Britse reclame-uitgaven op internet overtreffen tv in 2009

10 april 2008, 07:49

{title}‘Het is bijna niet te geloven, maar toch staat het er: de Britse reclame- uitgaven op internet gaan de uitgaven voor tv-reclame in dat land waarschijnlijk eind volgend jaar overtreffen.’ Dat schreef Michael van Os gisteren op het blog van Reclamewerld. Het blijkt uit recente cijfers van het IAB UK, PriceWaterhouseCoopers en het World Advertising Research Centre (ook op Emerce).

De totale uitgaven een reclame op internet (inclusief Google-ads) zijn vorig jaar in het UK met 38 procent gestegen tot ongeveer 2,8

miljoen

miljard Engelse pond. Het IAB UK schrijft: ‘Internet advertising spend in 2007 exceeded the most generous forecasts and is now larger than press classifieds and regional newspapers.’ En volgend jaar gaat de bestedingen aan internetreclame dus de tv-bestedingen aan reclame overtreffen. Maar hoe komt dit nou? Het IAB omschrijft vijf ‘key-drivers’.

1 Online publiek

Op dit moment zijn er in het Verenigd Koninkrijk 32,5 miljoen mensen online. De gemiddelde breedbandgebruiker surft 16 uur per week. ‘In fact, young people are slightly more represented online than the GB population, with 21% of internet users being 25 to 34 years and at the other end of the spectrum, the over 50s now represent 30% of total time spend online.’

2 Goedkope laptops

‘Laptops are no longer a luxury item or business tool, with Dell selling wireless enabled machines for £199, this means more people, more eyeballs, more impressions, and so more advertising.’

3 Catch-up van TV

‘Launch of services such as BBC iPlayer and Channel 4’s 4oD are breaking the barrier between video entertainment and the internet as a communications or shopping tool. More online familiarity means more time online, again attracting more advertisers.’

4 Breedbandpenetratie

De breedbandpenetratie in de UK is 90 procent van de online populatie. ‘54% of UK broadband users have more than 2mb speed, nearly double the 28% who had the same speed in November 2006 (BMRB Internet Monitor, November 2007)’.

5 Social networking explodeert

‘Social media continues to have a massive impact on the market, especially as an audience driver. In 2007 adspend for this area was relatively low and coming off a small base, yet looks set to grow steadily in the coming years’.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Daan83

    “zijn vorig jaar in het UK met 38 procent gestegen tot ongeveer 2,8 miljoen Engelse pond”

    Ik neem aan dat je miljard bedoelt?


    10 april 2008 om 08:18
    Smartinvest

    Viel me ook op:), maar dus UK is te place to go voor je site!


    10 april 2008 om 08:21
    mgvandenbroek

    @Daan J en Smartinvest: Klopt helemaal, inmiddels gewijzigd…. Dank!


    10 april 2008 om 08:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!