Ludieke wervingsactie
Personeel werven is moeilijk, maar soms liggen bepaalde creatieve acties best wel voor de hand. De glazenwassersactie van TWBA was grappig en zeer creatief, aangezien het minder voor de hand lag. De directe aanvallen van Berk en AGT op hun collega accountants waren een stuk minder creatief en vooral goed getarget.
De onderstaande actie ligt gewoon heel erg voor de hand, is creatief en gewoon leuk. 10 punten voor een eenvoudige garage…
Hij is inderdaad leuk en creatief bedacht, maar ik vraag me toch af wat het heeft opgeleverd.. Tuurlijk, het is een verhaal die je tijdens een verjaardagsfeestje verteld, maar zouden ze echt naar die website gegaan zijn en daadwerkelijk voor die baan gesolliciteerd?
Kortom, de word-of-mouth is gecreëerd en ook nog eens binnen de goede doelgroep, maar of dit een goede manier is om de monteurs massaal te laten solliciteren..?
@Sytse: geen idee, maar het woord massaal in je reactie is niet nodig. Heb je massaal veel mensen nodig? Heeft een garage massaal veel monteurs nodig, of zijn 1 of 2 vaak al voldoende? Ik denk het laatste. Bij werving moet je niet denken in grote getallen, dat is voor de meeste bedrijven namelijk niet relevant. Het gaat om de juiste mensen.
Bedenk misschien ook.
Wat kost het om monteurs te vinden ? Een W&S bureau vraagt ook de hoofdprijs…
Je stuurt 2 van die meiden een dag op pad, ja het idee kost ook wat maar het resultaat kan best gelijk zijn.
goede mensen zoeken / vinden / houden is op dit moment erg kostbaar.
Mwa wel leuk, niet echt netjes. De baas weet dat er altijd kans is dat zijn werknemers weggekaapt worden, maar om nou met een smoesje de werknemers van het werk houden en ze dan proberen weg te lokken…. Ik zou als baas er niet blij van worden.
Als baas zou ik er ook niet blij van worden. Aan de andere kant is het wel origineel. En het filmpje heeft natuurlijk ook wel weer een bereik buiten de garages die de dames persoonlijk hebben aangedaan. Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van de campagne. Heeft dit nou ook echt gewerkt. Het heeft in ieder geval wel wat bekendheid gegeven.
Dit vind ik een hele slimme aktie. Vooral door de PR die dit kan genereren, kan dit nog een aardige nasleep krijgen. Vind het alleen vreemd dat het niet in de geschreven media heeft gestaan.
Ik vind de video erg grappig, bedrijven moeten nu eenmaals steeds brutaler worden om personeel te werven. De video kan als leuke reclame dienen, doorgestuurd worden, online of op de eigen website geplaatst worden en het zegt naar mijn idee wat over het bedrijf zelf. Ze hebben personeel nodig (deze tijd schaars), dus rijden we gewoon bij de concurrent naar binnen!
Ook de toepassing van een video spreekt mij zeer aan. SpotNu.nl biedt deze toepassing ook. Op die manier kan een bedrijf een duidelijk karakter tonen en is het voor de eventuele sollicitant duidelijk bij welk bedrijf hij/zij solliciteert. In dit geval heeft het bedrijf lef en zijn ze creatief geweest.
Bekijk http://www.SpotNu.nl voor een impressie
@Jeroen: Ik hoop dan zeker dat ze me even aanspreken, ik wil graag met ze praten. (ik ben makkelijk te herkennen… ik ben één van de mensen die voor de groep staat) 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!