CreatAd wil de grootste creatieve community van Nederland

21 januari 2009, 07:05

Sander de Jonge (23) en Lucas Tieleman (23) lanceerden afgelopen maandag officieel een nieuw reclame- en marketingplatform: CreatAd. CreatAd moet een online community worden, waar creatieve marketeers en reclamemakers zelf aan de slag kunnen met campagnes en commercials. De opdrachten kunnen worden geplaatst door bedrijven, een eerste succesvolle case werd al gedaan met Sportlife, wijnmerk Canei is de volgende. De ambitieuze doelstelling is, om de grootste creatieve community te worden van Nederland. Het idee is, dat de makers zélf hun content verspreiden via social networks.

In bovenstaand dubbelinterview doen we een voorstelrondje, vertellen de heren waarom en hoe CreatAd een succes gaat worden, praten we over het businessmodel en over de toekomst. Bij 3000 leden zou het platform geslaagd zijn. Maar, zegt Lucas Tieleman, ‘het gaat natuurlijk om de content.’ De heren houden kantoor in het Centrum voor Ondernemerschap en Innovatie in Utrecht, op De Uithof: even op bezoek.

Aandacht

Aan aandacht hebben de bedenkers van Creatad niet te klagen. Frankwatching hapte, MarketingTribune bracht het nieuws, Emerce deed mee, het FD publiceerde, en ook DutchCowboys haakte in.

Persbericht

Sander de Jonge zegt in het persbericht: ‘We zien twee duidelijke trends op het internet, die van User Generated Content en die van Social Networking. Met CreatAd spelen wij in op beide trends door de krachten ervan te combineren.’

Merken kunnen dus opdrachten uitzetten, en mogen een winnaar aanwijzen. Maar de community speelt een doorslaggevende rol in het beloningssysteem van CreatAd. Lucas Tieleman, in het persbericht: ‘De drie inzendingen met de meeste punten, gegeven door de community, vallen ook in de prijzen. Hierdoor laat het publiek precies zien hoe een merk bij hun leeft.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

17 Reacties

    Laurens

    Goed idee. Site is wel voor verbetering vatbaar denk ik. succes!


    21 januari 2009 om 07:30
    mgvandenbroek

    @Laurens: Tja. Dat zag ik ook in de opmerkingen op DC. Jammer, dat dat zo afleid van het basisidee van deze heren.


    21 januari 2009 om 08:32
    Rik Haandrikman

    @ Matthijs: Best logisch natuurlijk. Ze hebben een concept dat leunt op de medewerking van de creatieve gemeenschap. Als ik even voor mezelf spreek (ik heb jarenlang freelance designwerk voor de muziekindustrie gedaan) spreekt dit me totaal niet aan. Het idee om deel uit te maken van een community van creatieven is leuk, maar geef me dat gevoel dan ook op de site die de spil in die community zou moeten vormen.


    21 januari 2009 om 09:04
    mgvandenbroek

    @Rik Haandrikman: Dat is natuurlijk waar. Maar dat is iets, wat nog wel gemakkelijk te verbeteren/te veranderen is. Ik zou liever over het grote plaatje discussiëren: ugc en social networks combineren, het potentiële succes van de site en het concept, dat soort dingen. Ik vind die sportlife-case wel veelbelovend. Wel benieuwd, hoeveel zo’n merk nu betaalt om op CreatAd een pitch/opdracht neer te zetten 😉


    21 januari 2009 om 09:25
    Lucas Tieleman

    @ Rik Haandrikman

    We hebben qua User Interface en design beslissingen gemaakt en hebben er voor gekozen om met dit design de markt in te gaan. CreatAd is niet iets wat we nu neer gaan zetten en het verder met rust laten en alleen maar op zoek gaan naar klanten. We zijn voornemens op hoog tempo nieuwe releases van het platform uit te brengen en zullen daar de feedback die we op de huidige versie krijgen zeker in meenemen. Indien je suggesties hebt of andere goede ideeen hebt dan kan je een e-mail sturen naar lucas.tieleman@creatad.com

    @ Matthijs

    De prijs geven we uiteraard niet vrij, wel kan ik zeggen dat we met de dalende marketingbudgetten ook op het gebied van pricing een buitengewoon concurrerende propositie hebben.


    21 januari 2009 om 10:00
    Lucas Tieleman

    @ Marcel

    CreatAd onderscheidt zich van deze concepten door de community mee te laten beslissen in de uitslag van de competitie.

    Wat betreft het intellectueel eigendom, dat blijft volledig bij de maker. Indien het bedrijf de advertenties echt wil gaan gebruiken in hun uitingen dan zal dat voor een fix bedrag afgekocht moeten worden.


    21 januari 2009 om 10:09
    mgvandenbroek

    @Danielle Schouten: Ik heb je reactie even aangepast (url goed gezet). En oei, hoe had ik die link van jouw stuk op Molblog terwijl ik zocht in Google News nu over het hoofd kunnen zien? Mooi dat je dat recht hebt gezet. Ik zie trouwens, dat déze (bovenstaande, mijn) posting nu bovenaan staat als je zoekt op ‘creatad’ in Google News. Vreemd…

    Over die ‘aardige reacties’: Ik vind vooral die van Ingeborg van Telfort leuk. Lekker negatief. ‘Waar het wat mij betreft op neerkomt is dat de jong creatieven hun eigen toekomst niet serieus nemen en dat merken niet meer over identiteit of boodschap gaan. Het levert inderdaad wel leuke behangetjes op.’

    Gelukkig is ze wel fan van crowdsourcen. Ik hoop dat Ingeborg van Telfort ook bij ons komt commenten.

    @Lucas: Ferme taal. Maar wat meer transparantie mag best, hoor. Helemaal als hippe start up 😉


    21 januari 2009 om 10:10
    ThE_ED

    De site is zeker nog voor (heel veel?) verbetering vatbaar. Maar ik vind het raar dat alle aandacht daar ineens naar uit lijkt te gaan. Ik weet niet precies hoe de promotie is verlopen, maar ik zie twee enthousiaste jonge mannen die een mooi relatief nieuw concept neer willen zetten en daar ook gewoon voor gaan. Ik denk dat als ze even voortvarend aan de slag gaan met de verdere uitwerking als dat de aankondiging nu plaats heeft gevonden dat we nog veel kunnen gaan zien.

    Misschien een gevaar dat er nu al zo veel aandacht is voor een concept in ontwikkeling? Van de andere kant dan toch het cliché “dat is ook een kans”, er komt nu enorm veel feedback dus grijp er iemand bij de de wat primitieve opzet snel kan omtoveren in iets simpels maar pakkends en dan denk ik dat er nog wel wat van kan komen. (Want ik hoop wel dat je inziet dat ook ik nog niet wild sta te trappelen over site ontwerp en opzet.)

    Het feit dat ondanks alles heel paars broekend internet er aandacht aan wil geven zegt dat er in ieder geval belangstelling is.


    21 januari 2009 om 10:14
    Rik Haandrikman

    Door materiaal up te loaden bij CreatAd verplicht je jezelf om de eigendomsrechten van je werk over te dragen aan de adverteerder indien deze daar interesse in heeft. De adverteerder betaald vervolgens een vergoeding van (minstens) 1.000,- Eur waarvan de helft naar de ontwerper gaat en de helft naar CreatAd (artikel 10 uit de Algemene Voorwaarden). Ik vraag me af of 50 procent de marge is die de heren bij elke transactie hanteren: Geld voor het door de adverteerder betaalde prijzengeld ook 50% community, 50% voor CreatAd? Aangezien in diezelfde Algemene Voorwaarden staat dat de adverteerder zelf een overeenkomst dient te sluiten met de desbetreffende member over betaling van hun vergoeding vind ik dit best een flink percentage.


    21 januari 2009 om 11:14
    Remco de Vries

    Ingeborg werkt inderdaad niet bij Telfort, zij heeft wel Telfort internet aangeschaft 😉 Werknemers van Telfort hebben een e-mailadres dat eindigt op ’telfort.com’, terwijl alle klanten een

    ‘.nl’ adres hebben.


    21 januari 2009 om 11:20
    Rik Haandrikman

    Valt me trouwens op dat er sinds maandag alweer het een en ander ‘getweaked’ is aan de site. Het siert deze jongens wel dat ze schijnbaar echt op een contructieve manier met kritiek aan de slag gaan.


    21 januari 2009 om 11:27
    Bartel Scheers

    Mijn g*d, ik moet er niet aandenken dat 100.000 (40 ook niet btw) mensen mijn advertentie-concept gaan beoordelen, of dat ik als adverteerder 100 advertentieconcepten moet gaan bekijken, of als creatief in een pitch met 1000- 3000 andere creatieven verzeild raak.

    Er zit best een leuke en slimme gedachte achter dit concept, maar ik vrees dat het iets te snel is gelanceerd. Niet alleen qua (interaction) design en technologie (want dat kan nl echt niet zo), maar vooral vanuit de haalbaarheid van de businesscase. Vooral de vrijblijvendheid die voor alle actoren geldt zit hier imo ernstig in de weg. En hoe ga je de kwaliteit en beheersbaarheid organiseren? Als er 100 concepten voor 1 pitch online staan ter beoordeling vraag je nl best veel van je users om die allemaal even van punten te gaan voorzien. Dus hoe ga je zorgen dat ieder concept evenveel aandacht van de community krijgt?

    Nogmaals leuk concept, maar volgens mij niet echt haalbaar zoals het nu gepresenteerd wordt.


    21 januari 2009 om 12:13
    mgvandenbroek

    @Danielle Schouten: At your service.

    “Dat jouw videopost boven het Molblog bericht komt te staan zegt hoop ik meer over jullie SEO dan over de kwaliteit van de berichtgeving ;-)”

    Hoop doet leven. 😉

    Waar blijft Ingeborg nou?


    21 januari 2009 om 12:13
    Sander de Jonge

    @ Rik Haandrikman.

    Allereerst staan wij inderdaad open voor alle feedback en zullen we hier zo snel mogelijk mee aan de slag gaan. Een aantal kleine opmerkingen zoals een inlogscherm waar je tegenaan loopt is al aangepast!

    Het prijzengeld dat ter beschikking wordt gesteld door een bedrijf gaat volledig naar de consument. Wij hebben hier verder niets mee te maken (behalve dan dat we alles er omheen afhandelen, qua kansspelbelasting en uitkering van de prijzen). Ons verdienmodel is niet dat we het prijzengeld van de consument willen opsnoepen. Bedrijven betalen ons een x bedrag om de competitie te laten lopen op ons platform.

    Daarnaast krijgt een persoon minimaal €1000 als het intellectuele eigendom van de advertentie wordt overgedragen aan de opdrachtgever. De bemiddeling zal plaatsvinden tussen CreatAd en de opdrachtgever. De percentages die in de algemene voorwaarden stonden vermeld kloppen niet, dit zal meteen veranderd worden.


    21 januari 2009 om 12:41
    Rik Haandrikman

    @ Sander: Snelle, duidelijke en geruststellende reactie. Top 🙂


    21 januari 2009 om 13:12
    jan

    denken jullie zo creatieven mensen te bereiken, jullie hebben niet eens een aantrekkelijke sit. deze doelstellingen zullen jullie zo nooit halen!


    22 januari 2009 om 10:14
    Andries van Vugt

    Tsja… stap voor stap… van de moniken naar de boekdruk-kunst van het vak reclame naar 15 minutes of fame… het klinkt allemaal als de freelance kok vanaf 1 euro .. en bieden maar.. op zich goed om zaken te combineren en wellicht een groot succes, maar die mooie letters die moniken schreven zijn we dan ook hier wel wederom kwijt. De criteria worden gekoppeld aan users (nix combineren maar juist … etc), dus reclame wordt een idols van gebruikers… wie is… wie is… Jim … ? … Jamai… en hoe heet de laatste winaar… kortom even Apeldoorn belllen … en wie zit daar ook weer achter? ..

    lastige discussie edoch veeeeel succes toegewenst ben heel benieuwd hoe User Generated Commercials eruit zien!


    31 augustus 2009 om 20:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!