Charles Leadbeater’s We Think

24 maart 2008, 05:48

Charles Leadbeater komt deze maand met een nieuw boek getiteld ‘We Think’. In het boek analyseert Leadbeater hoe het web onze wereld verandert in een cultuur waarin steeds meer mensen hun ideen kunnen uiten en delen met anderen. Hoe het steeds meer de basis vormt voor democratie. Het geeft mensen vrijheid, het geeft ze een stem en biedt ze de mogelijkheid zich te organiseren. Het brengt echter ook dilemma’s zoals misbruik van vrijheid of schending van privacy.

Ik heb het boek nog niet gelezen maar Charles Leadbeater’s ‘We Think’ lijkt op een analyse van de discussie tussen Weinberger en Keen. Lijkt me een must read. Iemand het boek al gelezen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    erwblo

    Dit is een beetje lui Marco, als je het gelezen hebt kom ik terug 😉


    24 maart 2008 om 06:51
    media

    Ik heb de eerste hoofdstukken (die als pdf zijn te downloaden) gescand en het boek besteld. Zal het je tzt laten weten 😉


    24 maart 2008 om 06:58
    media

    Ik heb trouwens de video al wel helemaal uit! 😉


    24 maart 2008 om 07:02
    erwblo

    Ik heb nog een interview in audio met hem liggen. Dit boek zou namelijk al een jaar geleden ook uitkomen 😉


    24 maart 2008 om 07:08
    Jeroen (factor tachtig)

    Ik heb het boek net een week in huis, want de inhoud sprak me erg aan. Dus ik denk ook een must read. Maar er zijn nog meer boeken in huis die ik ook nog uit wil lezen 😉


    25 maart 2008 om 07:18
    Carl

    Ik heb het nu bijna uit. Ik vind het een bijzonder goed geschreven boek. Ik vind het een beetje de Europese wikinomics. Hij geeft met heel veel voorbeelden een goed doordacht betoog met een stijl die me meer aanspreekt dan tapscott en williams. Wat mij betreft inderdaad een must-read.


    25 maart 2008 om 08:32
    vangeest

    Leuk allemaal maar bekende materie.

    Op dit vlak (web 2.0) heb je nu populaire boeken van :

    – Don Tapscott – Wikinomics

    – Clay Shirky – Here Comes Everybody

    – Henry Jenkins – Convergence Culture

    – Howard Rheingold – Smart Mobs (super voor mobiel internet vertaling vanuit web 2.0)

    – David Weinberger – Everything is Miscalleneous (mooie brug van web 2.0 naar web 3.0)

    Beste boek is naar mijn idee Yochai Benkler’s > Wealth of Networks. Dat is voortreffelijk, met name de nuance, de historische kijk en vooral de vertaling naar Peer Production (We Create/Collective Action -> zie FabLabs o.a.). Laat ik het zo zeggen, Leadbeater heeft hier erg goed naar gekeken en er een populaire, laagdrempelige versie van gemaakt lijkt het.

    Gevolgd door Weinberger/Levine/Searls etc. -> Cluetrain Manifesto (1999)

    Voor de freax: At Home in the Universe – Stuart Kauffman (Santa Fe Institute) is een bakermat voor web 2.0 en decentrale organisatievormen

    Mooie video Marco ! Goede samenvatting maar wel te high level naar mijn smaak. Het operationaliseren van de concepten in de video is juist zo leuk en interessant. Het leven, het zijn, het doen. Wellicht kan jij dit vanuit jouw ervaring met en op MF delen ? Wat komt er NA We Think ? Wat zijn kernvragen die we nog dienen op te lossen ? De balans tussen experts en de massa zoals bij Knol Project, Citizendium, Twine, Freebase ? De rol van anonimiteit ? De rol van reputatiesystemen ? Identiteits(vervalsing) ? Wie biedt….? 😉


    25 maart 2008 om 23:25
    vangeest

    Even de purist uithangen….Miscellaneous is het 😉


    25 maart 2008 om 23:27
    media

    Dank voor de aanvulling Yuri; zitten weer een paar fraaie leestips bij voor deze zomer!

    Vwb de volgende stap, we ontkomen (helaas zou ik bijna willen zeggen) niet aan definitieve invoering van online identiteit en reputatie assessment. Zoek- en vergelijkingssites zullen in toenemende mate componenten van sociale rangschikking bevatten. Wie is de persoon die dat beweerd of beoordeeld? Persoonlijke relaties en authoriteiten spelen een cruciale rol in die sociale rangschikking die per persoon zal verschillen. OpenSocial is al een beweging om de benodigde gegevens globaal en platformonafhankelijk beschikbaar te stellen, het is een kwestie van tijd voordat alle applicaties hier gebruik van gaan maken. Een punt waar ik nog mee worstel is de rol van anonimiteit. Zeker in landen als bijvoorbeeld China is anonimiteit op bepaalde momenten gewenst.


    26 maart 2008 om 04:50
    vangeest

    Marco,

    Dank je.

    Ik ben van mening het (ook hier) en-en is. Anonomiteit en bekendheid bestaan naast elkaar, afhankelijk van de persoon, zijn of haar doel/behoefte en levenssituatie. Ik kan mij voorstellen dat de trend idd naar meer bekendheid is momenteel, mede door OpenSocial (en haar antwoord via MSFT). Aan de andere kant zijn er nog steeds vele technische mogelijkheden om anoniem op (mobiel) internet te bewegen en opereren. Openheid en bekendheid is een keuze. Wel is het zo dat openheid en bekendheid/reputatie steeds meer voordelen per saldo opleveren hetgeen een zichzelf versterkend proces lijkt te genereren (zie o.a. Twitter en alle web 2.0 toepassingen). Those who give, get. Uiteraard kan open zijn en anoniem maar dan mis je toch een aantal reputatievoordelen.

    Een ander vraagstuk in deze die mij fascineert, is de vraag of we centrale of decentrale identiteiten ontwikkelen op internet. Ik ben daar nog niet uit. Mijn gok nu is dat op korte termijn decentraler zal zijn en op de langere termijn centraler, mede uit hoofde van voorgaande analyse.


    26 maart 2008 om 09:33
    iPodunk

    Ik heb zijn boek in pdf-vorm op vakantie gelezen vorig jaar. Het concept van de professionle amateur is geweldig. Het woord amateur heeft een bijna negatieve connotatie. De professional heeft een afgescheidend terrein waar alleen hij toegang toe heeft en over mag communiceren.

    Met de web 2.0 toepassingen en de bijdragen van zo veel amateurs die zo ontzettend veel delen, komen de amateurs soms tot grotere prestaties dan een eenzame professional.

    Deel, is het devies..!


    29 maart 2008 om 20:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!