Hi en Hyves samen met Locatie SMS

28 februari 2008, 07:43

{title}

Sinds vandaag kan iedereen met een Hi of KPN abonnement en met een Hyves account smsjes versturen naar Hyves die automatisch op een Google Map worden geplaatst. Na Olllo is dit nu de 2de sociale locatiedienst die KPN uitrolt.

{title}

{title}

Voor deze dienst heeft KPN de SMS shortcode 2585(lekker makkelijk op je toetsenbord) opengesteld. Via http://laatzienwaarjebent.hyves.nl kan je je aanmelden. Hier wordt ook éénmalig toestemming gevraagd om jouw locatiegegevens toe te voegen aan een SMS. Na deze koppeling is het mogelijk om “wiewatwaar” updates via sms(2585) op je profiel te plaatsen. Deze updates zijn dan clickable en brengen je naar de googlemap zoals je die ziet op het plaatje. Daar kan je ook zoeken waar al je vrienden (die zich hebben aangemeld) uitspoken.

Om dit technisch mogelijk te maken heeft KPN gebruik gemaakt van hetzelfde platform wat voor de dienst Olllo is ontwikkeld. Dit is mogelijk doordat Hyves aan KPN een ‘locatie request’. Locatiebepaling gebeurd niet via GPS maar via Cell-Id. Dit betekent dat KPN met haar GSM masten een locactiebepaling(600m radius) kan doen.

Dit is de de eerste stap van KPN in ‘presence messaging’. Alhoewel de uitvoering nu erg op campagne niveau is ingestoken en niet als volwaardige standalone dienst verwacht ik toch wel dat dit opgepakt gaat worden door de Hyvers. Ik ben echt heel erg enthousiast dat Hyves en Hi/KPN een weg hebben gevonden waarbij allebei de partijnen hun kracht inzetten bij het ontwikkelen van zo een dienst. Top!

Andere extensies die ik op korte termijn verwacht zijn dan natuurlijk het koppelen van photo uploads(geotag variant), videostreams & videocalls en voicecalls(Taxi) aan Cell-id.

Denk je dat deze dienst voldoende aanleiding zou kunnen vormen om van abonnement te switchen tengunste van KPN of Hi?

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

23 Reacties

    Kjeld Kahn

    Denk je dat deze dienst voldoende aanleiding zou kunnen vormen om van abonnement te switchen tengunste van KPN of Hi?

    Nope zou eerder er niet voor kiezen dit is namelijk in de toekomst een probleem om dat het een KPN only platform betreft, lijkt me dus samen met andere operators later een probleem vormen. Dus dat is voor mij een no go. Eerst een standaard ontwikkelen en opstellen voor allen operators zou veel beter zijn. Maar mischien is dit wel gedaan maar daarover hoor ik graag reactie.


    28 februari 2008 om 08:25
    Raimo

    @Kjeld Kahn, tja zo zou je het kunnen. Echter het is echt alleen de achterkant (location request afhandeling) dat van Olllo ingezet wordt. Lijkt me ook wel logisch om niet het wiel weer opnieuw uit te vinden.

    @Kjeld Kahn, Ik denk dat je ook zonder standaard al een heel end kan komen. Is echt allemaal hele simpele xml. Het is eerder de dienst(nu dus Hyves) die bij de verschillende operators de xml moet ophalen en integreren.

    Sterker nog door Hyves wordt de discussie nu versneld waarschijnlijk.. Ik geloof niet in achteraf in een kantoortje een standaard ontwikkelen. Ik geloof in beginnen en implementeren, leren en verbeteren.


    28 februari 2008 om 08:33
    ssmeding

    Wat moet zo’n SMSje kosten? Want ik neem aan dat men er wel geld aan wil verdienen?


    28 februari 2008 om 08:44
    SanderHendriks

    Gewoon normale tarief, maar heb het uitgeprobeerd maar zit toch flink stuk ernaast op de map 🙁


    28 februari 2008 om 08:46
    ssmeding

    Benieuwd of andere operators zich ook aansluiten bij het Hyves-initiatief zodat het niet voorbehouden blijft tot KPN-klanten.

    In het artikel wordt gesproken over een radius van 600 meter per zendmast. Maar zie jij om de 1,2 km een GSM-mast staan? In de stad misschien wel, maar als ik met mijn autootje door het landschap rijd haal ik dit bij lange na niet. Dus waar 600 meter al een flinke mate van onnauwkeurigheid zou opleveren, zal dit in werkelijkheid nog veel onnauwkeuriger zijn. De intentie is leuk maar misschien moeten ze bezoekers niet te veel laten inzoomen 😉


    28 februari 2008 om 08:50
    SanderHendriks

    Ja, maar vind het wel een leuke toepassing, maar heb even gekeken hoeveel km er tussen mijn locatie en het punt wat hyves aangeeft. Er zat ongeveer 4km tussen, terwijl ik in Leiden zit. Toch wel een grote stad, ben benieuwd hoe het op het platteland is. Maar goed.. Ben benieuwd of een politie een specifiekere locatie aanduiding krijgt bij een noodoproep.

    Het is in ieder geval niet schadelijk voor je privacy!


    28 februari 2008 om 08:58
    Kjeld Kahn

    @Raimo

    Ik geloof in beginnen en implementeren, leren en verbeteren

    Precies dus kijk naar landen waar dit al jaren gebeurd en leer daarvan, probeer niet hier in NL het wiel uit te vinden. Het begin is niet in NL 🙂 wij lopen achter.


    28 februari 2008 om 09:15
    Raimo

    @Sint Smeding, die 600m is niet door KPN gecommuniceerd trouwens maar dat zou theoretisch zo een beetje gemiddeld moeten kunnen (kan ik mij herinneren)…

    @Sander 4Km is wel erg veel.. Ik denk dat je een uitzondering hebt… Wat is je hyves profiel?


    28 februari 2008 om 09:34
    Dirk W.

    Waarom zou ik willen betalen om te laten weten waar ik ben of wat ik aan het doen ben (en dan bedoel ik Jan Modaal en niet de gemiddelde twitterende paarse broek). Volgens mij ziet KPN het veel te traditioneel en moet de vraag omgekeerd worden: welke gratis diensten kan ik creëren zodat ik klanten kan overtuigen om hun profiel te verrijken (‘locatie werk’, ‘locatie thuis’) en locatiegegevens toegankelijk te maken voor adverteerders en service providers?

    Ik vind het overigens wel logisch dat hyves hiermee experimenteert, want zij hebben de grootte en de data om zulke diensten effectief te targeten.


    28 februari 2008 om 10:20
    Raimo

    @Dirk,

    Mooie vraag. Ik zie daar wel een workshop ontstaan..


    28 februari 2008 om 10:22
    Raimo

    @Owen, is nog een pilot he.. Dus geen brede communicatie hier omheen nu.. Ben wel benieuwd hoe de dienst zich verder ontwikkeld komende maanden.


    28 februari 2008 om 10:58
    Onno ter Wisscha

    @Owen Het is geen actiemarketing concept. Het is productontwikkeling.

    De eerste stapjes in de richting van elkaar beter kunnen vinden.

    Net zoals je mobieltje er voor heeft gezorgd dat we elkaar beter kunnen bereiken.


    28 februari 2008 om 11:34
    ssmeding

    Nu ik er nog eens over nadenk biedt het weinig meerwaarde op lange termijn met de opkomst van mobiel internet en telefoons met GPS-modules. Ben benieuwd of de dienst mee zal groeien binnen deze ontwikkeling, of uiteindelijk een vroege dood zal sterven.


    28 februari 2008 om 12:55
    Strategy on Demand

    @Sint

    Wellicht is het in dat geval handiger om te kijken naar de dienst in plaats van naar de achterliggende technologie. De dienst lokatiebepaling vanaf een mobiel apparaat heeft namelijk zeker toekomst.. de lange-termijn bruikbaarheid van het middel is inderdaad geen lange toekomst beschoren.

    Overigens kunnen providers tot op 5 meter nauwkeurig je positie bepalen aan de hand van je mobiele telefoon. Wet- en regelgeving (privacy) verhinderen dit door de precisie te verbreden naar iets van 30 meter. Overigens vind ik 600 meter of zelfs 4 km aan de hoge kant?


    28 februari 2008 om 13:02
    Michiel

    @Dirk en Raimo: leuk een workshop/discussie over locatiegebaseerde diensten, wanneer?

    Maar waarom zouden klanten zelf in hun profiel moeten aangeven welke locatie ’thuis’ en welke locatie ‘werk’ is? Een intelligent locatie-volgsysteem moet toch zelf wel kunnen inschatten dat de locatie waar ik op de meeste dagen zo tussen 19.00 en 7.00 uur ben, ’thuis’ is en de lokatie waar ik op de meeste (werk)dagen zo tussen 9 en 18 ben, ‘werk’ is. Voor reclamedoeleinden nauwkeurig genoeg, lijkt me.


    28 februari 2008 om 13:11
    Simon Koelewijn

    Foutmelding: “Geen login token” (lekker behulpzaam). En het email adres wat vermeld staat onder het kopje Help (helpdesk@hyves.nl) bounced.

    Slordig..


    28 februari 2008 om 13:51
    Yme Bosma

    Je bent er snel bij met dit bericht Raimo, we waren nog aan het testen;-) Anyway, tnx voor je ‘bemiddeling’ nog, ben erg benieuwd of mensen dit gaan oppikken.

    Verder wil ik nog even duidelijk maken dat het hier om een pilot gaat. Er zitten meer lokatiegebaseerde diensten aan te komen en uiteraard is het ons doel om die voor elke Hyver toegankelijk te maken. Maar eerst willen we feedback op de huidige functionaliteit, ook al is die in sommige opzichten nog beperkt en niet volledig binnen Hyve geintegreerd zoals ook door anderen al aangegeven.


    29 februari 2008 om 06:21
    Raimo

    @yme,

    Goed dat je nog even benadrukt dat het een pilot is. Hoop dat de resultaten hoopgevend zullen zijn.. Kan je ons op de hoogte houden wat je allemaal ontdekt? Wellicht op MoMo een keertje delen? Zo leren we allemaal..


    29 februari 2008 om 08:13
    Onno ter Wisscha

    Leuk om te zien dat waar ik aan werk zoveel reacties oplevert.

    @Raimo: dat leeglopen moeten we eens samen doen. Levert vast een mooi visie-verhaal op.

    @Sander: Even een stukje verwachtingsmanagement met betrekking tot de nauwkeurigheid: op dit moment wordt je locatie gelijkgesteld aan de locatie van de GSM/UMTS mast waarmee je verbonden bent.

    (met een bewuste kleine afwijking om te voorkomen dat berichtjes precies boven op elkaar gestapeld worden)

    In steden is de mastdichtheid om de paar straten. Je zit er dus al snel een paar straten naast.

    In kleinere dorpen komt het geregeld voor dat het hele dorp op dezelfde mast zit.

    De afwijking varieert dus inderdaad van een paar honderd meter tot een paar kilometer.

    Of zoals de amerikanen zeggen: Your Mileage May Vary 🙂


    29 februari 2008 om 12:08
    Raimo

    @Onno, is een goed plan..

    Las net dat Vodafone NL en T-Mobile NL geen interesse hebben in LBS…


    29 februari 2008 om 12:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!