Nieuwe Postbank-campagne: 0800-starter

18 december 2007, 09:40

Nieuwe campagne van de Postbank: 0800-starter. ‘De perfecte start voor startende ondernemers’. Bel gratis naar het nummer, en je wordt professioneel en voortdurend met een kluitje het riet in gestuurd. Als je op de site komt hoor je dit:

‘Welkom bij 0800-starter. De perfecte start voor de startende ondernemer. Onze adviseurs maken volledig inzichtelijke wat u als starter te wachten staat. Een ogenblik geduld alstublieft. De site van 0800-starter wordt geladen.’

En dan: ‘U heeft nog niet gebeld met 0800-starter. We kunnen u daarom nog niet van dienst zijn. Wij zouden u graag uw positie in de wachtrij vertellen. Maar daarvoor moet u wel eerst bellen en uw persoonlijke pincode intoetsen. Bel nu gratis 0800-starter.’

Ok, ok. Ik heb net even gebeld.

Tijdens het telefoongesprek word je letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd. Maar dan wel met een interactief keuzemenu, zodat het allemaal ‘echt lijkt’. Op een gegeven moment krijg je Am Tenaar aan de telefoon, die concludeert:

‘Uw startersaanvraag lijkt me prima in orde. U wordt doorgeschakeld naar de afdeling preform-approval.’ En dan: ‘Welkom bij de afdeling preform-approval. Kies 1, 2, 3, of 4. U wordt doorgeschakeld.’

Geluid dat je te horen krijgen: ‘Heb je even voor mij?’ van Frans Bauer. Mij heb je. Denk ook aan geintjes als: ‘Er zijn nog 3 wachtenden voor u.’ Even later: ‘Er zijn nog 6 wachtenden voor u.’ Nog later: ‘Er zijn problemen met de wachtrij.’

En zo gaat het maar door. Na vijf minuten vond ik het wel mooi geweest. Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Mij kan deze actie van de Postbank in ieder geval een stuk beter bekoren dan de startersactie die ze samen met TMF bedachten. Moet gezegd, dat het wel heel lang duurt voordat je erachter komt dat de site iets met de Postbank te maken heeft. Dat zal de bedoeling zijn geweest… Vanmiddag volgt er (zo melden anonieme bronnen) een persbericht.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    rjmvandiepen

    Het kan aan mij liggen, maar ik zou als startende ondernemer hier binnen 5 seconden weg zijn. Als je de flauwekul site bekijkt, dan zal het telefoongesprek ook niet veel soeps zijn. Zonde van je tijd!


    18 december 2007 om 11:21
    Tom

    Je moet natuurlijk wel achter je computer blijven zitten; de interactie tussen jou, je telefoon en het ‘kantoorfilmpje’op de site is de essentie. Als je ophangt wordt het op de site ook afgetiteld door de Postbank.

    Ik vind het leuk gedaan; Jiskefet maar met jou in de hoofdrol, nouja, in de bijrol dan. Een entertainend kijkje achter de bureaucratische schermen. Nice


    18 december 2007 om 11:47
    Daniëlle Schouten

    @Marco: doe eens iets aan de e + trema.. Daniëlle weergeven kan echt niet meer in dit tijdperk 😉


    18 december 2007 om 12:20
    media

    Ziet er inderdaad niet uit Daniëlle, zal eens kijken wat we er aan kunnen doen!


    18 december 2007 om 23:01
    johan

    Ik ben toch wel heel benieuwd wat de postbank wil bereiken met de campagne. De nieuwe ondernemer lastig vallen met onzin?

    Ik hoop dat ze wat nuttigs gaan doen en gaan zorgen dat een rekening bij de postbank voor de ondernemer echt voordelen biedt:

    1) Postbank.nl eens stabiel wordt (regelmatig uit de lucht en intrekken incasso’s werkt zelden)

    2) Je ook op vrijdag en zaterdag een overschrijving kan doen, zodat je de administratie en de belastingdient kan betalen in hetweekend

    3) De controle op bankrekeningnummers en begunstigde gaat werken, want fout overgeschreven betekend maar weer zien hoe je het oplost

    4) Geen z.g. ‘gunstige’ leningaanbiedingen doen waar je als jonge ondernemer eerst voor moet dokken, terwijl het voor de consument wel gratis is…

    Dus steek geld in serviceverbetering en niet in onzinnige campagnes voor een merk dat over 1 jaar ING Business Direct heet….


    20 december 2007 om 09:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief