Internetters bewust bezig met hun digitale identiteit

Internetters bewust bezig met hun digitale identiteit

Tweederde van de Nederlandse internetgebruikers is er bewust mee bezig welke informatie zij over zichzelf op het web zetten. Daarentegen maakt 50% van de internetters zich niet druk over wat ánderen over hen op internet plaatsen. Dit blijkt uit het onderzoek Digitale Huishoudens van ilse media uitgevoerd door onderzoeksbureau Interview-NSS.

Privacy op het web
21% van de respondenten heeft een eigen website of weblog en bijna één derde van de respondenten is geregistreerd bij een community-site als Hyves.nl, SchoolBANK.nl of CU2.nl. 22% Van de respondenten maakt gebruik van een webcam. De helft van de Nederlanders googlet zichzelf regelmatig om te checken wat er over hen op internet terug te vinden is.

“Bij CU2.nl bepaal je zelf wat er op je profiel komt, niets is verplicht”, zegt Flip Leendertz, site-owner van CU2.nl. “Onze gebruikers zijn erg bewust met hun privacy bezig. Zo kiest 90% ervoor om niet hun volledige naam te plaatsen als ze zich online registreren.”

Eén van de respondenten: “Alles wat je online zet, zal over 5 jaar nog steeds te vinden zijn. Ik ben hier dus erg voorzichtig mee.”

Veiligheid kinderen
Uit het onderzoek blijkt dat ouders graag zicht hebben op het internetgedrag van hun kinderen. Om hun veiligheid te waarborgen controleert 66% van de ouders de online sociale contacten van hun kinderen. 23% Van de ouders staat internetgebruik alleen toe in een ruimte waar zij mee kunnen kijken. 18% Bekijkt regelmatig de internet-geschiedenis op de computer.

Apart e-mailadres
45% van de Nederlanders maakt gebruik van een apart e-mailadres voor online registraties. Onder zeer actieve, doorgewinterde internetters ligt dit percentage veel hoger, namelijk op 80%.


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Nu de politie nog....

    AD.nl meldt op 30 november jl: "De Utrechtse politie heeft in een intern bericht medewerkers gemaand voorzichtig te zijn met het verspreiden van persoonlijke gegevens op internet. Aanleiding is de toenemende populariteit van digitale vriendennetwerken zoals hyves. Tientallen Utrechtse agenten zijn in hun privetijd aan het hyven geslagen waardoor persoonlijke informatie op straat komt te liggen. Zeker driehonderd Utrechtse agenten maken er geen geheim van dat ze bij de politie werken en hebben op hyves onder elkaar vriendenclubs opgezet. Buitenstaanders worden vaak niet toegelaten tot deze digitale hangplekken, maar kunnen wel gewoon informatie op persoonlijke pagina's lezen. Rechercheurs, agenten en administratief medewerkers laten zo zien hoe ze in het leven staan tijdens en buiten diensttijd."

    geplaatst op
  • Uitgever van CU2 onderzoekt via CU2 of er problemen zijn. Antwoord: nee hoor, alles in orde, gaat u rustig slapen, zodat wij door kunnen gaan met waarmee we bezig zijn.

    Commentaar op de resultaten wordt nb ook gegeven door CU2.

    Acharme...

    geplaatst op
  • Beste Lea,
    Het onderzoek Digitale Huishoudens is uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate/Interview-NSS uitgevoerd in opdracht van ilse media. Niet via CU2, maar onder ruim 650 Nederlanders uit het panel InterviewBase van bovenstaand bureau. Dit onderzoek maakt deel uit van een serie kwantitatieve onderzoeken die ilse media laat uitvoeren m.b.t de invloed van internet op Nederlandse huishoudens.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.