Werknemer zijn in een internet startup

9 oktober 2007, 20:02

Werknemer zijn in een internet startupDeze blog staat vaak stijf met het nieuws over de nieuwste en spannendste internet startups. Een paar maanden later komt een extra financieringsronde, gevolgd door een IPO of overname door Microsoft, Yahoo of Google (zoals Jaiku gisteren).

Waar je minder over hoort, is hoe het is om te werken in zo’n startup. Schoolvoorbeelde is govWorks.com, waar de film Startup.com over is gemaakt: twee vrienden zetten een bedrijf op, maar worden al snel geconfronteerd met de harde werkelijkheid van een startup. Als je hem niet kent : bekijk, huiver en gruwel. Want het is echt gebeurd. Dichterbij huis en ook dramatisch is nog steeds de documentaire/DVD ‘It’s Magic Time’ over opkomst en teloorgang van MagicMinds. Nederweb-drama.

Buiten de enorme hoogte- en dieptepunten, hoe is het nu om ‘gewoon’ als medewerker (niet- CEO) in een startup te werken ? Daar heeft Jeroen Bakker van Paragin en Blueace een aardig stuk over geschreven, met een aantal herkenbare hoogtepunten:

1. De verschillende petten van een start-up passen iedereen die ze wil passen (over welke taken je moet oppakken als medewerker)

2. Start-ups bestaan uit een klein en hardwerkend groepje mensen (dat opereert als een team!)

3. Oprichters zijn niet alwetend…

4a. Elke beslissing is goed: als je hem maar neemt

4b. Elke beslissing is goed: als je hem maar kunt verdedigen

5. Geen bericht is goed bericht (over werk verdelen)

6. A-synchrone communicatie is vaak beter (emails werken beter)

7. “Don’t just point out what’s broken, fix it!” (niet klagen, maar doen)

8. Iedereen zit in sales

9. Zelfmotivatie is essentieel

10. Wees voorbereid op emoties en tegenstrijdige berichten

11. Oprichters zijn net mensen

Een aardig herkenbare lijst en een leuk inzicht in het werk van een startup. Mocht je nog meer willen lezen in deze trant, een medewerker van Jeroen’s bedrijf heeft de eerste 100 dagen van een internet startup beschreven.

Het aardige van deze stukken, is dat je dit soort verhalen bijna niet hoort. Zeker niet zonder een hele dikke verkooppraatjes-laag. We zouden het eigenlijk hier kunnen aanvullen met onze eigen verhalen en ervaringen, zodat er een rijker beeld van de startup ontstaat. Want niemand heeft baat bij cliche’s, ook al maken ze er nog zo’n leuke film over.

Wie mag ik uitnodigen voor discussie of aanvulling van deze lijst?

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Patrick

    Ik heb zelf genoten van de DVD e-dreams, wat gaat over de toenmalige startup Kozmo. Ze wisten in drie jaar tijd $280 miljoen dollar te verbranden. Het is fantastisch om te zien hoe de CEO, Joseph Park, het er van afbrengt als het goed gaat met het binnen hengelen van geld en dan een paar maanden later als hij ontslagen is bij het bedrijf dat hij zelf gestart heeft.


    10 oktober 2007 om 00:56
    marcvanderchijs

    Als aanvulling op dit lijstje een paar dingen die ik zelf meegemaakt heb bij mijn start-ups:

    – Als werknemer moet je niet raar opkijken als de complete strategie een paar keer omgegooid wordt.

    – Je moet met onzekerheid om kunnen gaan, want je weet nooit of het bedrijf er over een jaar nog is (en je hebt er relatief weinig invloed op).

    – Als je een job description wil hebben pas je eigenlijk niet binnen een start-up

    Ik kan twee boeken aanraden die ik zelf erg inspirerend vond, beide geschreven door werknemers (dus geen founders) van nu zeer succesvolle start-ups.

    De eerste is ‘Inside Facebook’ door Karel Baloun. Dit boek gaat over de eerste jaren bij Facebook, begin vorig jaar geschreven door een werknemer die toen al weg was bij FB (dus voordat de site echt een hype werd). Veel van de punten van het lijstje hierboven vind je in dit boek terug.

    De tweede is ‘Amazonia, Five Years at the Epicenter of the Dot.Com Juggernaut’ door James Marcus. Dit gaat over de beginjaren van Amazon, maar ook over de fase dat het bedrijf IPO gaat en alle oude werknemers plotseling multi-miljonair zijn. Ook dat is een probleem voor een bedrijf!

    Heel herkenbaar als je zelf een aantal start-ups meegemaakt hebt, en een goede voorbereiding voor iedereen die overweegt de stap naar een start-up te maken (hetzij als oprichter, hetzij als werknemer).


    10 oktober 2007 om 01:05
    Bart Schrooten

    Herkenbaar : )

    Nog een aanrader om te bekijken is “Riot on!” over een Finse start-up die meer dan 20m$ in 2 jaar verbrand..erg vermakelijke film maar oh zo tragisch.


    10 oktober 2007 om 06:19
    Jop Quirindongo

    Laatst toevallig nog maar eens de hele serie ‘it’s magic time’ bekeken… fantastisch!


    11 oktober 2007 om 05:56
    Bettina

    Ik vind het heerlijk om te werken voor startups, als is het succes variabel. De eerste startup waaraan ik meegewerkt heb was de gratis internetprovider. We hebben echt alles uit de grond gestampt en het bestaat nog steeds en is een succes! Tiscali, het moederbedrijf, heeft sinds een paar jaar als strategie dat alle bedrijven in de Benelux onder dezelfde naam moeten opereren. 12move is daarop de enige uitzondering vanwege zijn sterke naam!

    Werken bij een startup is heel hectisch en back to basic. Je moet het doen met het team en in mijn ervaring is het enthousiasme en de samenwerking er vaak veel groter als bij bedrijven die zich al hebben bewezen. Bovendien veel vrijheid in werken, pak op wat je ziet liggen en het is prima!


    11 oktober 2007 om 15:23
    Godfried Boogaard

    er is niet mooiers dan werken voor start ups. Ik heb verschillende start up gehad en de ene is succesvol en de andere niet. Je moet van dynamiek houden, de onzekerheid, hard en slim werken en korte horizon hebben. Haha ‘Iedereen zit in sales’, ja en iedereen heeft een target, zelfs de telefoniste. Een start-up gaat hand in hand met het Anglosaksische model: bellen, bellen, bellen, sales, sales, sales, business, business, ….


    11 oktober 2007 om 18:20
    ewout@onedaycompany.nl

    Okay, hartelijk dank voor jullie leuke toevoegingen en enthousiasme, maar dit klinkt iets te veel rozegeur en maneschijn – ik heb zelf ook een paar negatieve aspecten ervaren van een startup.

    Onzekerheid is bijvoorbeeld okay, maar elke dag je gehele businessmodel op de helling zetten is vreselijk.

    En enthousiasme is noodzakelijk om in de droom van een startup te blijven geloven. Maar ik heb meegemaakt dat het bijna verboden was om NIET enthousiast te zijn, om kritiekloos te juichen bij het volgende idee van de oprichters.

    Is hier ook ervaring mee ?


    12 oktober 2007 om 06:16
    Godfried

    “je gehele businessmodel op de helling zetten” dat zijn volgens mij praktijken tijdens de dot-com bubble. Dat maak je nu niet meer mee. Voor een dergelijk bedrijf, zonder visie dus en met veel cash, wil ik niet werken.


    14 oktober 2007 om 18:30
    marcvanderchijs

    @Godfried: Ik zie nog steeds regelmatig dat bedrijven hun strategie helemaal om moeten gooien, met name om sneller inkomsten te genereren. Dat betekent niet dat ze plotseling een ander produkt of dienst aanbieden, maar wel hoe ze dat doen. Het heeft ook niets met geen visie hebben te maken, maar met het aanpassen aan veranderende marktomstandigheden en aan de concurrentie. En het zijn juist meestal de bedrijven zonder cash die hiertoe gedwongen worden.


    14 oktober 2007 om 22:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!