Wil Google de Verticals te snel af zijn met Universal Search?

Wil Google de Verticals te snel af zijn met Universal Search?

{title}Tijdens twee verschillende paneldiscussies op de SES NY 2008 kwam interessante informatie naar boven. De informatie uit deze twee paneldiscussies heeft op het eerste gezicht niets met elkaar te maken. Toch, als je iets verder denkt, heeft het wellicht juist heel veel met elkaar te maken. Is Google weer bezig met een hele tactische zet? Het gaat hier om het principe van Vertical Search (V-Search) en Universal Search (U-Search).

Het eerste panel bestond uit Bill Tancer van Hitwise, Jason R. Finger van Seamless Web, Paul Forster van Indeed, Steven Krein van Organized Wisdom.com en Joshua Stylman van Reprise Media. Dit panel ging voornamelijk in op de opkomst en het nut van V-Search sites. Nu het principe van Search Engines bij het overgrote deel van de bevolking als algemeen goed is geaccepteerd, wordt duidelijk dat men alweer op zoek is naar een nog gemakkelijkere wijze om bij waardevolle informatie te komen die exact aansluit bij datgene waar men naar op zoek is. Links en rechts schieten V-Search sites uit de grond, die de gebruiker helpen met zoeken naar informatie binnen één specifieke categorie. Bij de Nederlandse markt kunnen we denken aan Ilse Reizen, Direct Wonen koopwoningen en Auto.nl.

Het grote voordeel van een V-Search site is dat de wijze van zoeken en getoonde zoekresultaten specifiek zijn ingericht voor de betreffende categorie. Hierdoor neemt de gebruikerservaring toe. Ook het succespercentage (de bezoeker vindt de informatie die hij zoekt) neemt aanzienlijk toe ten opzichte van de traditionele algemene zoekmachines. Je kunt je voorstellen dat de kans groot is dat een trend richting een frequenter gebruik van V-Search sites zal plaatsvinden. Deze voorspelling werd ook uitgesproken door het eerste panel.

Het tweede panel richtte haar aandacht voornamelijk op U-Search. Tussen de panelleden zat ook iemand van Google, namelijk Jack Menzel, een productmanager voor U-Search. De andere leden waren: John Batelle van Federated Media, James Lamberti van comScore, Inc. en Lyndsay Menzies van Big Mouth Media. James Lamberti nam de aftrap door de cijfertjes te presenteren. Zij hebben een test uitgevoerd waarmee ze het effect van U-Search in beeld hebben gebracht. Hij geeft hierbij wel als kanttekening dat het slechts resultaten zijn over een korte periode, maar zeker representatief genoeg.

Het meest opvallende van deze cijfertjes was dat bleek dat men minder op zoekresultaten klikt zodra er Universal Search resultaten in de zoekresultaten pagina’s verschenen. Dit is ook vrij logisch want de informatie die men wil zien staat direct op de zoekresultaten pagina van Google. Hierbij kun je denken aan een nieuwsitem, een video of beurscijfers. Men hoeft niet meer door te klikken naar een volgende pagina om de informatie te lezen.

{title}

De vraag die dan ook direct door John Batelle gesteld werd aan Jack Menzel was: “How is Google going to increase their revenues with Universal Search when people are less inclined to click the search results, which also includes the sponsored links?”.  Hoewel het leek alsof Jack oprecht verbaasd was over de resultaten, is het heel goed mogelijk dat Google toch een ander einddoel heeft met U-Search.

Als we er van uitgaan dat de V-Search trend zich voorzet en Google verlies zal leiden omdat meer en meer mensen direct gebruik zullen maken van V-Search sites, dan is het heel aannemelijk dat Google met U-Search de Verticals voor wil zijn. Universal Search is eigenlijk niets anders dan Vertical resultaten direct in de zoekresultaten pagina’s tonen. Nu nog alleen op het gebied van video, images, nieuws, beurscijfers en locatie, maar dit zal uiteraard uitgebreid worden. Kortom, Google probeert wederom een soort van ‘zoeklaag’ bovenop de Verticals te worden. Of zoals John Batelle het verwoordde: “A cockpit to the whole of the internet.”

De vraag die bovenborrelt is: “Heeft Google daadwerkelijk een miscalculatie gemaakt met U-Search of leveren ze liever nu iets in, zodat ze in de toekomst de V-Search sites voor kunnen blijven?”

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën?

Door collega Just Beerekamp


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Google erkent met Universal Search juist het belang van verticale zoekmachines. Zo houden ze de (be)zoeker op het domein van Google. Daarnaast hebben ze genoeg middelen om potentieel gevaarlijke verticale zoekmachines over te nemen.

    Ik geloof niet dat verticale zoekmachines de grote 'horizontalen' gaan vervangen. Zolang je als zoeker het gewenste antwoord vindt, is er geen reden om je tot een verticale zoekmachine te wenden. Een verticale zoekmachine kan wel een goede aanvulling en verdieping zijn in je zoektocht.

    Google ziet uiteraard ook dat de klikken op tekstuele zoekresultaten, ook de advertenties(!), afneemt als gevolg van meer visuele zoekresultaten. Mede daarom is Google ook gestart met het integreren van visuele advertenties in de gesponsorde zoekresultaten.

    Onlangs stond er in Tijdschrift voor Marketing trouwens een aardig artikel over verticale zoekmachines.

    geplaatst op
  • Volgens mij wil Traffic4U Google te snel af zijn door naar z'n klanten te linken in posts op MarketingFacts... Erg erg jammer dat je alleen maar naar je eigen klanten linked als voorbeeld (en niet eens echt goede voorbeelden) van verticals.

    geplaatst op
  • Google heeft blijkbaar al de nodige informatie om verticaal zoekresultaten aan te bieden. Verticaal in de zin van zoeken op een subgebied en niet op subgebied specifieke attributen. De benchmarking tool in analytics kan bijvoorbeeld m'n site vergelijken met sites in dezelfde categorie. Sites vallen dus blijkbaar al in een subcategorie.

    Daarnaast kun je met Google coop een eigen subset van paginas/sites definieren en voorzien van tags. Een recept zoeken op alleen nederlandstalige kooksites is geen probleem. De informatie die coop gebruikers in hun mini verticale zoekengines is door Google prima te gebruiken om het wat grootser aan te pakken.

    geplaatst op
  • Een betere user-experience vind ik geen miscalculatie van Google. Daardoor groeit de vaste userbase van Google en heeft Microhoo het nakijken. Het is daarnaast afhankelijk voor welke queries Google U-search resultaten serveert. Informatiezoekers zullen sneller U-search resultaten voorgeschoteld krijgen dan productzoekers, want in de laatste zit het geld voor Google. En mocht er minder op Adwords tekstlinks geklikt worden, dan zal Google nieuwe advertentieformaten introduceren die passen bij elke vorm van U-search, zoals Eduard al aangeeft.

    @ Joost: mee eens, maar als ik zie wat er op Netters gebeurt dan is het toch een beetje pot-verwijt-de-ketel.

    geplaatst op
  • @Bert van Heerde: itt Traffic4U en MF hebben Netters.nl en OTM geen offiicele relatie. Enkele van mijn collega's bloggen daar inderdaad, en als je die op dit soort dingen betrapt mag je daar zeker ook wat van zeggen, of mij emailen op joost at onetomarket . nl, dan zal ik dat doen.

    Overigens is een link naar een klant lang niet altijd slecht, praktijk cases kunnen erg leuk zijn, en vind ik Traffic4U ook geen spammers ofzo, ik vond deze links alleen erg ver gezocht.

    geplaatst op
  • "Overigens is een link naar een klant lang niet altijd slecht, praktijk cases kunnen erg leuk zijn, en vind ik Traffic4U ook geen spammers ofzo, ik vond deze links alleen erg ver gezocht."

    Op Netters zijn dit soort artikelen inderdaad functioneler en beter onderbouwd, vandaar dat ik zei "een beetje" :-) Het is trouwens aan de redactie van Marketingfacts om voor dit soort (te doorzichtige) praktijken te waken.

    "itt Traffic4U en MF hebben Netters.nl en OTM geen offiicele relatie. Enkele van mijn collega's bloggen daar inderdaad, en als je die op dit soort dingen betrapt mag je daar zeker ook wat van zeggen, of mij emailen op joost at onetomarket . nl, dan zal ik dat doen."

    zie email

    geplaatst op
  • @Joost: Ik vernam net van jou en van Netters dat de artikelen waar ik op doelde niet afkomstig of gelieerd zijn aan jou of OneToMarket. I stand corrected.

    geplaatst op
  • op de valreep nog even ilse.nl promoten ;)

    op ilse integreren we ook de resultaten van de onderliggende verticals in de resultaten van de brede (horizontale) websearch. De reden is dat een gebruiker vrijwel nooit de volledige vraag in 1 query kan samenvatten. Een vertikale slag maakt de context direct duidelijk en leidt de bezoeker sneller naar het gewenste resultaat. Dit in combinatie met niche specifieke zoekfuncties is de kracht van verticals.

    Bezoekers hebben echter geen zin in het onthouden/bijhouden van al die verticals dus willen deze geintegreerd zien in hun favoriete horizontale zoekmachine. Zie bijv:
    http://search.ilse.nl/web?search_for=angelina+jolie ,
    http://search.ilse.nl/web?search_for=bmw ,
    http://search.ilse.nl/web?origin=ilsehp&search_for=loodgieter , of
    http://search.ilse.nl/web?search_for=hotel+barcelona

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.