Marketingfacts Academy (kortweg M! Academy) scherpt je kennis op het gebied van online marketing aan, in de volle breedte of op specifieke onderwerpen. De focus in de trainingen ligt op actuele thema’s, strategie en praktische vaardigheden.

Het programma van M! Academy is m.n. geschikt om jou en/of je collega’s/medewerkers op korte termijn te trainen in alle – of een aantal specifieke – onderdelen van digitale marketing. De in-company trainingen worden gepland in overleg met de opdrachtgever en kunnen op elke gewenste locatie worden verzorgd. Als eindresultaat leveren de deelnemers een uitgewerkt (online-)marketingplan op dat direct toepasbaar is in de dagelijkse praktijk.

Het opleidingsinstituut M! Academy is ontstaan uit een samenwerking tussen Marketingfacts, hét platform voor interactieve marketing, en Upstream, het adviesbureau dat Marketingfacts-oprichter Marco Derksen enige jaren geleden is gestart.

M! Academy heeft eerder succesvolle trainingen verzorgd voor (online) marketeers van o.a. Capgemini, de hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Rabobank. Daarnaast heeft Upstream ruime ervaring met het aanbieden van trainingen voor o.a. UMCN St. Radboud, 9292ov en Univé/VGZ/Iza/Trias.

Wat ga je doen?

In groepen van 5 tot 8 personen (evt. uit te breiden tot max. 10) worden op maat gemaakte online-marketingtrainingen gegeven. Je gaat, nadat je een theoretische basis hebt opgedaan, zelf meteen het geleerde in de praktijk toepassen.

Tijdens de Marketingfacts Academy leer je hoe je een online marketingstrategie kunt opzetten en welke online middelen je moet inzetten om een je marketingdoelstellingen te behalen. Na afloop van de training ben je in staat om marketingplannen te ontwikkelen, weet je wanneer je welke middelen moeten inzetten, kun je externe partijen briefen en kun je analyseren of een inzet succesvol is geweest.

De trainingen worden breed ingestoken: je behandelt voorbeelden en cases uit je eigen branch, maar ook daarbuiten. Bovendien krijg je door het volgen van de training inzicht in de belangrijke spelers in de online branche (nationaal en internationaal).

Het eindresultaat van de training is een volledig uitgewerkt online marketing- en communicatieplan dat direct inzetbaar is voor je eigen organisatie.

Trainers van de M! Academy zijn o.a. Hanneke van Stokkom, Peter Minkjan, Jan Willem Alphenaar, Remco Bron en Naos Wilbrink

Locatie

De trainingen worden gegeven in de trainingsruimte van Marketingfacts en Upstream in Arnhem. Deze locatie is zo ingericht dat de interactie tijdens een training wordt bevorderd en stimuleert de combinatie van theorie en praktijk door de aanwezige apparatuur (o.a. laptops) en de indeling. Ook is de locatie direct gelegen naast NS-station Arnhem en daardoor goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Er kunnen maximaal 8 cursisten aan een training deelnemen.

In-house

Het is ook mogelijk om de training op locatie te laten plaatsvinden. Bij training op locatie kunnen er maximaal 10 cursisten deelnemen.

Kosten

Onze trainingen betreffen maatwerk. Dat geldt dus ook voor onze voorstellen en prijzen. Graag maken wij o.b.v. overleg met u een voorstel op maat.

Voor meer informatie of voor het aanvragen van een voorstel kunt u contact opnemen met Emile Peters, 026-711 38 24 of stuur een mail naar academy@marketingfacts.nl

Programma

Het is mogelijk om de volledige 14-daagse M! Academy te volgen (13 trainingsdagen + 1 terugkomdag) of een keuze te maken uit onderstaande onderwerpen.

Let op: onderstaande beschrijvingen zijn slechts een indicatie van het programma. In overleg met de opdrachtgever wordt de exacte inhoud van de trainingen bepaald.

  • 1. Affiliate Marketing

    Affiliatemarketing is perfomance based adverteren. Dit houdt in dat de adverteerder de uitgever pas een vergoeding betaalt op het moment dat er een vooraf afgesproken resultaat is behaald, zoals het genereren van een websitebezoeker, een lead of een sale zijn.

    Deze dag wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende toepassingen en mogelijkheden van affiliate marketing. De training geeft inzicht in de voordelen van affiliate marketing en de toepassing hiervan binnen de marketingmix. Er wordt uitgelegd wat het concept affiliate marketing precies inhoudt en hoe dit zich vertaalt naar de Nederlandse markt. Met behulp van cases worden actuele voorbeelden getoond die aansluiten op herkenbare praktijksituaties.

    Aan het eind van de training beschik je over de praktische kennis om direct aan de slag te gaan met affiliate marketing.

  • 2. Customer Service

    Internet heeft de consument mondiger gemaakt. Informatie die eerst alleen via specifieke databases te achterhalen was, is vandaag de dag met een druk op de knop beschikbaar. De opkomst van Twitter, Hyves, Facebook en andere social media zorgen er tegelijkertijd voor dat stem van de nog duidelijker, sneller en tot in de verste uithoeken van de wereld kan worden gehoord. Dat vraag om pro-actief beleid, zoals het inrichten van monitoring van de online boodschappen en conversaties en het opzetten van een webcare-beleid en –organisatie.

    Na het volgen van deze training ben je op de hoogte van de trends en ontwikkelingen binnen de customer service en weet je wat de term webcare inhoudt. Ook weet je hoe je een plan kunt opstellen en waar je rekening mee moet houden om aan de slag te gaan met webcare.

  • 3. E-business

    E-business is de toepassing van informatie- en communicatietechnologie ten behoeve van bedrijfsprocessen. De term ‘E-business’ is een handelsmerk van IBM en is door hen gedefinieerd als: “De transformatie van essentiële bedrijfsprocessen via internettechnologieën. E-business omvat de gehele automatisering van processen, zowel intern als extern, en bij zowel klanten en leveranciers als partners.”

    Na het volgen van deze M! Academy training ben je volledig op de hoogte van de laatste trends in e-business. Ook ben je aan het einde van de training bekend met en begrijp je de impact van zaken als veranderende businessmodellen, social business en big data.

  • 4. E-commerce

    Winkelen op internet is vandaag de dag al bijna net zo normaal als winkelen in de fysieke wereld. Niet gehinderd door openingstijden kan de consument 24/7 online shoppen. Het assortiment en de hoeveelheid webwinkels blijven groeien. Ook steeds meer traditionele retailers zien de voordelen van online en openen een digitale winkel.

    Deze dag wordt uitgebreid ingegaan op de laatste trends en ontwikkelingen binnen e-commerce. Na deze training weet je hoe de markt van online shopping en online payments in elkaar zit en ben je bekent met de omzetverhoudingen tussen traditionele retail en e-commerce.

  • 5. E-mailmarketing

    E-mailmarketing is een van de eerste en inmiddels meest beproefde direct marketingmiddelen in de online marketingmix. E-mail is een zeer populair kanaal door de hoge return on investment (ROI). Het kanaal laat zich kenmerken door de mogelijkheden om berichten op het individu (1-op-1) af te stemmen, de goede meetbaarheid en de mogelijkheden tot optimalisatie.

    Na deze dag kun je aan de slag met e-mailmarketing, je weet hoe je campagnes kunt opbouwen en waar je op moeten letten bij het aansturen hiervan. Ook weet je hoe je e-mailmarketing strategisch in de mix kunt gebruiken ter ondersteuning van of als tool voor direct klantcontact. Tenslotte heb je geoefend met het praktisch neerzetten van een nieuwsbrief.

  • 6. Mobile marketing

    De mobiele telefoon heeft een belangrijke plek in ons dagelijks leven veroverd. We zijn er min of meer verslaafd aan geraakt en hebben hem altijd bij ons. En als dat niet zo is, dan gaan de alarmbellen rinkelen. Uit onderzoek van Unisys blijkt dat wanneer we onze portemonnee verliezen, we dit gemiddeld binnen 26 uur melden; bij een mobiele telefoon is dit gemiddeld 68 minuten. Inmiddels worden er in Nederland jaarlijks ongeveer vijf miljoen nieuwe apparaten verkocht, heeft een steeds groter gedeelte van de bevolking toegang tot mobiel internet en wordt het aanbod van apps steeds groter. Dit biedt genoeg mogelijkheden voor de (mobile) marketeer.

    Aan het einde van deze dag heb je alle basisbegrippen binnen mobile marketing onder de knie. Je krijgt inzicht in alle relevante marktcijfers en ontwikkelingen en hebt kennis van concrete toepassingen en tools binnen mobile marketing. Daarnaast ben je op de hoogte van succesvolle en recente praktijkcases incl. kosten-baten analyse, kun je een plan voor een mobiele campagne opzetten én begrijp je de afweging die je moet maken om te beslissen tussen een mobiele website en een native app.

  • 7. Online advertising

    Online advertising is een containerbegrip en betreft het adverteren via online media in de breedste zin des woords, zeker nu elk communicatieapparaat aangesloten is op het internet. Tijdens deze training leren de cursisten hoe online (display) advertising kan bijdragen aan het behalen van de marketingdoelstellingen.

    Aan het einde van de training ben je op de hoogte van de laatste trends binnen online advertising en weet je hoe je hier op kunt inspelen. Je kunt een online campagne monitoren en interpreteren en weet wat het verschil is tussen online branding en online sales en hebt de bijbehorende doelstellingen glashelder op het vizier. Tenslotte heb je geoefend met het opzetten van een Google Adwords-account en zijn de do’s en don’ts hiervan bekend.

  • 8. Online Video

    Nederlanders bekijken zo’n een miljard video’s online per maand. We kijken straks meer video dan dat we televisie kijken en dat kun je gerust een revolutie noemen, gezien de leeftijd en penetratie van televisie in Nederland. Vorig jaar zagen we al dat het bekijken van tv-programma’s verschuift naar de pc en het mobiele scherm, die beweging zet zich voort.

    Aan het einde van deze training ben je op de hoogte van de verschillende videonetwerken en ben je bekend met de voor- en nadelen van ieder netwerk. Je weet hoe je een bedrijfsvideo kunt maken en hebt de basics voor het filmen met een handycam onder de knie. Je bent op de hoogte van de kracht van online video en weet hoe je dit kunt inzetten.

  • 9. Online PR & Branding

    Online PR en Branding. Ogenschijnlijk twee verschillende onderwerpen, maar in de praktijk hebben ze veel raakvlakken. Online PR is de methode om te werken aan een beter merk (branding). Online PR en Branding hebben beiden nog geen definitieve vorm aangenomen; de rol van beide is significant veranderd met de opkomt van web 2.0.

    Na afloop van deze training ben je op de hoogte van de verschillende vormen van online branding en weet je wat de relatie tussen online PR en branding  is. Ook weet je welke online PR-middelen er zijn en hoe je deze kunt inzetten. Tenslotte weet je hoe je een content plan opstelt voor jouw organisatie en wat je hierin met storytelling kunt.

  • 10. Social Media Marketing

    Social media hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop mensen met elkaar communiceren en hoe ze relaties onderhouden. Wereldwijd besteden internetgebruikers meer dan vijf uur per week op sociale netwerksites en dat is meer tijd dan ze besteden aan bijvoorbeeld e-mail. Ook bij organisaties zien we dat ze geconfronteerd worden met een aantal nieuwe uitdagingen en onzekerheden door de groei van social media.

    Aan het einde van deze interactieve dag weet je wat de succesfactoren zijn van social media-marketing. Je weet voor welke doelen je social media kunt inzetten en hoe je een social media-strategie moet vormgeven en uitvoeren. Tot slot heb je een concreet actieplan in handen om de effectiviteit van online uitingen te verbeteren via social networks en communities.

    Noot: In de sessie Customer Service wordt specifiek ingegaan op de effecten van social media voor dat onderwerp, waarbij zaken als webcare en monitoring aan de orde komen.