Online verkoop groeit met 58 procent
Over 2007 zal er 58 procent meer besteed worden via online verkopen. De piek komt in de kerstperiode, wanneer Europeanen 51 miljard euro online gaan uitgeven, aldus een recent onderzoek van Forrester Research (via: Adformatie).
Voor het hele jaar 2007 voorspelt Forrester een groei van online verkopen van 58 procent. Het vooruitzicht voor de kerstvakantieperiode beslaat 17 West-Europese landen en 22 retail categorieën. ‘De duidelijke groei in online retail verkopen is te danken aan het steeds groter wordende consumenten vertrouwen en bekendheid met het internet.’ zegt Forrester Research senior analist Victoria Bracewell Lewis. ‘58 procent van de Europese online consumenten zal een aanschaf doen dit jaar.’ De grootste online consumenten bevinden zich in het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Duitsland. Ongeveer 70 procent van internetgebruikers doet ook een online aankoop. In Italië en Spanje is dat 30 procent. Voor het kerstseizoen wordt voorspeld dat het meeste verkocht zal worden in het Verenigd Koninkrijk, waar online consumenten ongeveer 700 euro ieder zullen besteden aan cadeaus en reizen. Dat zou neerkomen op een record aan 20 miljard euro aan online verkopen. Nederland staat met 1,9 miljard euro laag op de lijst: na Duitsland (12 miljard euro), Frankrijk (6,5 miljard euro) en Italië (2,1 miljard euro).
Toch wel opmerkelijk deze schattingen van Forrester Research aangezien nog niet zo lang geleden Blauw Research de Thuiswinkel Markt Monitor publiceerde waarin het voor de Nederlandse markt over de eerste zes maanden van 2007 een omzet van 1,84 miljard euro registreerde (groei van 38% ten opzichte van 2006). Daarmee zou de online verkoop voor Nederland eerder richting de 4 miljard euro gaan dan de geschatte 1,9 miljard euro van Forrester.
overigens een fout in dit bericht: 50 procent moet 58 procent zijn
Altijd interessant deze schattingen. Met nadruk op schattingen.
Heeft ooit iemand achteraf onderzocht welke rapporten de meest betrouwbare schatting hebben geven (bijvoorbeeld uit de periode 2001 – 2006) ?
En het bedrag van 1,9 miljard euro betreft alleen de online kerstinkopen.
Forrester berekende in hetzelfde bericht dat de feestmaanden goed zijn voor 39 procent van de totale omzet, dus omgerekend zou je inderdaad zo rond het bedrag van Thuiswinkel moeten uitkomen.
@Kari-Anne: dank voor de reactie; inmiddels fout aangepast! Vwb die voorspelling, dat werd me uit het stuk niet helemaal duidelijk maar ik begrijp nu dat het alleen om de kerstinkopen gaat. In dat geval lijkt het me dan weer een overschatting.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!