HumorTV en ConsumentenTV best bekeken themakanalen
Uit onderzoek van de NPO is gebleken, dat de twee nieuwe digitale televisiekanalen van de VARA, HumorTV en ConsumentenTV, het best bekeken worden. Gemiddeld kijken maandelijks 700 duizend mensen naar ConsumentenTV en ruim één miljoen mensen naar HumorTV.
In Nederland kennen we sinds 2003 digitale themakanalen die 24 uur per dag uitzenden. De programma’s op de inmiddels 17 kanalen hebben een bepaald thema en/of richt zich op een specifieke doelgroep. Denk aan Journaal 24, met dag en nacht nieuwsuitzendingen, aan 3voor12, het kanaal voor alternatieve popmuziek, of aan Hilversum Best, waar favoriete programma’s van vroeger hernieuwd worden uitgezonden. Je kunt de zenders bekijken via internet, maar ook op een gewone TV (via decoder).
Het is geen makkelijke klus om de internetkijker met een online themakanaal de te blijven boeien. Het moet informatief zijn en leuk om naar te kijken en het zapgehalte is vaak nog hoger dan op televisie. Echter geloof ik wel in deze ontwikkeling.
Hilversum zou het kijken naar de themakanalen flink kunnen stimuleren door vanuit bestaande programma’s te verwijzen naar verdieping op het digitale themakanaal. Wanneer TROS Radar bijvoorbeeld gesynchroniseerd wordt uitgezonden met een verdiepend thema op ConsumentenTV dat direct start na afloop van de uitzending, kun je via de rode knop zo effectieve verwijzingen maken. Bijkomend voordeel voor de distributeurs (lees: kabelaars) is dat daarmee digitale televisie verder wordt gestimuleerd. Je krijgt immers als kijker het gevoel dat je wat mist…