Blogview: Autoblog.nl

19 februari 2008, 07:28

Autoblog.nlEind 2005 zijn we op Marketingfacts gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland stonden met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. In november 2006 hebben we deze serie herhaald om de trend te kunnen schetsen. Inmiddels zijn we bijna 2,5 jaar verder, bestaan weblogs nog steeds, maar is het duidelijk dat bloggen de mediahype voorbij is. Aardig moment om de serie interviews nog eens te herhalen en te kijken waar we nu staan.

Vandaag een interview met Vincent Twillert, initiatiefnemer en één van de drijvende krachten van het in november 2004 opgerichte Autoblog.nl. We spraken eerder met Vincent in november 2005 en oktober 2006.

Kun je kort aangeven waar je nu staan met autoblog.nl?

Het gaat erg goed met Autoblog en we zijn inmiddels een bekende naam geworden, vooral in de autowereld. We werken op dit moment met ongeveer 9 redactieleden, plus nog wat columnisten en gastbloggers. Ook zijn we afgelopen maanden steeds meer met video gaan doen, iets wat erg enthousiast ontvangen wordt,

Heb je de doelstellingen gehaald die je destijds hebt gesteld?

De doelstelling van destijds was dat we minimaal nog een keer zouden verdubbelen. Dat is inmiddels gelukt en in september 2007 gingen we voor het eerst door de grens van 1 miljoen unieke bezoekers per maand. In januari 2008 hadden we weer een nieuw record, we hadden toen ruim 10 miljoen pageviews in één maand.

Daarnaast wilden we de belangrijkste Nederlandstalige bron voor autonieuws worden. Alhoewel we zeer actueel nieuws brengen en over het algemeen sneller zijn dan de traditionele media, zie ik nog wel wat verbeterpunten in de algemene nieuwsvoorziening. We zijn ons afgelopen tijd steeds vaker op entertainment gaan richten, maar we willen in de toekomst wellicht ook wat meer feitelijke auto-informatie gaan bieden.

Wat waren je hoogtepunten?

De hoogtepunten van afgelopen tijd waren ons jaarboek, de lancering van autojunk.nl en de formalisering van een eigen video-productiebedrijf. Met betrekking tot dat laatste zijn we samen met onze cameraman een nieuwe onderneming gestart: Vlamfilm. Dit bedrijf richt zich op automotive videoproducties, voor autoblog maar ook voor derden.

Wat is je de afgelopen jaren tegengevallen en waarom?

Er zijn natuurlijk genoeg conservatieve branches te noemen, maar de autobranche is mijns inziens wel een zeer goed voorbeeld. Er zijn nog steeds veel mensen die niet goed weten wat er op internet allemaal gebeurt. Dat valt me soms wel eens tegen. Wat dat betreft was ons jaarboek een zeer succesvolle uitbreiding, het werd toen opeens heel tastbaar.

Waar gaat het naar toe met weblogs en waar staan jullie volgend jaar?

De term weblog is inmiddels gemeengoed geworden. Eerst was er een soort trendy groepje mensen wat weblogs bezocht, nu is het eigenlijk heel erg mainstream geworden. Zelf zijn we natuurlijk ook heel erg veranderd, eerst was het nog een hobby maar inmiddels is het een serieus bedrijf geworden. Waar ik overigens erg trots op ben.

Een voorspelling voor volgend jaar blijft natuurlijk moeilijk. Ik denk niet dat we nog een verdubbeling qua uniek bezoek kunnen realiseren, maar qua pageviews wel. Ook zullen we dit jaar weer met een nieuwe dienst komen. Daarnaast kan ik alvast verklappen dat we met onze videoproducties op TV zullen verschijnen, zowel in Nederland als in Amerika.

Vincent, dank voor je reactie en uiteraard heel veel succes met autoblog.nl!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Rikk

    Ik vroeg me al af hoe lang het zou duren voordat de uitstekende videoproducties opgepakt zouden worden door een omroep of tv-programma. Als zij het budget en de tijd krijgen om het concept verder uit te werken, dan denk ik dat ze zeker iets toevoegen aan het huidige (kwalitatief magere) aanbod.


    19 februari 2008 om 08:16
    Mark

    Helemaal met Rikk eens. Er is een hoop ontgonnen gebied wat dat betreft. Juist de creatieve, speelse, bijna anarchistische insteek die autoblog kiest spreekt veel mensen aan denk ik. Dit verdient verdere uitdieping.


    19 februari 2008 om 08:49
    Neliz

    Super pagina en is al (2?) jaren mijn startpagina!


    19 februari 2008 om 09:54
    Bart 75

    Autoblog is uniek en specialistisch. Ze zijn daar ook nog eens heel goed in.

    Buiten dat zijn ze met hun aanpak een groot voorbeeld voor vele (traditionele) mediabedrijven.

    Proficiat en aan mij zal het niet liggen dat de pageviews omhoog schieten!


    19 februari 2008 om 12:05
    Vincent van Twillert

    Bedankt voor alle reacties!


    19 februari 2008 om 13:21
    S. Kooijstra

    Autoblog is voor mij dé bron voor actueel autonieuws.

    Snel, up-to-date, en luchtig geschreven met humor. De variatie in onderwerpen zorgt voor een goede balans tussen serieuze zaken en meer onzinnige inhoud, en uit de reacties komt dikwijls ook nog nuttige aanvullende informatie naar voren.

    Verder pluspunt is dat de bloggers niet schromen hun fouten toe te geven, waar de meer traditionele media soms gewoon een slecht of onvolledig artikel van de site haalt en doet alsof zijn neus bloedt.

    Negatieve zaken? De spelling behoeft zo nu en dan wat verbetering en af en toe wordt de toon wel erg scherp en provocatief gezet, maar dit is ook wel een beetje inherent aan blogs.

    Ga zo door, Vincent en consorten!


    20 februari 2008 om 20:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief