Oriëntatie op en van de vrouw

Oriëntatie op en van de vrouw

Oriëntatie op en van de vrouwIn Tijdschrift voor Marketing van deze maand lees ik dat vrouwen anders zijn dan mannen. Wat een openbaring! Maar zonder flauw te zijn, dit artikel omschrijft de verschillen tussen mannen en vrouwen wat betreft het oriënteren op aankopen. En de kansen die marketing laat liggen om de vrouw te benaderen (vrouwen bepalen 80% van de aankopen volgens het onderzoek!).

Wat mij opvalt aan de onderzoeksresultaten, is dat een meer vrouwgeoriënteerde marketingstrategie uitgevoerd kan worden zonder de mannen te verliezen.

Laat ik het aankoopproces eens nabootsen alsof het om een mobiele telefoon gaat.

Oriëntatie: 1. Vrouwen merken alles op, terwijl een man selectief kijkt 2. Vrouwen maken van oriëntatie een lang proces, terwijl een man snel en doelgericht oriënteert

Mobiele telefoonwinkels zijn perfect als voorbeeld, want dat zijn ongeveer de meest mannelijke, functionele, saaie winkels die ik ken. Volgens deze resultaten is het hoog tijd om die winkels aan te gaan kleden. Meer entourage, meer prikkeling van de zintuigen en emoties (vrouwelijke belevingseigenschap). Leg de Nokia in een bedje van Finse sneeuw en de Samsung in een warme oosterse gloed met parasolletjes. Of laat de Primafoon zijn groene thema doorvoeren tot een exotische jungle en het roze van T-mobile zacht en pluizig in de winkel zien. Oh nee, roze willen vrouwen juist niet.

Plaats een koffiezetapparaat zodat mevrouw rustig om zich heen kan kijken, en laat die man maar in en uit rennen met zijn doelgerichte blik. Aangezien de mannen zo selectief zijn, stoort de entourage en aankleding hem niet dus verloopt ook zijn oriëntatieproces gesmeerd.

3. Vrouwen willen vooral informatie van andere mensen, mannen zoeken in brochures en hun eigen kennis

De verkoper van de telefoonwinkel moet dus geen gelikte allesweter met technobabbel zijn, zoals nu maar al te vaak het geval is, de technisch ingestelde mannen vinden immers zelf hun weg nog voor ze de winkel betreden. Huur eyecandy in voor de vrouwen met een vooral vriendelijke babbel en goed luisterend vermogen. Voor zover de schaarste dat toelaat. Voor de mannen zou ik investeren in een goede folder, informatieve website en duidelijke productbordjes bij de displays.

4. Vrouwen zijn gevoelig voor attenties, mannen voor status

Oké, dan geven we bij elke telefoon de keuze tussen een gratis telefoonsierraad of een strakke, opvallende bluetooth headset.

Productbeleving: 5. Vrouwen willen weten ‘past het bij mij’, mannen ‘zegt het iets over mij’

Dit resultaat is goed te combineren met de nieuwe winkelinrichting! Een fun-telefoon voor een jonge doelgroep voorzie je van display met stoere surfer met vrolijke bikinimeisjes; een zakentelefoon van man-in-pak met mobiel en mooie vrouwen in mantelpak eromheen met dito mobiel. Zij ziet de intelligente toch-vrouwelijke vrouw om zich mee te identificeren. Hij ziet zichzelf als vrouwenversierder – en beiden zijn wederom getriggered voor hun aankoop.

6. Vrouwen willen helderheid en eenvoudigheid van het product, mannen kijken of het technisch innovatief is.

Ik denk niet dat mannen geen helderheid en duidelijkheid willen, misschien dat het minder zwaar weegt omdat ze zich meer in de technische details verdiepen. Maar een heldere, duidelijke boodschap en productomschrijving is volgens mij altijd van belang. De technische innovatie zal toch van het product zelf moeten afkomen, des te meer respect als je die simpel en helder weet te omschrijven.

Bij elkaar genomen zijn mijn voorbeelden wat ludiek van insteek, maar mijn achterliggende boodschap is gemeend: marketing vrouwgerichter maken, hoeft niet ten koste te gaan van de mannelijke doelgroep. Ook het onderzoek spreekt van het ‘toevoegen van vrouwelijke waarden [..] voor een betere balans en een waardetoevoeging voor zowel de vrouwelijke als mannelijke consument’. Ik ben overtuigd, grijp die kansen!


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Opvallend dat dit nu ineens weer zo naar voren komt. Twinkle schreef eerder een artikel van 3 pagina's in 1 van haar edities; ik meen ergens rond juli 2006. Daarin kwam het merendeel van deze punten ook naar voren en werd puntsgewijs precies aangegeven hoe een webwinkel dient te worden gebouwd om maximaal rendement te halen bij vrouwelijke bezoekers.

    geplaatst op
  • En hoe vertalen we dit naar de online omgeving Michael?

    geplaatst op
  • Terechte vraag Marco.

    Bij websites en e-mails gelden sterker dan bij offline de regels van helderheid en duidelijkheid. Ook snel en doelgericht informatie presenteren staat hoog op de lijst van webdesign rules en de gouden e-mail regels. Eigenlijk is het niet zo vreemd dus dat online aankopen een stuk populairder is bij mannen. Maar ook een functioneel sterke website/nieuwsbrief kan mooi aangekleed worden. Ik laat het telefoonvoorbeeld even los.

    Ruben Bos geeft in zijn verschillende blogs over webdesign goede adviezen over het inrichten van websites, waarbij mannelijke en vrouwelijke marketing volgens mij niet in conflict komen.

    Enkele puntjes daaruit:
    - Een goed ingedeeld menu, dat altijd in beeld is.
    - Man klikt gericht door (versmalt focus), en een vrouw browsed rustig (merkt alles op).
    - Inhoudelijk korte en duidelijke teksten.
    - Helder, eenvoudig (vrouw) en doelgericht (man).
    - Interactieve diensten opnemen


    Deze lenen zich voor synthetiseren en toepassingen tonen (aan vrouw), en bieden technische innovatie en inzicht in 'hoe het werkt' (voor man). Je blogde zelf laatst nog over het belang van online reviews voor het aankoopgedrag, wat in dit onderzoek benoemd is als een vrouwelijke eigenschap. Ik vind de Webdesign rules erg sterk. Mijns inziens begin je met functionaliteit, duidelijkheid en informatie, en daaromheen creëer je sfeer en aankleding waarmee een lezer (vrouw) die meer wil rondkijken bij je site blijft.

    Zelf schrijven wij in adviesdocumenten over e-mail marketing vergelijkbare tips, zoals:
    - Duidelijke index in eerste 600x400 pixels
    - Witruimtes voor aandacht en overzicht
    - Goede hyperlinks naar uitgebreidere informatie
    - Mooie aankleding met (niet te zware) header en foto's, afwisselend bij bijv. feestdagen en seizoenen
    - Personalisering op de doelgroep

    Met name met personalisering valt natuurlijk veel te winnen. Als je echt duidelijk op mannen en vrouwenaspecten gaat personaliseren, kun je compleet verschillend ogende nieuwsbrieven verzenden. Maar toch vanuit één boodschap en één document.

    geplaatst op
  • sorry voor de opmaak. Ik heb de redactie gevraagd dit te corrigeren want kan het zelf niet aanpassen meer.

    geplaatst op
  • Done

    geplaatst op
  • Hahaha, dit onderzoek. Ik ben toch echt een vrouw, maar ging voor de zekerheid nog ff checken. Herken me absoluut niet hierin. Van wie is dit onderzoek en hebben ze alleen hun nichtjes van 8 geinterviewd?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.