PICNIC ‘07: Sanoma Uitgevers lanceert Maakjezo.nl

PICNIC ‘07: Sanoma Uitgevers lanceert Maakjezo.nl
, Upstream
@marcoderksen

Sanoma Uitgevers lanceert Maakjezo.nlGisteravond heeft Michiel Kroeks, online uitgever bij Sanoma Uitgevers, tijdens de Cross Media Party in Amsterdam een nieuw user generated content platform gelanceerd: Maakjezo.nl.

Op Maakjezo.nl kunnen bezoekers stap voor stap instructies vinden van allerlei zaken die ze zelf kunnen maken. Maakjezo’s worden gemaakt door iedereen die zijn of haar instructie met de rest van de bezoekers wil delen.

Maakjezo.nl is een onderdeel van de Sanoma360 strategie. Onder deze naam heeft Sanoma een strategie ontwikkeld waarmee het media-onafhankelijk en sneller op nieuwe ontwikkelingen wil inspelen. Daarbij hoort dat het bedrijf de consument in alle opzichten centraal stelt, relevante informatiediensten ontwikkelt en pas daarna kijkt welke media hierbij een rol kunnen of moeten vervullen.

De Cross Media Party werd gisteravond gehouden op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam als openingsfeest van Picnic ‘07.


Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Hmmm ...
    Sanoma360 = Yahoo360 ?
    Maakjezo.nl = http://www.makezine.com/blog/ ?
    Sanoma = copy-paste van bestaande Amerikaanse concepten?

    geplaatst op
  • Moet eerlijk zeggen dat ik gisteren ook even heb gedacht aan de Amerikaanse evenknieeen van Sanoma 360 en maakjezo.nl. Ze zullen zich er ongtwijfeld door hebben laten inspireren.

    geplaatst op
  • Ach, beter goed gejat dan slecht verzonnen. Zeker op het gebied van internet is leentjebuur over de grote plas niet ongewoon. Zat overigens meer aan howstuffworks te denken.
    En de 360 benadering, die is inderdaad ook al gemeengoed in de media geworden. Gewoon een term voor middelenvrij (of mulitmediaal) denken.

    geplaatst op
  • Denk ook niet dat het heel slecht is. Alle nieuwe initiatieven zijn welkom in NL :) Ook goed te zien dat we hier in NL altijd nog even achterlopen met een hoop zaken (massa is er ook gewoon nog niet klaar voor).
    Bleef het echter wel opvallend vinden :)

    geplaatst op
  • De site is vooral geinspireerd op instructables.com.

    geplaatst op
  • Het is denk ik goed dat hier een Nederlandstalige versie van is. Alleen waarom niet direct ook rss feeds? De site is zelfs op Wordpress gebaseerd, dus zo moeilijk zou dat niet moeten zijn.

    En de overdracht van alle rechten is ook nogal extreem. Bij instructables.com kan je voor een Creative Commons licentie kiezen, dat lijkt me voor zo'n site een betere oplossing.

    geplaatst op
  • Beetje kort door de bocht dit concept. Ik zie plaatjes en tekst.. en wat embedded YouTube video's. Voelt als los zand. Ook vind ik de url/naam niet erg sterk. Geeft niet de indruk dat je zelf kan bijdragen.

    geplaatst op
  • "Dit is de help pagina. Hier komt help tekst."



    Past een beetje in het halve werk waar ilse media/Sanoma de laatste jaren mee bezig is. Ze zetten de klok wel online maar de klepel uploaden, ho maar.

    geplaatst op
  • Ten eerste denk ik dat het ontzettend moeilijk is om een stand-alone merk neer te zetten, los van alle sterke bladen titels, zeker als het gaat om de zoveelste UCG site die niet echt onderscheidend is van alle voorbeelden die hier eerder genoemd zijn.

    Ten tweede vind lijkt het een losstaand ' projectje' van iemand dat totaal niet af is. Sanoma had in ieder geval kunnen zorgen voor een aansprekende hoeveelheid content bij de lancering, maar de navigatie suggereert veel diept terwijl er uiteindelijk nergens content te vinden is...

    Het lijkt er op alsof er binnen Sanoma weinig lessen getrokken zijn uit eerdere investeringen als Extrafris.nl (enorme ambities en -vermoedelijk- aardige budgetten, maar heeft er iemand ooit nog iets van gehoord? Misschien is het wel een enorme ' underground' hit dat niet bovendrijft binnen de MF doelgroep, maar dat lijkt me - helaas voor Sanoma- niet het geval...)

    geplaatst op
  • Of het een kopie of geinspireerd is op een bestaand concept maakt volgens mij niet zoveel uit. Als dat al het geval is, dan hebben ze inderdaad maar ten dele 'gespiekt'. Als je als Sanoma zo'n grote portfolio aan bladen hebt en al zo lang deze branche voorziet van info/vermaak/tips, hoe kan het dan dat je bij de button 'digitaal' (die notabene prominent als eerste in de navigatiebalk staat) geen info te vinden is? In geen enkele subcategorie. Verder riekt het erg naar 'branded content' met een erg hoog merk-gehalte. Verrassend is overigens wel dat veel klusjes volgens de site in '0' minuten te doen zijn.

    Ze zouden toch beter moeten weten? Het is per slot van rekening copy-paste uit hun archief. Op sites van bepaalde Tv-programma's die hier veelal aan meewerken, vindt je volgens mij meer info.

    geplaatst op
  • @ ronald,
    Branded content, zeker. Maar de kracht in de VS zit vooral in de UGC en niet in de AGC. Toch zouden de adverteerders content van (hogere) kwaliteit kunnen leveren: klussen met gamma, koken met Conimex, etc. Uiteraard zijn eigen huis & tuin en life & cooking dan verder, maar dit biedt juist wat die sites ontberen: interactie en vooral de long tail. Dat het nu een kaal platform is doet daar weinig aan af. Ik vermoed dat de NL markt hier klaar voor is en het is er nog niet. Dus een slimme zet van Sanoma om hier als 1e in te stappen.

    @ Branco,
    Eens, al doet extrafris het heel aardig in de beoogde doelgroep en heeft SMM met voetbalnext toch ook een stand alone merk neergezet. Ik geloof dat een platform als dit beter niet aan 1 merk gehangen moet worden. Immers, het overstijgt de traditionele kokers van de Sanoma magazines.

    Het zou overigens geen kwaad kunnen om de bugs eruit te halen en om de boel echt open te gooien (CC, RSS, etc). Dat zou echte 360 revolutie zijn.

    geplaatst op
  • Het initiatief is wel erg goed. Ik kreeg wel een beetje een 'huisvrouwen' indruk toen ik direct de knip en plak-plaatjes zag.

    Wat Gijsbregt al zegt is de interactie inderdaad een belangrijk punt, het zou nog mooier zijn als d'r op andere vormen van media ook aandacht aan geschonken werd (een beetje zoals met speurders toendertijd icm televisie, het idee was leuk (helaas te beperkt uitgewerkt)).

    Overigens kwam ik er wel achter dat ze ondanks alle meldingen hier en bijvoorbeeld op Webwereld, nog geen[url=http://www.theinternetmarketeer.nl/item/maakjezonl_vergeet_google/2/]vermelding in zoekmachines[url] hebben, wel erg vreemd?

    geplaatst op
  • Excuus voor de foute code (ik ben ingelogd maar kan m'n bericht niet bewerken?), url moest Maakjezo.nl vergeet Google

    geplaatst op
  • @Gerard van Enk. De voorwaarden van Maakjezo zijn aangepast. Het is fout van ons geweest om het woord exlcusief te gebruiken.

    geplaatst op
  • Ik denk dat de doelgroep hier veel te breed is genomen. Zowel de pasta kok als de automonteur zitten in een zelfde interface. Dit zijn natuurlijk 2 dingen die geheel niks met elkaar te maken hebben. Strategisch was het veel beter geweest één portal per niche markt te maken.

    Verder zijn er al genoeg recepten websites op het internet. Veel beter was geweest om een te focussen op innovaties zoals websites als http://www.instructables.com/ trachten te doen. De innovatie markt is een ontzettende groeimarkt, en meer Nederlandse initiatieven hierin zou ik in ieder geval erg kunnen waarderen.

    geplaatst op
  • Hebben jullie al naar de voorwaarden gekeken bij maakjezo?
    Ik vind dat je zo niet kunt omgaan met usergenerated content!
    Zie mijn reactie.

    geplaatst op
  • Heb je uberhaupt al de reacties hierboven gelezen? Check de reactie van Michiel..

    geplaatst op
  • @Tim Huijbers,
    Uiteraard heb ik dat gedaan, maar ik val niet alleen over het woordje exclusief

    geplaatst op
  • aha dan heb ik jouw artikel niet goed gelezen ;) (slechts even gescand om eerlijk te zijn)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.