Ludieke wervingsactie

5 januari 2008, 15:19

Personeel werven is moeilijk, maar soms liggen bepaalde creatieve acties best wel voor de hand. De glazenwassersactie van TWBA was grappig en zeer creatief, aangezien het minder voor de hand lag. De directe aanvallen van Berk en AGT op hun collega accountants waren een stuk minder creatief en vooral goed getarget.

De onderstaande actie ligt gewoon heel erg voor de hand, is creatief en gewoon leuk. 10 punten voor een eenvoudige garage…

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

16 Reacties

    Sytse

    Hij is inderdaad leuk en creatief bedacht, maar ik vraag me toch af wat het heeft opgeleverd.. Tuurlijk, het is een verhaal die je tijdens een verjaardagsfeestje verteld, maar zouden ze echt naar die website gegaan zijn en daadwerkelijk voor die baan gesolliciteerd?

    Kortom, de word-of-mouth is gecreëerd en ook nog eens binnen de goede doelgroep, maar of dit een goede manier is om de monteurs massaal te laten solliciteren..?


    5 januari 2008 om 16:57
    chi666

    @Sytse: geen idee, maar het woord massaal in je reactie is niet nodig. Heb je massaal veel mensen nodig? Heeft een garage massaal veel monteurs nodig, of zijn 1 of 2 vaak al voldoende? Ik denk het laatste. Bij werving moet je niet denken in grote getallen, dat is voor de meeste bedrijven namelijk niet relevant. Het gaat om de juiste mensen.


    5 januari 2008 om 17:06
    Erik van Rijn

    Bedenk misschien ook.

    Wat kost het om monteurs te vinden ? Een W&S bureau vraagt ook de hoofdprijs…

    Je stuurt 2 van die meiden een dag op pad, ja het idee kost ook wat maar het resultaat kan best gelijk zijn.

    goede mensen zoeken / vinden / houden is op dit moment erg kostbaar.


    6 januari 2008 om 12:07
    Martin Hellendoorn

    Mwa wel leuk, niet echt netjes. De baas weet dat er altijd kans is dat zijn werknemers weggekaapt worden, maar om nou met een smoesje de werknemers van het werk houden en ze dan proberen weg te lokken…. Ik zou als baas er niet blij van worden.


    6 januari 2008 om 17:44
    Arne Hulstein

    Als baas zou ik er ook niet blij van worden. Aan de andere kant is het wel origineel. En het filmpje heeft natuurlijk ook wel weer een bereik buiten de garages die de dames persoonlijk hebben aangedaan. Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van de campagne. Heeft dit nou ook echt gewerkt. Het heeft in ieder geval wel wat bekendheid gegeven.


    8 januari 2008 om 09:19
    Jan van der Steen

    Dit vind ik een hele slimme aktie. Vooral door de PR die dit kan genereren, kan dit nog een aardige nasleep krijgen. Vind het alleen vreemd dat het niet in de geschreven media heeft gestaan.


    8 januari 2008 om 15:47
    Melanie Speek

    Ik vind de video erg grappig, bedrijven moeten nu eenmaals steeds brutaler worden om personeel te werven. De video kan als leuke reclame dienen, doorgestuurd worden, online of op de eigen website geplaatst worden en het zegt naar mijn idee wat over het bedrijf zelf. Ze hebben personeel nodig (deze tijd schaars), dus rijden we gewoon bij de concurrent naar binnen!

    Ook de toepassing van een video spreekt mij zeer aan. SpotNu.nl biedt deze toepassing ook. Op die manier kan een bedrijf een duidelijk karakter tonen en is het voor de eventuele sollicitant duidelijk bij welk bedrijf hij/zij solliciteert. In dit geval heeft het bedrijf lef en zijn ze creatief geweest.

    Bekijk http://www.SpotNu.nl voor een impressie


    9 januari 2008 om 11:30
    chi666

    @Jeroen: Ik hoop dan zeker dat ze me even aanspreken, ik wil graag met ze praten. (ik ben makkelijk te herkennen… ik ben één van de mensen die voor de groep staat) 🙂


    22 januari 2008 om 20:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!