• Mobile
    wordt gesponsord door

PICNIC ‘07: Chinese track met Kaiser Kuo, Gary Wang en Marc van der Chijs

PICNIC ‘07: Chinese track met Kaiser Kuo, Gary Wang en Marc van der Chijs
, Innovader
@vincente

Eén van de meest opmerkelijke personen op PICNIC ‘07 was Ogilvy’s Kaiser Kuo. Hij is een zeer bekende (voormalige) rockstar in China die nu directeur is van een beroemd reclamebureau en bekend staat als de digitale guru van China.

Daarnaast was voor mij de kennismaking met de CEO van Tudou.com, Gary Wang en investeerder Marc van der Chijs, die tevens Marketingfactsblogger is en in Shanghai leeft, facinerend. Met 5x zoveel kijkminuten als YouTube (dankzij een gemiddelde tijd van 45 minuten per sessie) heeft Tudou.com 50% van de Chinese markt in handen. Chinezen hebben geen problemen met copyright en gebruiken de site als IP televisie omdat de keuzes veel groter is dan normale televisie.

Kaiser Kuo doet stevige uitspraken over China. Piracy was een absoluut noodzakelijke stap die perfect was voor China, net zoals Japan en Korea,  en die ervoor zorgt dat ze vanaf daar naar de 2e stap van verbetering van producten gaan en vervolgens naar de creatieve stap gaan. Hij is als Amerikaan geboren en zal nooit een echte chinees worden ook al.  China ging van 500 naar 15000 patent applicaties in 5 jaar en is al aardig op weg. Hij is ervan overtuigd dat het voor een land wat gedomineerd wordt door engineers van China eenvoudiger is om naar creativiteit te gaan dan voor creatieven naar technologie. Alle bestuurders in China zijn engineers.

Als laatste vroeg ik hem hoe China als machtigste staat zich zou gedragen. Hoe gaan ze om met het feit dat ze Asie, maar ook de rest van de wereld gaan domineren. Hoezeer kunnen we china vertrouwen?

Gary en Marc vertellen het geweldige verhaal hoe ze na en golffeestje in de auto verzonnen om een video sharing site te starten, maanden voordat YouTube gestart werd. Ze vertellen over hun fundings history, hoe chinesen de site als een soort televisie gebruiken, hoe ze van 5 naar 200 concurrenten gingen met 60 miljoen funding en een jaar later weer terug waren met 5 concurrenten.  Ze praten over hun plannen voor de toekomst.  Bill, de laatste VC van Tukomt er op het laatst nog bij als van die 19 miljoen dollar heeft geinvesteerd om de breedband kosten te betalen en een nieuw advertentie systeem te implemeren.

Marc is blogger bij Marketingfacts en hier het verhaal van Tudou als eens eerder in woorden beschreven. Het interview is een aardige persoonlijke aanvulling. Wat een Hollandse helden zijn er toch in China werkzaam!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Top kwaliteit @vincente! Erg leuk interview...

    Die meneer zijn naam klinkt een beetje als Keizer Kusko en daar zijn mijn kids dol op :).

    geplaatst op
  • Vond het erg jammer dat ik er vrijdagochtend niet bij kon zijn. Ben dan ook erg blij met deze korte interviews. Dank!

    Zie ook uit naar onze trip naar China Vincent; neem aan dat we Kaiser Kuo, Gary Wang en Marc van der Chijs ook gaan bezoeken?

    geplaatst op
  • @ Marco: Ik zal een deel van de organisatie van de China trip op me nemen. Kaiser en Gary staan dan zeker op het programma, en ik ken nog wel een aantal mensen en bedrijven die jullie absoluut moeten zien.

    geplaatst op
  • Goed verhaal Vincent. Hierbij nog een link naar een interview met Kaiser Kuo. Wanneer gaan jullie naar China ? Als onderdeel van de Amsterdamse reis in oktober ?

    geplaatst op
  • Kaiser Kuo as interviewed by Deborah Carter, PICNIC’s International Marketing Consultant)
    http://www.picnicnetwork.org/article-12648-en.html

    geplaatst op
  • @Marleen : de reis die we gepland hebben zal in maart / april 2008 plaatsvinden. Wat is de Amsterdamse reis waar jij aan refereert?

    geplaatst op
  • De Marketingfacts China reis!
    @Marc @marleen, marco derksen, Marc van der Chijs en ikzelf hebben spontaan besloten om begin q1 een reis naar China te organiseren voor VC's, business development mensen en vooruitstrevende marketeers een inspirerende reis naar de beste internet en mobiele technologie leveranciers.

    Beetje naar het model van interimic die een super innovatieve reis in 2004 organiseerde

    Dus niet de amsterdamse reis! Tell us about it!

    geplaatst op
  • Er zijn diverse reizen :) In oktober 07 gaat Cohen en KvK Amsterdam naar Bejing. Er is in november de Shanghai International Creative Industry Week 15-21 november 2007 waar picnic gevraagd is om een mini poicnic te organiseren. In december is er een creatieve industrie beurs in bejing, waar gevraagd is naar een vertegenwoordiging uit NL. We zijn ons aan het beraden hoe we om moeten gaan met al deze verzoeken. Kom erop terug!

    geplaatst op
  • Marleen,

    De China marketingfacts reis staat dus los van deze Amsterdam en Picnic initiatieven.

    In dit rapport met een uitgebreide beschrijving van de vorige reis kun je een beetje een idee krijgen wat ik voor ogen heb.

    Marc is onze man in China met toegang tot ongeveer iedereen everywhere. Wat we aan het uitvogellen zijn is wie we moeten uitnodigen want er zijn al meer dan genoeg mensen die mee willen maar het is belangrijk voor de chinese bedrijven om personen meen te nemen die er iets mee gaan doen in termen van business development, investeringen etc.

    Picnic07 was super . Voor jou was het een onbetaalde job en ik denk dat ik namens iedereen spreek als we je hartelijk bedanken voor alle moeite. (Voor de MF'rs Marleen stikker was samen met Bas initiatiefnemer van picnic).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.