WSJ: Geld verdienen met weblogs via advertenties

23 januari 2008, 06:12

Op de site van de Wall Street Journal (WSJ) stond vorige week een aardig achtergrondartikel (‘New Services Help Bloggers Bring in Ad Revenue’) over geld verdienen met weblogs via advertenties. Het meest aansprekende voorbeeld dat gegeven wordt, is dat van Darren Rowse, een Australiër die schrijft voor Problogger.net (via: Trevor Cook). Hij verdiende in 2007 ongeveer 250.000 dollar met advertenties.

Uit de WSJ: ‘Darren Rowse, the Melbourne, Australia-based writer of ProBlogger.net, a popular blog that teaches other bloggers how to make money, earned roughly $250,000 in 2007 off ads on three blogs he writes. Mr. Rowse says he makes the most off traditional display advertising, where advertisers pay a fee to appear, but he also has used affiliate ads and Google AdSense.’

In het artikel staan een paar voorbeelden uitgewerkt, waarvan NetAudioAds van V2P Communications mij het meest recent lijkt (?). De dienst start op 1 februari, en biedt audioadvertenties aan van vijf tot acht seconden bij het bezoeken van een website of weblog.

Weblogeigenaren kunnen zich gratis inschrijven voor de service, V2P regelt de adverteerders via biedingen. Die biedingen starten bij ongeveer 14 dollar voor 1000 ‘vertoningen’. Webloggers schijnen 25 procent van de opbrengst te krijgen. Michael Knox, de mede-oprichter van V2P, zegt dat er zich al 25.000 webloggers en internetuitgevers hebben aangemeld.

Lees het hele artikel, met onder anderen de oplossingen voor videoadvertenties van Revver en Google (‘One of the biggest things we’re trying to do is create more ad formats for publishers,’ zegt Google-woordvoerder Brandon McCormick) hier op de site van de WSJ.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    MaartenThuisen

    Tja het zou ook niet beste zijn als iemand die anderen verteld hoe je goed geld kan verdienen, hier zelf niet beter van zou worden. Toch vraag ik me af of al deze bedragen altijd even waar zijn.


    23 januari 2008 om 09:57
    Willem L

    Grappig om te lezen dat gewone ‘web 1.0 display advertising’ het meeste geld in het laatje brengt. Zoals als bij veel websites denk ik. Een aantal goed scorende blogs in de Macrom top 100 hebben de laatste tijd ook aanmerkelijke meer banners. Persoonlijk heb ik daar overigens geen enkele moeite mee. Van de lucht alleen kun je niet leven. Valt alleen op omdat iedereen maar blijft roepen dat de banners hun langste tijd hebben gehad.


    23 januari 2008 om 13:56
    MacSeth

    Heel moeilijk is het niet hoor.

    Het is een heel simpele manier om meer bezoekers en dus ook meer geld te vangen.

    Ik heb eens een test gedaan met adwords en met adsense (zonder dat ik een MFA-site exploiteer) en ontdekte dat ik zelfs met “smart pricing” van Google nog steeds een rendement kon maken van minimaal 8% (maar vaker tegen de 30%)

    Advertenties = meer bezoekers = meer geld


    24 januari 2008 om 12:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!