Widget Start-up WiseLine

21 maart 2008, 05:40

WiseLine is één van de eerste Nederlandse start-ups dat zich volledig gaat richten op de exploitatie van een widget voor Social Networks. De bèta versie van WiseLine gaat vanacht open voor het publiek. Lezers van Marketingfacts kunnen exclusief nu al rondneuzen.

Het was te verwachten dat de widgetbedrijfjes als paddenstoelen uit de grond zouden schieten na het bekend worden van OpenSocial, enkele maanden geleden. Zeker ook omdat Hyves met veel bombarie aankondigde mee te doen. Door OpenSocial ontstaat namelijk een compleet nieuwe markt van honderden miljoenen consumenten. Met één slimme widget, kun je alle grote netwerken gaan bedienen, met uitzondering van Facebook. Een enorme kans dus. De meeste widgets, bestaan nu nog uit oppervlakkige ‘fun’ toepassingen, met relatief weinig toegevoegde waarde. Slechts een fractie van de bijna 20.000 apps op Facebook, genereert substantiële omzet. Het wachten is dus op professionele widgets die inhoud gaan geven aan OpenSocial.

Met WiseLine denken we zo’n widget gevonden te hebben. WiseLine is gebaseerd op een eenvoudig idee: ‘toon wie je bent, door middel van een levensgrafiek’. Met de WiseLine widget toon je in één oogopslag de hoogte- en dieptepunten van je leven. Je verbeeldt als het ware je levensverhaal. We verwachten dat gebruikers, wanneer ze eenmaal een WiseLine starten, zullen schaven aan de lijn, totdat deze voldoet aan hun zelfbeeld, om dit vervolgens met anderen te kunnen delen. WiseLine is dus een gadget, waarmee gebruikers hun online identiteit kunnen vormgeven. Omdat de belangrijkste motor van sociale netwerken ‘self expression’ is, verwachten we dat gebruikers de gadget zullen omarmen, tenminste, wanneer deze gebruiksvriendelijk is.

WiseLine heeft de impliciete kwaliteit om profielen te verrijken en biedt daardoor substantiële toegevoegde waarde aan het netwerk. Hoewel we tot op heden dan ook in alle stilte hebben gewerkt – we zijn als de dood geweest dat het idee zou uitlekken – verwachten we dat profielensites graag met ons willen samenwerken, juist omdat de netwerken door WiseLine hun gebruikers beter leren kennen.

Helaas is Hyves nog niet zo ver dat OpenSocial geïmplementeerd is. De huidige Hyves API staat geen canvas page toe en deze is noodzakelijk om de WiseLine te bouwen. We zijn in gesprek met Hyves om onze embed code zo snel mogelijk geaccordeerd te krijgen zodat Hyvers in ieder geval hun WiseLine in hun profiel kunnen opnemen. De widget komt er dan ongeveer zo uit te zien:

We lanceren vanavond, in Nederland, onze thuisbasis, die we als proeftuin willen gebruiken. Hoewel WiseLine in één zin uit te leggen is, is het technisch toch vrij complex. We verwachten dan ook dat we aankomende maanden veel tijd zullen moeten besteden aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Daar is nu nog veel op aan te merken en het is dé kritische factor voor succes. Tegelijkertijd zullen we internationaal uitrollen. Te beginnen met de VS. We concurreren met de wereld en het zal waarschijnlijk niet lang duren, dat dit concept wordt gekopieerd. We moeten dus zorgen dat wij eerste zijn met dit concept in de VS, op de grootste Europese markten, India, Zuid Korea en China.

Nieuwsgierig geworden? Met onderstaande gegevens kun je achter de schermen kijken. We voeren in de loop van de dag nog wat updates door, dus het kan buggy zijn. We zijn nog steeds bèta moet je maar denken!

WiseLine

klik ‘registreer gratis’

een pop-up verschijnt

Username: keyplayer

Password: wiseline004

Ben benieuwd naar de reacties!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Emanuel

    Waarom zou een gebruiker voor wiseline kiezen, en niet voor de vele andere duizenden widgets? Daarnaast ben ik inderdaad benieuwd naar jullie verdienmodel.

    @ Marco wanneer ben je van plan om te reageren op mijn email. Het lijkt wel of op Marketingfacts alleen plaats is voor hyves, terwijl er tig andere Social networking sites zijn die het ook goed doen.


    21 maart 2008 om 06:19
    media

    @Emanual: help even, welke email? Ik kom hier bijna niet meer door de berg heen, excuses dus dat ik soms wat laat reageer.


    21 maart 2008 om 06:30
    Emanuel

    @ Marco op je info at upstream.nl emailadres 🙂


    21 maart 2008 om 06:37
    Paul Hottinga

    Ik vraag me toch echt af hoeveel mensen nu voor dit soort widgets gaan kiezen. Ik ben wel erg benieuwd hoe dit gaat aanslaan.

    Veelal zullen het fun dingen zijn .


    21 maart 2008 om 07:51
    Hans Hoornstra

    We hebben goed nagedacht over het verdienmodel. Het is natuurlijk zo dat de ‘widget-markt’ nieuw is. Deze nieuwe markt, heeft in onze ogen een nieuw verdienmodel nodig. We hebben dit innovatieve model nu in ontwikkeling, maar we willen daar nu nog niets over kwijt 🙂 Net zoals we WiseLine 7 maanden stil hebben gehouden, komen we pas met het concept naar buiten, wanneer het klaar is.

    We richten ons nu eerst op userability, usergroei en internationale uitrol.


    21 maart 2008 om 09:34
    Daan83

    Leuk idee, ben benieuwd of het aanslaat. Ben ook zeer benieuwd hoe jullie hier denken geld aan te verdienen…

    Bij widgets geld in principe dat een heel klein gedeelte van de widgets zorgt voor het meeste gebruik. In de longtail zit echter, tot nu toe, weinig financieel perspectief. Je zal je dus eerst bij de top moeten scharen en vervolgens ook nog eens die gebruikers om moeten zetten in geld.

    Aangezien widgets voor de meeste Nederlanders nieuw zijn zie ik hier wel perspectief, in het buitenland is er echter al verregaande sprake van ‘widget moeheid’.

    Verder zie ik dit ook gewoon als een fun widget, dus ben benieuwd waarom jullie dat anders zien?!


    21 maart 2008 om 10:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!