en bevatten een bedrijfsbezoek en een gastcollege door een ervaren online marketeer. De NextMarketeer is een initiatief van Emerce, het Instituut voor Sociale en BedrijfsWetenschappen (ISBW), MediaPlaza, Thuiswinkel.org, Yourzine en LECTRIC Internetopleidingen.

Post-Bacheloropleiding Digitale Communicatie & Nieuwe Media
Dit najaar start ook de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) met een Post-Bacheloropleiding tot Adviseur Digitale Communicatie & Nieuwe Media. Het gaat hierbij om een 1-jarige avondopleiding voor communicatieprofessionals die op de hoogte worden gebracht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale media en deze leren toepassen binnen de drie domeinen Interne Communicatie (IC), Externe Communicatie (EC) en Marketingcommunicatie (MC).

Naast deze post HBO-opleidingen zijn er ongetwijfeld nog andere mogelijkheden aan de diverse HBO en WO-instellingen. Mocht je aanvullingen hebben op deze lijst dan hoor ik dat graag. Uiteraard zijn eigen ervaringen met één van deze opleidingen ook meer dan welkom. Zelf ben ik betrokken bij een aantal van deze opleidingen (o.a. M! Academy, Interactive Course, Leergang Digitale Marketing en Post-Bacheloropleiding Digitale Communicatie & Nieuwe Media. Verder ben ik als voorzitter van het IAB betrokken bij de discussies over de kwaliteitsborging van de diverse opleidingen. Dat laatst zal komend jaar verder vorm worden gegeven.


Geplaatst in

Delen

0
3


Er zijn 33 reacties op dit artikel

  • We hebben overigens in principe een datum geprikt (13 mei) voor de eerste bijeenkomst van digitale docenten. Voor wie een uitnodiging wil ontvangen (er zijn een beperkt aantal plaatsen), laat even een naam achter in de reacties!

    geplaatst op
  • @marco, vorig jaar is de Masterclass Internet Marketingstrategie op Nyenrode gestart, die dit jaar ook weer gehouden gaat worden. Meer info: http://www.nyenrode.nl/ims. En ja als docent op die opleiding en bij de M!Academy (Social Networks) ontvang ik graag een uitnodiging voor 13 mei.

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvulling Lode, en ik zet je op de uitnodigingslijst voor 13 mei!

    geplaatst op
  • @Marco: kun je iets meer zeggen over de verschillen in opleiding (kosten, kwaliteit)?

    geplaatst op
  • @Peter: vwb kosten dat zou ik even moet uitzoeken (staat ook op de meeste sites wel vermeld). Vwb kwaliteit, ik kan daar als betrokkene van een aantal opleidingen moeilijk iets over zeggen. M! Academy en Interactive Course bestaan inmiddels het langst en zijn daardoor al iets verder uitgewerkt dan de andere opleidingen. Wat me wel opvalt is dat het groepje docenten dat we nagenoeg in iedere opleiding weer terug zien, erg beperkt is. Zou goed zijn als daar wat meer variatie in zou komen. Verder ben ik zelf erg gevoelig voor de omgeving waarin een opleiding wordt gegeven.

    Verder is het IAB bezig met kijken naar een soort van kwaliteitscriteria voor opleidingen. Denk dat daar 13 mei zeker ook nog wel iets over gezegd gaat worden!

    geplaatst op
  • Marco, zoals al eerder op UStream gemeld, ontvang ik graag een uitnodiging van je voor 13 mei.
    Groet, Corné

    geplaatst op
  • Oeps, UStream moet natuurlijk Upstream zijn!

    geplaatst op
  • Dat het groepje docenten beperkt is kan ook een voordeel zijn. Daarmee behoud je mogelijk ook een stukje kwaliteitsborging. In Online recruitment zien we ook een wildgroei, maar ook wel in docenten en trainers. Het nadeel daarvan is dat er heel veel verschillende visies zijn en mensen die 2 of 3 trainingen gevolgd hebben soms de weg helemaal kwijt zijn. Natuurlijk, ze behoren dan het beste van alle trainingen zelf te bekijken en eruit te halen, maar dat is voor recruiters weet ik uit ervaring heel lastig.

    geplaatst op
  • Kreeg via email door dat Lectric al vanaf 2004 (!) de 5-daagse leergang online marketing geeft. Kende wel de 1-daagse trainingen van Lectric maar wist niet ze ook een 5-daagse leergang aanbieden.

    geplaatst op
  • @Marco,

    Lode refereerde ook al aan de Nyenrode.nl/IMS opleiding, dus mijn reactie is vooral: leuk plan om eens de andere docenten te spreken, ik zou er graag bij zijn de 13e :)

    Cheers,
    --Rene.

    geplaatst op
  • Ik volg de opleiding Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam. Dat is een vier jaar durende voltijd opleiding waar je wordt opgeleid tot "interactieve media professional". In mijn opinie ontbreekt een dergelijke opleiding.

    http://www.iam.hva.nl/

    geplaatst op
  • Als opleidingsmanager van LECTRIC Internetopleidingen sluit ik graag op 13 mei aan bij de bijeenkomst voor digitale docenten.

    Daarnaast lees ik dat de leergang Online marketeer (en de bijbehorende vervolgopleidingen) wat extra aandacht verdienen. Bieden we inderdaad aan sinds 2004. Inmiddels hebben we bijna 250 tevreden deelnemers (gemiddeld rapportcijfer ruim boven de 8) mogen verwelkomen voor deze zesdaagse opleiding. Rode draad is het schrijven van een 'eigen'online marketingplan met ervaren marketeers in het docententeam: o.a. Arko van Brakel, Eddy Boeve, Paul Blok, Jorn Moraal en Martin v Kranenburg.

    Eind 2007 twee vijfdaagse leergangen ontwikkeld als vervolg op de leergang Online marketeer: leergang Online marketingstrategie en de leergang Crossmedia. Daarnaast bieden we binnen ons thema Online marketing nog twee leergangen: leergang innovatieve marketing en de leergang Online retailer.

    Tenslotte mag de 16-daagse leergang Internetmanager (sinds januari 2006) niet onvermeld blijven. Opleiding voor (aankomend) eindverantwoordelijken binnen organisaties op het gebied van internet. Inmiddels door +/- 150 deelnemers afgerond.

    Meer info over bovenstaande opleidingen: http://www.internetopleidingen.nl

    geplaatst op
  • @Marco, Graag zie ik een uitnodiging voor 13 mei voor Online Docenten. Ben actief als docent voor Lectric Internet Opleidingen. Verder geef ik vaste lezingen op de Hanze Hogeschool, RUG en Stenden College.

    Bij deze, nodig ik mezelf graag uit :)

    Groeten Schelte

    geplaatst op
  • @Marco klopt dat wij (bewust) niet zo heel veel schuiven met gastdocenten. Van een gastdocent verwachten wij niet alleen dat ze de praktijkkennis in huis hebben maar die kennis als docent ook nog eens goed weten over te brengen. Niet iedereen voldoet aan beide criteria.
    De laatste tijd krijgen we overigens steeds meer aanmeldingen van mensen uit de branche die interesse hebben om als gastdocent deel te nemen. Dat is een positieve ontwikkeling!

    We merken dat er grote behoefte is aan kennisoverdracht, ook adverteerders zijn meer en meer
    vertegenwoordigd als deelnemer aan de interactive course. Onlangs hebben wij een onderzoek afgerond naar de bevindingen van adverteerders op het gebied van dit soort opleidingen. Wij presenteren de resultaten op de volgende meeting IAB taskforce opleidingen.

    geplaatst op
  • Ben benieuwd naar de resultaten Robert!

    geplaatst op
  • Sinds vorig jaar zijn wij succesvol actief op dit gebied met http://www.Stormacademy.nl
    Daarnaast verzorgen wij regelmatig gastcolleges.

    Afhankelijk van de agenda sluit ik de 13de graag aan.

    geplaatst op
  • Incestueus kun je het online marketing docentenwereldje soms wel noemen ;) Maar naar mijn idee is de kwaliteit van de docenten nu nog goed, juist omdat het vooral praktijkmensen zijn. Aan de andere kant: het gaat nu wel hard met de "wildgroei", ik vind het moeilijk inschatten hoe de opleidingen inhoudelijk van elkaar verschillen want je ziet overal zo'n beetje dezelfde termen.

    Iemand vroeg meer over kosten en kwaliteit. Opvallend vind ik de kwaliteit van de sites van de aanbieders van deze online marketing opleidingen. Niet altijd even best, vind ik. 2 van de hier genoemde aanbieders noemt niet eens de prijs op de webpagina...

    Ik heb ze allemaal doorgespit om zoveel mogelijk praktische informatie bij elkaar te brengen en heb ze in op het (nog erg in alpha/beta zijnde) Eduhub in een overzicht van online marketing opleidingen geplaatst. Binnenkort is daar ook ruimte voor ervaringen en meer gerelateerde content, we're working on it! :)

    geplaatst op
  • @Ruben goed initiatief zo'n site, wij zijn met een dergelijk project bezig voor IAB taskforce Trainingen. Je noemt overigens de kwaliteit van de sites van de aanbieders niet altijd even best, kun je aangeven wat je hier precies mee bedoelt?

    gr, Robert Smit
    Mediaflex Trainingen

    geplaatst op
  • @Marco: 13e staat genoteerd. Goed!

    geplaatst op
  • @ Marco, wellicht ben je een beetje in de war met je eigen eendaagse opleidingen van de M academy, of die van IDMK? Van de 49 opleidingen die ik tel op http://www.internetopleidingen.nl (LECTRIC Internetopleidingen) zijn er welgeteld drie opleidingen die een dag duren (de andere 45 zijn meerdaagse opleidingen).

    De lengte zegt over niks over de kwaliteit :) maar ik wil je even in het hier & nu helpen: 90 % van onze opleidingen zijn meerdaags en geen 'dagtrainingen'.

    We geven reeds 11 jaar internetopleidingen waarvan reeds 6 jaar online marketing gerelateerde opleidingen. In die jaren hebben we als instituut samen met de docenten zeer veel ervaring opgedaan en veel do's and don'ts beleefd op het gebied van didactiek & overdracht in relatie online marketing.

    Ik denk dat wij binnen een taskforce opleidingen veel praktische kennis kunnen inbrengen (gezien de vlieguren): we zouden dan ook graag ons aanmelden voor deze iab opleidingen taskforce. Daarnaast zijn we met de Nextmarketeer (http://www.nextmarketeer.nl) in een ver gevorderd stadium voor certificatie: een proces waar ook andere opleidingsinstituten hun voordeel mee kunnen doen. Van belang bij certificatie is wel om te kiezen voor een serieuze onafhankelijke partij die dit gaat uitvoeren.
    @ robert: We melden ons graag aan!

    geplaatst op
  • @Sjoerd: moet toegeven dat ik onvoldoende op de hoogte was van het aanbod wat jullie hebben op dit gebied. Maar zoals gezegd, er zullen ongetwijfeld nog wel meer opleidingen zijn die ik over het hoofd heb gezien dus alle input is meer dan welkom om een zo compleet beeld te krijgen!

    geplaatst op
  • @Marco: namens Generation Next en de IAB task force opleidingen meld ik me graag aan voor de 13e!

    Als je deze hele post leest zou je inderdaad gaan denken dat er een wildgroei aan interactieve marketing opleidingen aan het ontstaan is. Zo heb je niks en zo heb je er 13e! Wel moet hierbij worden aangetekend dat alle opleidingen die hierboven besproken zijn, commerciele initiatieven zijn gericht op werkende professionals.

    Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het opleidingenoverzicht op de Generation Next site up te daten. Naast alle trainingen en curcussen uit het overzicht van Ruben (mijn complimenten voor Eduhub!) staan hier ook alle HBO bachelor en WO opleidingen op het gebied van interactieve media/marketing. Binnenkort worden hier ook de MBO opleidingen aan toegevoegd, deze zijn we op het moment aan het inventariseren. Het overzicht laat duidelijk zien dat er, met name op het HBO, de laatste jaren ook aardig wat opleidingen zijn bij gekomen. Naast de "mainstream" communicatie & multimedia design (CMD) opleidingen zien wij ook hier de meer gespecialiseerde opleidingen zoals o.a. interaction design en game development opkomen.

    @timdonkerlo: wat bedoel jij precies met je opmerking "In mijn opinie ontbreekt er een dergelijk opleiding". Ik zit zelf in de raad van advies van de IAM opleiding en dit is ook een CMD opleiding (ook al is de naamgeving iets anders) waarvan er dus nog 6 of 7 zijn. Elke grote HBO instelling biedt inmiddels wel een CMD opleiding aan.

    In verband met deze post. Afgelopen twee weken stonden er twee artikelen in de Adformatie waarin, naar aanleiding van het niveau van de inzendingen van de SpinAwards, gepleit werd voor een (internationale) topopleiding op het gebied van interactieve media. Wellicht is de tijd hier nu rijp voor!

    geplaatst op
  • Beste mensen,

    Ik sluit me aan bij de uitspraken van velen van u. Als medeontwikkelaar (samen met oa Mark de Koning) zou ik graag deelnemen aan de discussie op 13 mei as.

    Groeten

    Ment

    geplaatst op
  • Marco,
    Goed initiatief voor 13 mei. Als er plaats is maak ik me graag vrij om deel te nemen aan de bijeenkomst.
    Ik ben bezig om voor het najaar het vak nieuwe media (e-commerce) voor derdejaars CE studenten op te zetten.

    Gegroet Tom Smulders

    geplaatst op
  • @ Marcel van der Heijden:

    Ik bedoel daarmee dat IAM ontbreekt in het artikel hierboven..

    geplaatst op
  • @pim: ah okay duidelijk! Ik had zelf in mijn reactie ook al onderstreept dat alle initiatieven die hierboven staan allemaal gericht zijn op werkende profesionnals (daar zit ook het geld voor deze organisaties) en niet op HBO/WO studenten

    geplaatst op
  • @Marco: Ik verzorg een aantal keer per jaar de les online / digitale mediaplanning binnen cursus mediaplanning van SRM. Ben benieuwd naar sessie op 13 mei en hoop dat ik daar een nuttige bijdrage kan leveren.

    Grtz

    geplaatst op
  • Bijeenkomst digitale docenten op 13 mei staat inmiddels vast. Locatie is Media Plaza in Utrecht enm het programma (onder voorbehoud) ziet er als volgt uit:

    18.30 ontvangst
    18.45 opening door Marco Derksen (IAB, taskforce opleidingen, onderzoek naar functienamen in bureauwereld)
    19.00 spreker 1 (Robert Smit?), onderzoek onder adverteerders
    19.15 spreker 2 (Paul Blok?), prikkelende stellingen?
    19.30 start scenario-methodiek o.l.v. Remco Buisman, FutureConsult
    21.45 einde scenario-methodiek
    21.45-22.00 discussie

    Geinteresseerden (er is ruimte voor max. 40 deelnemers) kunnen zich aanmelden bij roderick-at-iab.nl.

    geplaatst op
  • Prima zo. Ik pak de handschoen van mijn kwartiertje graag op!

    geplaatst op
  • Dan kan ik hier ook melden dat ik vanaf September met een aantal zakelijke partijen een opleiding internet marketing voor ervaren "klassieke" marketeers en marketing managers verzorg.

    De volgende keer dat we als docenten bij elkaar komen, zal ik er graag bij zijn.

    geplaatst op
  • Mervrouw, mijnheer,
    Ik lees op uw siter een hele lijst met opleidingen en dat is goed. Goed voor degenen die ze willen gebruiken. Mijn vraag is of u een manier of cursus weet, die voor kleine non-profit initiatieven een cursus op maat kunnen bieden.
    Wat ik wil leren is bij wie en hoe maak ik me bekend op internet. Hoe en waar plaats ik mijn websitelink en kan ik nog meer informatie achterlaten? En vinden sitehouders dat zomaar goed????
    Ik hoop dat u mij antwoord kunt geven.
    Met vriendelijke groeten
    Anna Broos

    geplaatst op
  • The University of Twente offers since 2015 the Bachelor elective Module (15ECTS) Digital Marketing for Networked Businesses and since 2015 the Master course (5ECTS) Advanced Topics in Digital Marketing with focus on AI as a marketing tool, IoT as data source, Neuromarketing techniques, and Big Data.
    since 2018 two Master specialization lines are available: Digital Marketing Communications (Department of Communication Studies) and Marketing for Digital Businesses (Department Business Administration)

    Info Communication Studies https://www.utwente.nl/en/education/master/programmes/communication-studies/specialization/digital-marketing-communication/#digital-marketing-communication

    Info BA
    https://www.utwente.nl/en/education/master/programmes/business-administration/specializations/strategic-marketing-digital-business/marketing-for-digital-businesses/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.