Het Gesprek snapt het nog steeds niet

22 januari 2008, 22:13

{title}De krampachtige pogingen van Ruud Hendriks en consorten om themazender Het Gesprek op het televisiemenu van de kijker te krijgen begint een klein beetje sneue vormen aan te nemen. Dit wordt mogelijk een héél duur gelijk voor de oprichters.

Vorige week mocht de ECV immers ook van Het Gesprek een bieding op één van de prijzige kaveltjes uit de voetbalrechten ontvangen. Ondanks de publiciteit die de bieding sowieso zal opleveren staat na de al snel achterhaalde aankondiging van reclamevrije programma’s ook deze actie bijna haaks op de eerdere uitgangspunten van Het Gesprek. Ruud Hendriks in oktober 2007 over het themakanaal in wording: “John de Mol startte een peperdure zender, met dure sterren en (daar komt ie) dure voetbalrechten. Tien was de zoveelste amusementszender en bracht niets nieuws. Wat wij doen is daarin volkomen anders. We hebben geen dure sterren en bieden iets dat er nog niet is in Nederland. Dat is namelijk een zender die alleen maar praatprogramma’s uitzendt.” Het kan verkeren, enig opportunisme is ook deze omroepclub blijkbaar niet vreemd…

Anyway… Ik was gisteren (maandag) getriggerd door het interview (FC Het Gesprek) dat Frits Barend en Ton Boot blijkbaar met Henk Kessler, directeur betaald voetbal van de KNVB, hebben gehad. Enkele fragmenten daarvan werden getoond in de uitzending van het Sportjournaal. Dus gebruikte ik mijn VOD moment voor een bezoekje aan de website van het Gesprek om de som der delen te kunnen bekijken. Na zoveel gratis publiciteit zou je de uitzending al direct online verwachten maar niks is minder waar. DIT is precies de (ontbrekende) crossover zoals beschreven in deze posting. Het Gesprek kan het diepte-interview leveren dat aansluit op korte impressies in een relevant programma op een generieke zender. Maar dan moet die er wel zijn.

Er is blijkbaar een technische beperking waardoor dergelijke hot-content niet snel on-demand te bekijken valt. Veel nieuwe geïnteresseerden die het er eens een keertje op waagden zullen gisteren (Klik op het plaatje voor een vergroting en een leesbare mededeling) teleurgesteld afgehaakt zijn. Als je de logistieke consequenties van crossmedia niet begrijpt heb je in het digitale domein waarschijnlijk niets te zoeken. Ik zou investeren in een website met een IPTV playout die deze propositie wel waarmaakt en verder permanent uitzendtijd inkopen op een zender zoals bijvoorbeeld RTL5 voor het beste uit Het Gesprek. Een prachtig loket derhalve voor deze zender met specifieke content maar wankelende uitgangspunten. Het

key-word

sleutelwoord voor Het Gesprek is aggregatie, een belangrijk ander middel is internet televisie. Zeker nu het aantal kijkers voor het themakanaal zelf nog steeds te verwaarlozen valt en er geen reden is om aan te nemen dat zulks snel zal veranderen.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Boudewijn

    Wat een onzin!

    Waarom zou het meteen beschikbaar moeten zijn voor die paar kijkers die toevallig een paar minuutjes graag willen terughoren van iets waar ze net naar hebben zitten kijken?

    Ik weet niet precies in hoeverre het allemaal live is maar ik neem aan dat het toch enige tijd kost om het goed te knippen, plakken, encoden en uploaden. Zeker gesprekken van een uur.

    Zelf heb ik elke nacht wel 1 of 2 items van de dag ervoor in de achtergrond lopen tijdens mijn nachtelijk werk en ik ben zeer tevreden over de kwaliteit en de verscheidenheid van gasten. Pitchtalk heeft altijd goede items en gasten waar je anders altijd alleen wat quotes van leest. Items door Theodor Holman en Huub Stapel kijk ik regelmatig en ook Ursul de Geer is leuk om naar te luisteren ook al heb ik sinds de verplichte boekenlijst op het voortgezet onderwijs nooit meer een boek aangeraakt. Sgt Pepper voor de muziekitems, de diverse politieke items en uiteraard verplicht FC Het Gesprek kijken!

    En nee, ik woon niet in Amsterdam maar in de onderste regionen van het land.

    De gesprekken met Henk ten Cate, Ali B, Bastiaan Ragas zijn toppers geweest en eindelijk hoorde ik een Chantal Janzen die niet net doet alsof ze een dom blondje is voor op tv (Idols/Life en Cooking en noem het maar op) door een soort van kinderstemmetje op te zetten.

    Van Pauw en Witteman wordt je niet vrolijk die semi-belangrijke gasten niet serieus nemen en bij belangrijke discussies niet door durven te vragen.

    Nee… mijn inziens doen ze het zeer goed en is directe levering van wat er net op tv geweest was totaal overbodig, dan had je maar beter moeten opletten.

    Ik blijf het gewoon online streamen naar mijn xbox360 en wat mij betreft is een uur nog lang niet genoeg voor de meeste gasten!


    22 januari 2008 om 23:20
    Bas Schuiling

    Wat een lulverhaal ten eerste. Verder, kan de schrijverT van dit stuk ook normale woorden gebruiken. Anyway, hot-content, on-demand, crossmedia, key-woord….waarom niet sleutelwoord? Om van te kotsen. Moeten we nu denken dat u Meneer De Vlotte Wereldburgert is? Sodemieter op met je oeverloos gezwam. Typische Marketing-kantoorkneus.


    23 januari 2008 om 00:05
    vincente

    @albert wat ben je weer lekker kritisch, roept weer op tot discussie. Heel goed.. Ik luister elke dag wel naar een gesprek en vind het een perfect initiatief. Luister meer op de achtergrond naar de gesprekken. Spring lekker rond dankzij de goede navigatie die je hebt. Ik hoop dat ze lekker doorgaan en hiermee scooren want het is een verrrijking.

    En een beetje marketing op allerlei manieren is niet slecht. BNR heeft ook geboden op de voetbal rechten maar meer rondom een miljoen. Het gesprek zal ook niet veel hebben geboden denk ik.


    23 januari 2008 om 05:05
    venturo

    Boudewijn, ik ben het met je eens, veel goede interviews en de zender is een leuk plan. Laat dat een kritische benadering onverlet? Er is weinig aandacht geweest voor internet tot nu toe. Geen goede keuze lijkt mij.

    Bas dit is een Marketingweblog. Blij dat je ook iets aan de inhoud hebt willen toevoegen.

    Vincent, ik ook. Ik hoop ook dat ze scoren maar plaats kanttekeningen bij het beleid het formats en de keuzes dieze maken. En doe dat niet alleen achteraf.


    23 januari 2008 om 05:26
    Robert

    Begrijp de reacties onder dit inhoudelijke artikel niet niet helemaal. Vooral die van Bas ‘Geen Stijl’ Schuiling niet. Albert komt terecht terug op de grote woorden van Hendriks die inderdaad toetsbaar zijn. Dit zendertje wordt nu gezien de investeringen en de managementwijzigingen wel klaargestoomd voor een overname. Das helder. Mogelijk een uitgeverij.


    23 januari 2008 om 09:35
    Karel Jansen

    Wat een zure jaloezie weer van die “Treurwilg.” Pure jaloezie en afgunst!!!


    23 januari 2008 om 12:00
    venturo

    Karel Jansen. Wat een fantastisch inhoudelijke reactie weer…


    23 januari 2008 om 12:10
    Bart Suichies

    @Albert, hoewel ik het in grote lijnen eens ben met je artikel, oogst je waarschijnlijk reacties die je gezaaid hebt in de redelijk persoonlijke introductie. Iemand persoonlijk koppelen aan ‘sneue vormen’ is niet sjiek en gezien de inhoudelijke boodschap die je hebt niet nodig.

    @boudewijn: hoezo onzin? Als iemand expliciet een concept neerzet dat gericht is op een multi-channel distributie, dan moet je dat concept wel goed uitvoeren. Nu blijft het steken bij een goed idee met een matige uitvoering. Gezien de inhoud van de zender zou het zonde zijn als het initiatief hierdoor zal stranden (en daar heeft het wel een beetje de schijn van)


    23 januari 2008 om 13:03
    venturo

    Bart wellicht heb je gelijk maar er zijn ook veel mensen die de wat cynische benadering wel verstaan en juist leuk vinden. Overigens komt er zo aanvullend nieuws over Het Gesprek.


    23 januari 2008 om 13:36
    T.R. Wijbenga

    Een kritisch en vermakelijk stuk, wat door de toonzetting waarschijnlijk een paar mensen tegen het hoofd stoot. Maar goed, hoe harder mensen schelden, des te minder argumenten hebben ze kennelijk. Ik denk dat het inderdaad een gemiste kans is, want Sportjournaal is zeker een stukje exposure. Als “Het Gesprek” weet je dat die beelden uitgezonden worden en dat mensen hiernaar op zoek gaan na het moment van uitzending. Overigens heb ik over de zender “Het Gesprek” zelf geen mening. Ik heb het idee dat er nauwelijks mensen naar kjiken.


    23 januari 2008 om 13:39
    Michel Kleistra

    Zoiets heet voortschrijdend inzicht, Albert. Iets waar iedere ondernemer we eens last van heeft. Om iemand daarop vast te pinnen……goed, het kan maar ik neem aan dat dit jou ook wel eens overkomen ten tijde van je ondernemerschap. Normaliter hoort het wachten op een beschikbare stream niet zo lang te duren en dit is voor de kijker bijzonder irritant. Is wel een misser al weet ik niet wat daaraan ten grondslag ligt.Was dit eenmalig of is dit altijd het geval? Je opmerking over permanent zendtijd inkopen bij rtl 5 slaat kant en wal. Het is inderdaad een zeer goede propositie om die paar duizend euro te investeren voor 1 minuut of meer voor exposure met b.v. de beste quotes van de laatste uitzending.


    23 januari 2008 om 17:18
    Albert Treur

    Voortschrijdend inzicht? Met alle respect Michel, dat noem ik nog geen drie maanden verder zwalken. Krijg er een beetje een Eccky gevoel bij. In de trein stappen zonder een eindbestemming. “Het is inderdaad een zeer goede propositie om die paar duizend euro te investeren” als de content echt goed is kan je barteren.


    23 januari 2008 om 17:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!