Blogview: Blog.nl
Eind 2005 zijn we op Marketingfacts gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland stonden met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. In november 2006 hebben we deze serie herhaald om de trend te kunnen schetsen. Inmiddels zijn we bijna 2,5 jaar verder, bestaan weblogs nog steeds, maar is het duidelijk dat bloggen de mediahype voorbij is. Aardig moment om de serie interviews nog eens te herhalen en te kijken waar we nu staan.
Vandaag een interview met Ben en Ayalon Blog, de iniatiefnemers van Blog.nl, één van de grootste blognetwerken in Nederland. We spraken eerder met Ben en Ayalan in november 2005 en november 2006.
Kun je kort aangeven waar jullie nu staan met www.blog.nl?
We trekken 2 miljoen bezoekers per maand. Het aantal bezoekers is in de 3 Blogviews gestegen van 80.000 in oktober 2005, via 800.000 in oktober 2006 tot 2 miljoen nu. Wij zijn het grootste Nederlandse netwerk van professionele themablogs. Binnen www.blog.nl draaien momenteel 75 themablogs, die we in 11 channels hebben ingedeeld (http://zappen.blog.nl/#blogs). Overigens, wij selecteren zelf de bloggers op journalistieke kwaliteiten en op passie.
De blogs worden frequent ingezet bij campagnes. Voordeel is, dat de adverteerder zelf kan bepalen welke themablogs of welke channels bij zijn campagne passen. Deze doelgroepbenadering verhoogt de effectiviteit. We bieden uitingen als advertorials (eigen tekst en beeldmateriaal van de adverteerder), header-takeovers (logo’s van de blogs), wallpapers, leaderboards, screenads en uiteraard banners, rectangles en skyscrapers.
Heb je de doelstellingen gehaald die je destijds hebt gesteld?
Ja. En doelstellingen worden gaandeweg bijgesteld (naar boven). Wij hadden bij de start in juni 2005 de huidige cijfers absoluut niet verwacht.
Zeer verheugend is, dat de inkomsten voor de bloggers zijn gestegen. Sommigen ontvangen meer dan € 1.000,00 per maand.
We zien ook, dat de landelijke media frequent artikelen van blog.nl overnemen.
Wat waren je hoogtepunten?
Ik noem er een paar: De enorme groei in aantallen bezoekers en pageviews.
De overstap per 1 oktober 2007 naar Webads (www.webads.nl), de belangrijkste Nederlandse speler op het gebied van online advertising.
Steeds meer professionele journalisten melden zich spontaan als blogger aan. Ze vinden het prachtig om op een eigen podium over hun passie te kunnen schrijven. En door deel uit te maken van een groot netwerk hebben ze vanaf de start een breed publiek.
En de kwartaalbijeenkomsten met onze bloggers blijven een bron van inspiratie en enthousiasme.
Wat is je de afgelopen jaren tegengevallen en waarom?
Eigenlijk niets. Integendeel, het enthousiasme is nog altijd erg groot, zowel bij ons als bij de bloggers. Als ik dan toch iets moet noemen, is dat het feit, dat sommige bloggers om uiteenlopende redenen afhaken. Professioneel bloggen is een vak!
Waar gaat het naar toe met weblogs en waar staan jullie volgend jaar?
In loop van 2008 passeren we het aantal van 100 professionele themablogs en ook het aantal bezoekers zal blijven stijgen. En steeds meer bedrijven zullen de toegevoegde waarde van blog.nl in hun campagnes hebben ontdekt.
Ben en Ayalan, dank voor jullie reactie en uiteraard heel veel succes met Blog.nl!