Web 2.0 2007 in Berlijn (dag 4)

8 november 2007, 15:06

Absoluut fantastisch om weer eens in een zaal te mogen zijn die stampvol zit met geeks. De president van Firefox Europe, Tristan Nitot, toonde ons de snufjes die in de nieuwste versie van zijn browser komen te zitten. De zaal werd helemaal gek, toen Tristan een nieuw zwierig lettertype dat door de nieuwe Firefox wordt ondersteund, aan de crowd toonde. Gestamp en gegil alom. Er viel zelfs iemand flauw, die stilletjes tussen de coulissen werd gereanimeerd. Onwillekeurig moest ik aan Mart Smeets denken. Helemaal aan het eind van zijn Berliner zegetocht gooide Tristan vijf T-shirts het publiek in. Die waren bij wijze van spreken al aan stukken gescheurd, voordat iemand zich er definitief over kon ontfermen.

Direct daarna een prachtig verhaal van een heel ontspannen presenterende Don Tapscott, naar aanleiding van zijn bestseller Wikinomics. Dat had-ie vlak voor Kerst aan zijn zoon gegeven. Die vatte vervolgens het plan op om een Wikinomics-community op Facebook te beginnen en in een mum van tijd ontstond er een enthousiaste club, die van overal ter wereld de zaak omdraaide en pa Tapscott vroeg hoe de beste man dacht om zijn Wikinomics-fanclub te pamperen. Dons presentatie, inclusief de uitgesproken tekst, staat ongeveer hier op Slideshare. Op slide 21 is het verhaal te lezen van Alex Tapscott, die een Wikinomics-community start op Facebook. We waren op zich niet zo tapscotterig, maar moeten nu toegeven: deze man weet perfect zijn punt te maken, hij verveelt geen moment en kent zijn les.

Fantastisch was ook het Doritos-filmpje dat door de community was gemaakt. Andere voorbeelden die hij vandaag gebruikte, waren onder meer: Goldcorp – een goudmijn die dankzij een internetwedstrijd goud kon vinden – , de Boeing 787 Dreamliner – waarbij mensen samen een vliegtuig ontwerpen.

Wie nog eens wil nagenieten van de wijze woorden van Don, bekijk dan dit filmpje waarin Google wordt uitgelegd wat Wikinomics betekent.

Lees ook:

Web 2.0 2007 in Berlijn (dag 1)

Web 2.0 2007 in Berlijn (dag 2)

Web 2.0 2007 in Berlijn (dag 3)

Dit verslag heb ik samen geschreven met mijn collega Jaap Bloem

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Mauve

    well, i must confess, as with many trades done more for fun than sense, this TZA is not going ane.sacypjult sold it.made 9 cents, 7 net of rt commis.$700 not much of a win.well, no indicator is perfect…


    12 juli 2016 om 06:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!