Onderzoek naar zoekmachinemarketing in de Nederlandse thuiswinkelbranche
Uit de verenigde Staten komen met enige regelmaat interessante cijfers over de inzet van diverse (online) media in diverse branches en sectoren. In Nederland wordt hier veel minder onderzoek naar gedaan. Reden voor OGZ, de organisatie achter de succesvolle Webwinkel Vakdagen, om in samenwerking met Traffic Builders onderzoek te doen naar de stand van zaken bij Nederlandse webwinkels en toeleveranciers van de thuiswinkelbranche. In het bijzonder wordt aandacht geschonken aan het onderwerp zoekmachinemarketing.
Vanuit de VS bereikte ons onlangs nog het nieuws dat webshops slecht geoptimaliseerd zijn. Ook SEMPO komt regelmatig met marktcijfers, voornamelijk uit de VS of Europa als geheel. Over specifiek de Nederlandse thuiswinkelbranche is echter weinig bekend als het gaat om de inzet van en ervaringen met diverse (online) marketinginstrumenten. Vandaar dat we in het kader van de Webwinkel Vakdagen dit onderzoek uitvoeren. De resultaten worden tijdens de aankomende Webwinkel Vakdagen op 16 en 17 januari 2008 bekend gemaakt. Vanzelfsprekend ontvangen de deelnemers aan het onderzoek een rapport van de bevindingen (geanonimiseerd uiteraard).
Vragen die in het onderzoek aan bod komen zijn o.a.:
- Hoe ziet de (online) mediamix er in 2008 uit?
- Hoe tevreden is men over de bijdrage aan branding en Return on Investment van de diverse marketinginstrumenten?
- Hoe past men zoekmachinemarketing toe?
- Hoe tevreden is men over de resultaten?
- Ligt de focus op outsourcen of juist kennis in huis halen?
Benchmark
Dus bent u actief in de thuiswinkelbranche, bijv. als webwinkel of toeleverancier? Neem dan deel aan dit onderzoek en gebruik de onderzoeksresultaten als benchmark. hoe meer deelnemers, des te betrouwbaarder de uitslag immers. Het onderzoek beslaat maximaal 25 vragen en neemt hooguit 5 tot 10 minuten in beslag. Om het nog aantrekkelijker te maken verloten we onder de deelnemers een exclusief wijnpakket van een toepasselijke Zuid-Afrikaanse wijngaard.
Deelnemen aan het onderzoek
Klik hier om deel te nemen aan het onderzoek “Zoekmachinemarketing in de thuiswinkelbranche”
Goed initiatief, altijd fijn om te kunnen benchmarken aan de hand van dergelijke onderzoeken.
Maareh, vraag 2.5 als ik het zo zie kan ik dus 800% van mijn marketingbudget besteden? Beetje vreemd!?
Dat is idd een beetje raar 🙂 Zal er gelijk achteraan gaan. Vreemd dat dat niet eerder is opgevallen. Dank in elk geval!
Direct even gekeken: laten we er maar vertrouwen op dat de deelnemers tot 100 kunnen tellen. We filteren dat er later wel uit want het blijkt wat lastig om het vraagtype te wijzigen in dit stadium.
@wolter,
Ach, geeft niet…maar het zal wellicht een beetje scheve verhoudingen laten zien nu en dus zal de uitkomst wellicht een beetje gespiegeld zijn van wat men echt bedoelde?
Derhalve is uiteraard usability en marktonderzoek een vak apart, net zoals zoekmachine marketing. 🙂
@Gerben
Denk dat het wel mee zal vallen wat de scheven verhoudingen betreft. We valideren de resultaten toch nog uiteraard voordat we gaan roepen dat men 800% van het marketingbudget aan search besteed in 2008 🙂
zal mij benieuwen of de resultaten afwijken van de werkgroep marketing binnen thuiswinkel.org. Overigens enig idee waarom de nederlandse thuiswinkel organisatie, toch het platform hiervoor, hierbij niet betrokken is? ook om te voorkomen dat we twee halve onderzoeken krijgen.
Beste mensen,
Ik heb een vraag ten aanzien van een daling in de resultaten vanuit het organische deel van Google. Na het analyseren van onze website kwam naar voren dat er in de maand oktober een groot percentage websitebezoeken miste. De resultaten m.b.t. tot Google AdWords kwamen overeen met de overige maanden, waardoor de oorzaak gezocht kan worden in het organische gedeelte. Mijn vraag naar u toe is ‘Is er iemand die weet wat hier een mogelijke oorzaak van zou kunnen zijn?’.
Met vriendelijke groet,
R. Bakker
@Harold: Thuiswinkel.org is als partner nauw betrokken bij veel aspecten van de Webwinkel Vakdagen. Dat neemt uiteraard niet weg dat wij als organisatie, in samenwerking met onze exposanten, diverse initiatieven ontwikkelen die naar onze mening van toegevoegde waarde zijn. Dit onderzoek met Traffic Builders is daar een voorbeeld van.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!