Werknemer zijn in een internet startup

Werknemer zijn in een internet startup

Werknemer zijn in een internet startupDeze blog staat vaak stijf met het nieuws over de nieuwste en spannendste internet startups. Een paar maanden later komt een extra financieringsronde, gevolgd door een IPO of overname door Microsoft, Yahoo of Google (zoals Jaiku gisteren).

Waar je minder over hoort, is hoe het is om te werken in zo’n startup. Schoolvoorbeelde is govWorks.com, waar de film Startup.com over is gemaakt: twee vrienden zetten een bedrijf op, maar worden al snel geconfronteerd met de harde werkelijkheid van een startup. Als je hem niet kent : bekijk, huiver en gruwel. Want het is echt gebeurd. Dichterbij huis en ook dramatisch is nog steeds de documentaire/DVD ‘It’s Magic Time’ over opkomst en teloorgang van MagicMinds. Nederweb-drama.

Buiten de enorme hoogte- en dieptepunten, hoe is het nu om ‘gewoon’ als medewerker (niet- CEO) in een startup te werken ? Daar heeft Jeroen Bakker van Paragin en Blueace een aardig stuk over geschreven, met een aantal herkenbare hoogtepunten:

1. De verschillende petten van een start-up passen iedereen die ze wil passen (over welke taken je moet oppakken als medewerker)
2. Start-ups bestaan uit een klein en hardwerkend groepje mensen (dat opereert als een team!)
3. Oprichters zijn niet alwetend…
4a. Elke beslissing is goed: als je hem maar neemt
4b. Elke beslissing is goed: als je hem maar kunt verdedigen
5.  Geen bericht is goed bericht (over werk verdelen)
6.  A-synchrone communicatie is vaak beter (emails werken beter)
7.  “Don’t just point out what’s broken, fix it!” (niet klagen, maar doen)
8.  Iedereen zit in sales
9.  Zelfmotivatie is essentieel
10.  Wees voorbereid op emoties en tegenstrijdige berichten
11.  Oprichters zijn net mensen

Een aardig herkenbare lijst en een leuk inzicht in het werk van een startup. Mocht je nog meer willen lezen in deze trant, een medewerker van Jeroen’s bedrijf heeft de eerste 100 dagen van een internet startup beschreven.

Het aardige van deze stukken, is dat je dit soort verhalen bijna niet hoort. Zeker niet zonder een hele dikke verkooppraatjes-laag. We zouden het eigenlijk hier kunnen aanvullen met onze eigen verhalen en ervaringen, zodat er een rijker beeld van de startup ontstaat. Want niemand heeft baat bij cliche’s, ook al maken ze er nog zo’n leuke film over.

Wie mag ik uitnodigen voor discussie of aanvulling van deze lijst?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Ik heb zelf genoten van de DVD e-dreams, wat gaat over de toenmalige startup Kozmo. Ze wisten in drie jaar tijd $280 miljoen dollar te verbranden. Het is fantastisch om te zien hoe de CEO, Joseph Park, het er van afbrengt als het goed gaat met het binnen hengelen van geld en dan een paar maanden later als hij ontslagen is bij het bedrijf dat hij zelf gestart heeft.

    geplaatst op
  • Als aanvulling op dit lijstje een paar dingen die ik zelf meegemaakt heb bij mijn start-ups:
    - Als werknemer moet je niet raar opkijken als de complete strategie een paar keer omgegooid wordt.
    - Je moet met onzekerheid om kunnen gaan, want je weet nooit of het bedrijf er over een jaar nog is (en je hebt er relatief weinig invloed op).
    - Als je een job description wil hebben pas je eigenlijk niet binnen een start-up

    Ik kan twee boeken aanraden die ik zelf erg inspirerend vond, beide geschreven door werknemers (dus geen founders) van nu zeer succesvolle start-ups.

    De eerste is 'Inside Facebook' door Karel Baloun. Dit boek gaat over de eerste jaren bij Facebook, begin vorig jaar geschreven door een werknemer die toen al weg was bij FB (dus voordat de site echt een hype werd). Veel van de punten van het lijstje hierboven vind je in dit boek terug.

    De tweede is 'Amazonia, Five Years at the Epicenter of the Dot.Com Juggernaut' door James Marcus. Dit gaat over de beginjaren van Amazon, maar ook over de fase dat het bedrijf IPO gaat en alle oude werknemers plotseling multi-miljonair zijn. Ook dat is een probleem voor een bedrijf!

    Heel herkenbaar als je zelf een aantal start-ups meegemaakt hebt, en een goede voorbereiding voor iedereen die overweegt de stap naar een start-up te maken (hetzij als oprichter, hetzij als werknemer).

    geplaatst op
  • Mark Fletcher behandelde op e.day zo´n rijtje (maar dan voor de ondernemer zelf). Erg leuk verhaal. Er is ook een website: http://www.startupping.com/.

    geplaatst op
  • Herkenbaar : )

    Nog een aanrader om te bekijken is "Riot on!" over een Finse start-up die meer dan 20m$ in 2 jaar verbrand..erg vermakelijke film maar oh zo tragisch.

    geplaatst op
  • Een recente videoblog over een startup is die van PayPerPost met RockStartUp. Leuk om te zien al is het meer een soap!

    geplaatst op
  • Laatst toevallig nog maar eens de hele serie 'it's magic time' bekeken... fantastisch!

    geplaatst op
  • Ik vind het heerlijk om te werken voor startups, als is het succes variabel. De eerste startup waaraan ik meegewerkt heb was de gratis internetprovider. We hebben echt alles uit de grond gestampt en het bestaat nog steeds en is een succes! Tiscali, het moederbedrijf, heeft sinds een paar jaar als strategie dat alle bedrijven in de Benelux onder dezelfde naam moeten opereren. 12move is daarop de enige uitzondering vanwege zijn sterke naam!

    Werken bij een startup is heel hectisch en back to basic. Je moet het doen met het team en in mijn ervaring is het enthousiasme en de samenwerking er vaak veel groter als bij bedrijven die zich al hebben bewezen. Bovendien veel vrijheid in werken, pak op wat je ziet liggen en het is prima!

    geplaatst op
  • er is niet mooiers dan werken voor start ups. Ik heb verschillende start up gehad en de ene is succesvol en de andere niet. Je moet van dynamiek houden, de onzekerheid, hard en slim werken en korte horizon hebben. Haha 'Iedereen zit in sales', ja en iedereen heeft een target, zelfs de telefoniste. Een start-up gaat hand in hand met het Anglosaksische model: bellen, bellen, bellen, sales, sales, sales, business, business, ....

    geplaatst op
  • Okay, hartelijk dank voor jullie leuke toevoegingen en enthousiasme, maar dit klinkt iets te veel rozegeur en maneschijn - ik heb zelf ook een paar negatieve aspecten ervaren van een startup.
    Onzekerheid is bijvoorbeeld okay, maar elke dag je gehele businessmodel op de helling zetten is vreselijk.
    En enthousiasme is noodzakelijk om in de droom van een startup te blijven geloven. Maar ik heb meegemaakt dat het bijna verboden was om NIET enthousiast te zijn, om kritiekloos te juichen bij het volgende idee van de oprichters.

    Is hier ook ervaring mee ?

    geplaatst op
  • "je gehele businessmodel op de helling zetten" dat zijn volgens mij praktijken tijdens de dot-com bubble. Dat maak je nu niet meer mee. Voor een dergelijk bedrijf, zonder visie dus en met veel cash, wil ik niet werken.

    geplaatst op
  • @Godfried: Ik zie nog steeds regelmatig dat bedrijven hun strategie helemaal om moeten gooien, met name om sneller inkomsten te genereren. Dat betekent niet dat ze plotseling een ander produkt of dienst aanbieden, maar wel hoe ze dat doen. Het heeft ook niets met geen visie hebben te maken, maar met het aanpassen aan veranderende marktomstandigheden en aan de concurrentie. En het zijn juist meestal de bedrijven zonder cash die hiertoe gedwongen worden.

    geplaatst op
  • Michiel Berger geeft op zijn weblog de volgende tien tips voor startups (via FOWA):

    1. Wees flexibel in je business model. Goed voorbeeld is Sphere. Ze wilden een goede blogsearch gaan aanbieden, maar werden door een klant gevraagd om iets anders. Die route bleek te leiden tot wat ze nu zijn: Het kunnen plaatsen van Contextual outbound links bij artikelen. Hun techniek bleek daar zeer goed in te zijn.
    2. Wees niet bang om 'open' te gaan. Als je wordt ge-techcrunched en je daardoor plat gaat, dan is dat maar zo. Slideshare was toen nog in invite-only en dat heeft ze veel momentum gekost.
    3. Voer het idee meteen uit. Deze opmerking heb ik veel gehoord. Als jij een idee hebt, heeft iemand anders dat ook. Op dat moment. En omdat iedereen nu een startup kan worden moet je snel zijn! Dus ga er mee aan de gang, eventueel in kleine stapjes als je al groter bent. Ook omdat je dan intern het tempo en de energie er in houdt.
    4. Bang zijn voor Google heeft niet veel zin. Ze kunnen altijd met iets komen waardoor je overbodig wordt. Maar Google zal zich vaak richten op de 'long tail', dus je zit minder in de gevarenzone als je je richt op de Enterprise markt.
    5. Volgens guru's Om Malik en Michael Arrington zijn er kansen in Enterprise en Mobiel. Ik denk dat dit lastig kan zijn voor de bestaande 'startup-achtigen' omdat ze niet kunnen wennen aan de eisen die door bedrijven worden gesteld. Bedrijven willen geen 'cool software', 'dagelijkse updates' en 'community beta'. Men heeft het al druk genoeg. Het moet werken en goed integreren in de bestaande processen en systemen. Het belangrijkste is een single sign on!
    6. Wees niet bang voor fouten. Er zullen dingen fout gaat. Probeer nieuwe en innovatieve fouten te maken. Bedrijven worden beoordeeld naar hun goede dingen, niet hun slechte. Denk aan Google, hoeveel goede en mislukte producten hebben die ontwikkeld?
    7. Grotere bedrijven hebben vaak bottlenecks die nieuwe dingen tegen houden (een persoon of een commitee). Probeer hier omheen te gaan, door iets een prototype of een experiment te noemen. Of een 'staged pilot'. Maar vooral: Just release stuff! Buig het systeem. Doe je best!
    8. Als bedrijven je klant zijn, denk dan aan goed 'learning material'. Dat is effectiever dan trainingen want daar blijft te weinig van hangen. 80% van het leren is informeel! Focus in het materiaal op de vraag van de gebruiker, niet het systeem van de software.
    9. Huur experts in als je die nodig hebt. Bespaar tijd door programmeurs in te huren voor klussen die je zelf niet kan. Maar dit kan problemen geven als je niet voorbereid bent op succes en het schalen. Huur vooral wel een DBA en sysadmin in om naar je database schema en Apache config te laten kijken.
    10. Starten wordt steeds makkelijker en goedkoper. Vroeger was er geld nodig, en dat zorgde dat bepaalde ideeen niet van de grond kwamen omdat er eerst 'een plan' moest worden geschreven en gepresenteerd aan VC's, en dat is niet altijd de sterkste kant van de starters. Het geld is nu minder van belang, je kan heel goedkoop beginnen. Wel zijn iets na die prille fase de informal investors cruciaal. Zelfs Google had het niet gehaald zonder die 'angels'. Het zitten in een Hub als Silicon Valley helpt dan!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.