Nielsen: Advertentiebestedingen groeien met 2,5 procent

18 februari 2008, 08:30

Uit het meest recente onderzoek van Nielsen (Global AdView, meer dan 80 landen wereldwijd, ik vind online alleen nog oude versies van het onderzoek) bleek vorige week dat de advertentiebestedingen in de periode van januari tot oktober 2007 zijn gestegen met 2,5 procent.

De groei wordt vooral aangejaagd door ‘Asia Pacific countries’ (Australië, China, Hong Kong, India, Indonesië, Maleisië, Nieuw Zeeland, Filippijnen, Singapore en Thailand). Met 12,3 procent groei doen deze landen het een stuk beter dan de VS, waar de trend al jaren negatief is (dit jaar een daling van 4,1 procent).

Uit het onderzoeksrapport: ‘All major media types are closing the first 3 quarters of the year positively. Radio, on the other hand, is still suffering.’ De advertentiebestedingen op tv laten een groei zien van 2,7 procent. Tijdschriften doen het goed met een stijging in bestedingen van 9,3 procent. Maar ook de advertentiebestedingen aan kranten stegen: 3 procent. Bij radio dalen de bestedingen sterk met 13,9 procent. Over online lees ik niets.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!