Lakerol begint met mobiele marketing
Mobiele marketing heeft veel aandacht, onder meer aangejaagd door de bijeenkomsten van Mobile Monday. De succesverhalen zijn nog schaars. Juist het persoonlijke van de mobiel (hij is altijd bij jou), maakt de marketing zo moeilijk. Je komt in het privédomein van de consument. Dat gegeven kan ook als voordeel gezien worden. De mobiel is immers ook een statement, de ringtones die erop staan, de video’s die je deelt met anderen en de jingles die eraan hangen. Dus als je deze statement kan versterken met de juiste “aankleding” (content) dan is mobiele marketing wellicht nu al succesvol. Dat moeten ze bij Läkerol gedacht hebben. Het kleine snoepje dat in het portfolio van Leaf Holland zit, heeft als slogan: “Läkerol makes people talk”. Dan is de connectie met het mobieltje snel gelegd.
De mobiele campagne bestaat uit de mogelijkheid om (mobiel) korte video’s van Roué Verveer te downloaden. Hiervoor is een code nodig die op de doosjes Läkerol staat. Als je de code sms-t dan krijg je een applicatie en krijg je elke week een herinnering voor een automatische download (als je deze accepteert). Er zijn 8 videoclips en vanaf deze week is er elke week 1 beschikbaar. Daarnaast is er traditionele actiemarketing in de vorm van sparen voor een hele DVD van Roué Verveer. Via sms word je elke week herinnerd om actiepakjes te kopen. Als laatste is er de mogelijkheid om een privé-optreden te winnen.
Bottleneck bij praktisch alle campagnes tot nu toe is de instelling van de mobiel. Zoals Ben van der Burg van WebAds de klant over mobiel internet altijd citeert: “het is zo’n gedoe”. Ook nu is er op de site weer een complete A-Z nodig om de instellingen van de mobieltjes te adresseren. De achilleshiel van mobiele marketing wordt daarmee dus nog niet getackelt. Toch verwacht Läkerol dat hun doelgroep (hoger opgeleiden die veel “on the road” zijn) deze drempel wel zullen nemen. De beloning is immers aardig: 8 gratis comedyclips.
De actie is in samenwerking met ComedyCentral (1 van de kanalen van MTV Nederland) opgezet. Hierbij is ComedyCentral niet alleen mediapartner, maar ook (deels) reclamebureau en de producent van de billboards. Iets wat TMF (zusje van comedycentral) ook steeds meer doet en waardoor het themabureau McCann (dat onderstaande TV-commercial maakte) een klein stapje opzij moest doen. Daarnaast levert Roué Verveer de content: de clips zijn stukjes van z’n DVD.
Door deze uitgebreide campagne (TV, events, endorsement door Roué Verveer, spaaractie en mobile component) zal de feitelijke bijdrage van mobiele marketing niet los te beoordelen zijn. Toch is het interessant om te zien of het target van meerdere tienduizenden downloads gehaald zal worden. Verwachting is dat de mobiele actie een redemptie heeftvan tussen de 10 en 15% uitgaande van ±350.000 weggezette actiepakjes en vervolgens tussen de 5 en 10% daarvan die daadwerkelijk de DVD gaat bestellen. Benieuwd of Läkerol over 8 weken met de (succes)cijfers naar buiten komt.
Leuk dat mobiel weer meer in de picture komt!
Waarom vragen ze mensen om de ‘Aktieverpakking’ code mee te sturen. Waarom niet gewoon zonder de code? Ik neem aan dat de clipjes ‘Läkerol’ gebrand zijn. Zoveel mogelijk mensen bereiken lijkt me het uiteindelijke doel. Dat mensen Läkerol gaan kopen voor een ‘unieke code’ lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Ik zal wel een marketing gen missen..
Ik was zelf afgelopen vrijdag bij de presentatie en hoorde daar dat zo’n actie natuurlijk wel tot (herhaal)aankopen moet leiden. Vandaar de codes: je kunt een profiel aanmaken op de actiesite en daar meerdere codes opslaan. Bij genoeg codes win je een dvd van Verveer. Bovendien sluit je uit dat mensen meedoen die helemaal geen pakje hebben gekocht. Wel zo logisch. IK heb overigens geen idee hoeveel mensen ook daadwerkelijk voor die dvd gaan sparen. IK denk dat de kans om dat concert te winnen de belangrijkste trigger is, en de comedyclip die je dan krijgt toegestuurd een leuk extraatje voor in de kroeg, om je hippe mobieltje te showen. Toch?
Jammer dat ze het niet gewoon gratis weggeven.
Altijd ingwikkeld gedoe met codes ,
zou toch leuker zijn als ze de video gewoon branden en gratis ergens neerzetten.
Ik denk ook dat de campagne effectiever zal zijn.
@ Ed en Diederik: ik denk idd dat jullie een marketing (of sales) gen missen 😉
Het gaat absoluut niet alleen maar om merkbekendheid maar ook om verhoogde penetratie en verkoop.
Gr alewijn
beste Gijsbregt,
ik werk elke dag met sms en de conversie van sms,
en neem van mij aan de conversie van een snoepjesrol naar mobiele content zeer laag zal zijn,
laat staan dat je er meer door zult verkopen.
Indien je het gratis verspreidt met branding zul je mensen bereiken die nog niet een rol hebben gekocht en die dus voor jou als marketeer interessant zijn.
Leuke actie, inderdaad. Ik denk dat er meer uit te halen is door de actie een meer ‘viralere’ insteek te geven, waarbij je juist moet toejuichen dat mensen codes en mobiele content met elkaar delen. Een goede mobiele website kan een dergelijke actie ook ondersteunen, zo kan ik uit ervaring met andere mobile marketing acties spreken.
Leuk dat er zo’n actie wordt gehouden via mobiel,
Ik vraag me echter wel af waarom zo’n actie niet ook gekoppeld wordt aan een korting. Een – bij vertoon van deze sms (mms) krijg je een 2e pakje met 50% korting-, zou dit niet een hogere boost geven aan de verkoop. Daarnaast vraag ik me wel af wat er gebeurd met het telefoonnummer. Mag Lakerol deze langer dan eenmalig gebruiken?
Hoi Maikel,
Ik denk zeker dat dit een hogere boost zou geven. Nu is het zo dat op elke plek waar er actie is de consument direct korting krijgt (e.g. 2e pakje halve prijs). Wat jij voorstelt zou -wellicht- beter werken voor de promotie lift, maar is practisch heel lastig uitvoerbaar. Dan zouden namelijk (alle) retailers mee moeten werken. In België is dit een veel meer gangbare praktijk, daar wordt heel veel gewerkt met, al dan niet digitale, coupons. In Nederland lijkt dit nog toekomstmuziek.
Gr Alewijn
Beste Alewijn,
Vanuit mijn achtergrond in retail en marketing zie ik wel mogelijkheden om een dergelijke actie met één of meer retailers te organiseren.
Met name voor supermarkten met een landelijke dekking zou je dan een goede promotionele lift kunnen realiseren.
Supermarktketens lijken zich weer op een andere manier te moeten onderscheiden, nu de prijzenoorlog voorbij lijkt te zijn. De AH smurfen actie is hiervan een goed voorbeeld.
Er zullen absoluut ook ketens geïnteresseerd zijn in een (vernieuwende) mobile marketing samenwerking met een leverancier.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!