Vernieuwd Zibb.nl gaat interactie aan met gebruiker en adverteerder

13 februari 2008, 12:29

{title}Ondernemersportal Zibb.nl (Reed Business) lanceert vandaag zijn nieuwe website. Vanaf twee uur vanmiddag ging de site ‘om’, in minder dan een halfuur was het gepiept. Het persbericht gaat vrijdag pas de deur uit. Maar Marketingfacts heeft alvast een voorproefje (voor gravers en azijnpissers: de auteur werkt freelance voor RB).

In het persbericht wordt het zwaar benadrukt. Het vernieuwde Zibb.nl richt zich op een nieuwe manier van publiceren. ‘De rol van zender verdwijnt naar de achtergrond. Zibbs nieuwe website nodigt vooral uit tot participatie en het delen van kennis.’ De pay-off van de website? ‘Zaken voor elkaar’.

Curator

In de nieuwe strategie neemt Zibb de rol van ‘curator’ op zich. Dat klinkt misschien wat vreemd in het Nederlands. Vindt ook uitgever Mireille Derks. Reed Business is Engels. Dus, inderdaad, het heeft alles te maken met de roots van Reed Elsevier (het artikel ‘The Editor As Curator Of ALL The News On The Web’ kan volgens Derks de keuze verduidelijken).

Zibb ziet de rol als curator zó voor zich: ‘Een curator draagt zorg voor informatie, selecteert, verzamelt en wijst door. Belangrijkste doelstelling is dat de gebruiker antwoord krijgt op vragen. Op Zibb zelf, of elders op het web.’

Stemmen

De basis van de site blijft: redactionele content. Maar: de bezoekers krijgen in de nieuwe omgeving de mogelijkheid om te stemmen en reacties achter te laten op artikelen (zonder registratie). Onlangs lanceerde Zibb al de shoutbox (lees ook dit interview met Mireille Derks op Marketingfacts: ‘Uitgevers experimenteren met microblogs’).

Advertiser generated content

Vanaf maart zal Zibb.nl ook partnerinformatie brengen. Ook wel gesponsorde informatie of advertiser generated content geheten. Uit het persbericht: ‘Adverteerders krijgen de mogelijkheid om zelf waardevolle content op het gebied van specifieke topics te presenteren binnen minisites op zibb. Deze minisites worden gelinkt aan redactionele content en gepresenteerd als Partner Informatie.’

Volgens ZIbb is er onder adverteerders grote behoefte aan dit ‘nieuwe adverteren’. Derks: ‘We zien een tendens dat adverteerders juist niet vanuit hun producten, maar vanuit hun expertise ondernemers willen informeren en overtuigen van hun kennis en kunde.’

De site is ontworpen door Satama, technisch gerealiseerd door het Nijmeegse GX. De site heft nu 650.000 bezoekers per maand, met 3 miljoen pageviews. Of Derks verwacht dat Zibb.nl in de nieuwe omgeving gaat groeien? ‘Niet in unieke bezoekers. We zijn nu al erg groot. Ik verwacht wel een grote groei in aantal pageviews, in het aantal clicks per bezoeker.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    mgvandenbroek

    @Karel: ik zie mijzelf niet als belanghebbende. Ik vind het gewoon leuk om de eerste te zijn. 😉


    13 februari 2008 om 14:42
    Vincent Leenders

    @Karel: een mooie nieuwe partner voor je microblog-propositie. Zibb richt zich op andere eindgebruikers dan waarmee ik me altijd heb beziggehouden. Ik zal het met meer dan gemiddelde belangstelling volgen. Eens kijken hoe deze deze doelgroep omgaat met interactieve elementen als stemmen en reageren.

    Ik ben verder erg benieuwd hoe de partnerinformatie of Advertiser Generated Content wordt ontvange, de tijd is er m.i. absoluut rijp voor.


    13 februari 2008 om 15:21
    media

    Ziet er goed uit!

    Een paar kleine opmerkingen/vragen:

    – waarom kan ik de video waarin de nieuwe site wordt geintroduceerd niet als embedded video op mijn site plaatsen? denk niet alleen hoe haal ik mensen naar mijn site maar probeer ook eens te kijken hoe je je boodschap op andere sites kunt brengen! Over een paar jaar is advertising niet meer je belangrijkste business model!

    – waarom kan ik mij niet registreren zodat ik niet telkens opnieuw al mijn gegevens hoef in te voeren als ik reageer? geeft jullie ook extra mogelijkheid om gegevens te verzamelen!

    – gaan sites als elsevierretail.nl straks nu ook over naar nieuwe format?

    – waarom moet ik zoveel gegevens invullen als ik een whitepaper wil downloaden? druppelmethode! vraag alleen het noodzakelijke en zorg dat je stapje bij stapje het profiel van je lezer/gebruiker opbouwt (zie ook mijn eerdere opmerking bij plaatsen reactie)

    Zoals gezegd, ziet er verder vooral heel goed uit. Complimenten!


    13 februari 2008 om 17:46
    Mireille Derks

    @Marco: allereerst, fijn die complimenten. Goed om te horen en dank voor de opmerkingen.

    Wat betreft je vragen:

    – Registratie: voor release 1 van het nieuwe zibb moesten we een aantal keuzes maken om deze site nu haalbaar te maken. Het uitrollen van een goede registratieprocedure staat op de lijst voor doorontwikkeling. Wat betreft je opmerkingen over de whitepapers: via deze module worden leads verkocht en hiervoor zijn nogal wat gegevens nodig zodat we klanten kwalitatief goede leads kunnen leveren. Maar laat vooral weten wat je daar echt overbodig vindt om het leven van de gebruiker gemakkelijker te maken.

    – Video: ook hier gaan we in de doorontwikkeling mee aan de slag. Een gedeelte van de video’s die we hebben staat nu online. Het aanbod wordt de komende tijd aangevuld en de gallery wordt uitgebreid met meer functionaliteiten. We zijn nog aan het bedenken wat we daar precies gaan doen. Het heeft in ieder geval hoge prioriteit. Die syndicatiemogelijkheid neem ik zeker mee. Is sowieso een punt waar we iets mee moeten en waar we ook al wel enige gedachten over hebben.

    – Over elsevierretail.nl en andere sites van Reed Business: het format van zibb is geen bindend format voor andere sites van RB. Ook andere sites zijn bezig met nieuwe releases maar altijd vanuit de behoefte van de desbetreffende gebruikers. Daar zul je straks dus weer andere vormen zien. Ben zelf ook benieuwd!

    @Vincent: we zullen vrij snel kunnen zien hoe Advertiser Generated Content wordt ontvangen, we verwachten op korte termijn met de eerste partners live te gaan. Je opinie is in ieder geval bemoedigend.

    Meer suggesties, vragen en opmerkingen hoor ik trouwens graag 😉


    13 februari 2008 om 19:59
    ssmeding

    De nieuwe opzet en uiterlijk van de site zijn inderdaad mooi bij de tijd. Het ziet er allemaal gelikt uit en het is duidelijk dat er goed is nagedacht over de navigatiestructuur en plaatsing van navigatiemogelijkheden, die in de vorige opzet vrij rommelig was.

    Wel vind ik de site (net als de voorgaande) vrij zwaar. Ik heb een bovengemiddeld snelle computer en toch duurt het opbouwen en scrollen van de site minder soepel dan je eigenlijk zou willen. Het grote aantal grote flashbanners, vaak zwaar en met veel embedded video, helpt hier ook niet echt bij. Voor bezoekers met lichtere systemen zal dit alleen maar minder zijn. Misschien een idee om nog eens critisch te kijken of er nog het e.e.a. te optimaliseren valt in de techniek/code?

    Ik ben het met Marco eens dat het bij een site als deze handig is om je te kunnen registreren. Dit vermindert de noodzaak om overal allerlei gegevens in te vullen. En als je hier bijvoorbeeld personalisatie van de homepage (naar onderwerp/branche) aan koppelt zullen mensen er geen bezwaar tegen hebben wat meer gegevens in te vullen.


    14 februari 2008 om 08:10
    Mireille Derks

    @Sint: Zeker een idee om nog eens goed te kijken naar de performance. We hebben geprobeerd om de nieuwe site zo goed mogelijk voor te bereiden op alle bezoekers die de website nu benaderen. Dit wordt de komende weken verder geoptimaliseerd, samen met de bouwer (GX). Nu de nieuwe zibb live is, zal blijken welke onderdelen van de website druk worden bezocht, welke minder en welke pagina’s goed of minder goed performen. Op basis hiervan wordt de website verder getuned. We blijven eraan werken.


    14 februari 2008 om 15:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!