Mediademocratie

27 november 2007, 20:21

De afgelopen periode werd er meer dan ooit aandacht geschonken aan de mogelijkheden die bestaande en nieuwe digitale netwerken videodistributie en vooral IPTV kanalen kunnen bieden. Mediaplaza deed het, Broadcastmagazine deed het, Immovator gaat het doen en ook Erwin Blom heeft het een beetje gedaan met een leuk beschrijvend artikel op zijn weblog waarin hij een aantal Nederlandse televisie gerelateerde ontwikkelingen tegen het licht hield.

Het op het juiste moment door Vincent Evers deels verpatste platform PC Zapper werd als voorbeeld aangehaald, evenals De Dag’s recent geïntroduceerde internetprogrammagids Zie.nl, de door Stoneroos ontwikkelde maar nog te lichte elektronische programma gids (EPG) iFanzi en een blijkbaar opvallende webbox van Daily Media. De laatste heeft wellicht een mediaoffensiefje ontwikkeld, kreeg onlangs ook royaal aandacht op de website van Emerce en was zojuist op Radio1 een topic. Ik zeg onwetendheid is een zegen.

Nou zijn er met gemak tientallen andere min of meer vergelijkbare voorbeelden te geven maar de vraag rijst of dergelijke product/diensten überhaupt geschikt zijn voor de massa en nog belangrijker of ze nu of in de toekomst aansluiting kunnen vinden bij de tergent langzaam veranderende gebruikersmotieven van een relevante groep televisieconsumenten. Het inmiddels gecoupeerde Mediamall heeft door vooral schade en wat minder schande moeten ondervinden dat zoiets niet eenvoudig is.

Relevantie door volume (generieke content), themabenadering of verdere specificatie (the long tail) het is mij trouwens om het even want de digitale markt en zeker IPTV kunnen in theorie alle, ook de nu nog latente consumentenvoorkeuren uitstekend naast elkaar bedienen. Wat de meeste initiatieven in ieder geval nog gemeen hebben is dat ze bijdragen aan verdere vervreemding en fragmentatie van een markt die vooral gebaat is bij open en generieke proposities. Interoperabiliteit en syndicatie zijn absolute toverwoorden in dit domein die niemand zal ontkennen evenals de noodzaak om traditionele en nieuwe content-consumptiemodellen naadloos op elkaar te laten aansluiten. En dat bij voorkeur op één device en met één EPG zoals het ook Nederlandse bedrijf AHT International met hun allsii hybride settopbox lijkt te gaan doen. Hybride door bijvoorbeeld bestaande satelliet, kabel en dvb-t receiverfuncties te combineren met een een groot aantal IPTV channnels en P2P diensten. En dat lijkt met één overall werkende EPG en afstandsbediening een hele zinnige oplossing…

Ooit noemde de markt, hoogzwanger van schier onvervulbare hoop op digitale versmelting, die andere ontwikkelingen devoot ‘convergentie’ maar juist daar is nog geen sprake van. Om convergentie te realiseren (samen komen op één punt) hadden markt- en machtpartijen met passende hard- en software cross-overs tussen de verschillende media moeten komen. Enfin, honderden kleine en grote anarchistische initiatieven verder zie ik nog maar weinig product/dienst combinaties die in staat zijn een rol van betekenis te spelen in deze markt met inderdaad enorme mogelijkheden.

Naast allerlei ‘stand alone’ initiatieven zijn er ook nog de grote spelers in de markt die daar het hunne van vinden en een eigen oplossing bedenken om (digitale) content naar de huiskamer te transporteren en af te leveren. Zo zijn bijvoorbeeld elektronicagiganten zoals Philips, Sony en Samsung aan het experimenteren met browsers in de televisieset zelf. Een samenwerking tussen deze schermenboeren is op dit moment absoluut onbespreekbaar, men kiest er voorlopig voor ook in dit domein de concurrentie aan te gaan daar waar een min of meer standaard oplossing wenselijk zou zijn. De wat ouderen onder ons zullen een déjà vu nauwelijks kunnen onderdrukken en belangrijke parallellen zien in de video wedloop uit de zeventiger jaren. We weten inmiddels hoe dat afgelopen is.

Er is echter een groot verschil met B2C verhoudingen uit de vorige eeuw. De invloed van de consument op media-evolutie is met name door internet gestaag groeiend en draagt bij tot een ongekende vorm van mediademocratie die de markt zal helpen hervormen. Likeability, usability and findability zijn DE sleutels voor alle nieuwe content gerelateerde producten cq diensten en een waarlijk intelligente EPG (de Personal Program Guide) uiteindelijk HET middel omdat ook in de praktijk te kunnen maximaliseren. De consument zal een steeds zwaardere wissel trekken op het beleid van uitzendgemachtigden, contenteigenaren en distributeurs die daardoor nog meer het pad van de traditionele ongeadresseerde media verlaten voor selectievieve digitale distributie maar zijn nog niet zo ver dat zij in logische mediagrids denken. En-En zeg maar. Ergo de anarchie heerst en er zal nog een hoop geld verbrand worden voordat men besluit niet de snelste weg naar de consument te nemen maar de beste geplaveide route in coalitie kiest waardoor uiteindelijk traditionele goedwerkende mediadiensten worden gecombineerd met de nieuwe verrijkende mogelijkheden die het digitale universum kan bieden. Ignorantie is een zonde…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Albert Treur

    Richard, lijkt mij gezien de korte beschrijving van het boek ook. In het algemeen, we moeten oppassen initiele succesjes indicatief te noemen voor een marktonwikkeling. Televisiekijkgedrag is slecht beinvloedbaar. De belangstelling voor nieuwe technologie is op HD na voorbehouden aan een kleine groep gebruikers.


    28 november 2007 om 08:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!