Urchin 6 beta nu vrijgegeven

4 februari 2008, 07:35

{title}Afgelopen vrijdag heeft Google bekend gemaakt dat de beta van Urchin 6 nu voor iedereen beschikbaar is. De beta geeft de kans om de software 90 dagen te testen dus dat zou genoeg tijd moeten geven om alle functionaliteiten eens flink te stress testen op de eigen website. Wie na de 90 dagen het product (nadat het uit beta komt) wil aanschaffen moet $2995 betalen, wat in mijn ogen een vriendenprijsje is.

De interface van Urchin 6 lijkt veel op de interface van (de vorige versie van) Google Analytics. Ook de populaire features van Google Analytics zijn aanwezig: site overlay, geo targeting en trechter analyse. Het grootste verschil tussen beide pakketten ligt in het feit dat Urchin op de eigen server(s) draait. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om na het instellen van een doel deze ook voor het verleden inzichtelijk te maken. Voor veel bedrijven zal de mogelijkheid van het maken van een eigen backup zeer interessant zijn. Tevens zal er geen data bij Google terecht komen, ook dit speelt nog wel eens mee in de besluitvoering tot het aanschaffen/aanvragen van een pakket.

Wie heeft Google Analytics om bepaalde redenen geweigerd maar zou dit pakket wel eens willen proberen?

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    @Andre: Kun je in het kort aangeven wat Urchin 6 anders/meer biedt dan Google Analytics en waarom ik het zou moeten gebruiken?


    4 februari 2008 om 07:44
    André Scholten

    De grootste verschillen zijn als volgt:

    Urchin vereist personeel die de installatie, implementatie en server onderhoud kunnen doen, bij GA wordt de server voor je beheerd.

    Urchin kan real-time data rapporteren, GA niet.

    Urchin kan data (doelen, etc.) opnieuw analyseren, GA niet.

    De Urchin rapportage is verder op maat te maken dan de standaard rapportage van GA.

    De Urchin meetmethode is te controleren mocht je moeten aantonen dat je meetgegevens betrouwbaar zijn.

    GA heeft veel meer features en zal meer prioriteit behouden bij de ontwikkelafdeling. De vraag is of je die features nodig hebt voor je businessvragen.

    GA software doet automatisch mee in alle updates, Urchin updates zul je zelf moeten doen.

    GA is goed geïntegreerd met Google AdWords, Urchin is dit niet.

    GA is gratis, in veel talen en in een paar minuten te installeren.


    4 februari 2008 om 07:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!