Mobiele marketing heeft veel aandacht, onder meer aangejaagd door de bijeenkomsten van Mobile Monday. De succesverhalen zijn nog schaars. Juist het persoonlijke van de mobiel (hij is altijd bij jou), maakt de marketing zo moeilijk. Je komt in het privédomein van de consument. Dat gegeven kan ook als voordeel gezien worden. De mobiel is immers ook een statement, de ringtones die erop staan, de video’s die je deelt met anderen en de jingles die eraan hangen. Dus als je deze statement kan versterken met de juiste “aankleding” (content) dan is mobiele marketing wellicht nu al succesvol. Dat moeten ze bij Läkerol gedacht hebben. Het kleine snoepje dat in het portfolio van Leaf Holland zit, heeft als slogan: “Läkerol makes people talk”. Dan is de connectie met het mobieltje snel gelegd.
De mobiele campagne bestaat uit de mogelijkheid om (mobiel) korte video’s van Roué Verveer te downloaden. Hiervoor is een code nodig die op de doosjes Läkerol staat. Als je de code sms-t dan krijg je een applicatie en krijg je elke week een herinnering voor een automatische download (als je deze accepteert). Er zijn 8 videoclips en vanaf deze week is er elke week 1 beschikbaar. Daarnaast is er traditionele actiemarketing in de vorm van sparen voor een hele DVD van Roué Verveer. Via sms word je elke week herinnerd om actiepakjes te kopen. Als laatste is er de mogelijkheid om een privé-optreden te winnen.
Bottleneck bij praktisch alle campagnes tot nu toe is de instelling van de mobiel. Zoals Ben van der Burg van WebAds de klant over mobiel internet altijd citeert: “het is zo’n gedoe”. Ook nu is er op de site weer een complete A-Z nodig om de instellingen van de mobieltjes te adresseren. De achilleshiel van mobiele marketing wordt daarmee dus nog niet getackelt. Toch verwacht Läkerol dat hun doelgroep (hoger opgeleiden die veel “on the road” zijn) deze drempel wel zullen nemen. De beloning is immers aardig: 8 gratis comedyclips.
De actie is in samenwerking met ComedyCentral (1 van de kanalen van MTV Nederland) opgezet. Hierbij is ComedyCentral niet alleen mediapartner, maar ook (deels) reclamebureau en de producent van de billboards. Iets wat TMF (zusje van comedycentral) ook steeds meer doet en waardoor het themabureau McCann (dat onderstaande TV-commercial maakte) een klein stapje opzij moest doen. Daarnaast levert Roué Verveer de content: de clips zijn stukjes van z’n DVD.
Door deze uitgebreide campagne (TV, events, endorsement door Roué Verveer, spaaractie en mobile component) zal de feitelijke bijdrage van mobiele marketing niet los te beoordelen zijn. Toch is het interessant om te zien of het target van meerdere tienduizenden downloads gehaald zal worden. Verwachting is dat de mobiele actie een redemptie heeftvan tussen de 10 en 15% uitgaande van ±350.000 weggezette actiepakjes en vervolgens tussen de 5 en 10% daarvan die daadwerkelijk de DVD gaat bestellen. Benieuwd of Läkerol over 8 weken met de (succes)cijfers naar buiten komt.