Social sport sites: een overzicht en de social sport matrix

Social sport sites: een overzicht en de social sport matrix

Social sport sites: een overzicht en de social sport matrixToen Nike en Google begin 2006 met Joga Bonita kwamen, leek de opmars van sport 2.0 onstuitbaar. De topbedrijven van de gescheiden werelden van sport en internet hadden elkaar gevonden, dit moest een succesvol platform worden. Anderhalf jaar later blijkt dat Nike toch wel erg campagnematig communiceert. Inmiddels is op nikefootball.com alweer een nieuw platform gelanceerd. Joga.com hangt er een beetje zielig bij.
Toch was de analyse niet onterecht: sport heeft haar “2.0-doop” gehad en ging in volle vaart verder. Duidelijk is wel dat bij sport de term “2.0” wel garant staat voor PR en zelfs kapitaal, maar niet voor helderheid. Sport kent te veel facetten om één categorie op internet sport 2.0 te kunnen noemen. Er zijn de afgelopen anderhalf jaar sites ontstaan met de focus op community, tools, fans, nieuws, gezamenlijke inkoop, dating, weddenschappen en planning. De lijst is daarbij nog lang niet compleet. De sites zijn te onderscheiden in 3 hoofdcategorieën: netwerken, functional tools en nieuws. Binnen de sport zijn er weer 2 grote verschillen te maken: actief of passief sporten en individueel of team sporten. In navolging op mijn eerdere posting, hierbij een uitwerking van bovenstaande indeling. Ook volgt er een vertaling naar de Nederlandse situatie. Kennen jullie nog andere voorbeelden?

Sport is één van die typische longtail voorbeelden: van voetbal en formule 1 tot rolski en onderwaterhockey, er zijn honderden sporten. Om enig overzicht te krijgen is het handig om de sportconsument in te delen. Enerzijds met de kenmerken van de sport: individueel sporten versus teamsporten (vaak balsporten). Anderzijds met de kenmerken van de consument: zelf actief sporten of passief sporten (kijken, organiseren, achter de bar staan). Uiteraard bestaat er enorme overlap in beide indelingen: mensen doen meerdere sporten (dus ook individueel èn teamsporten) en consumenten spelen zelf op zaterdag en staan op zondag langs de lijn. Daarom is het kunnen identificeren met de eigen sport of met de eigen vereniging van groot belang. 

Het internet biedt voor de sport grofweg een drietal voordelen: makkelijker communiceren (community), makkelijker registreren (tools) en makkelijker publiceren (nieuws). De communities zijn in feite de tegenhangers van Hyves en Facebook, maar dan met een scherpe sportfocus. Voorbeelden hiervan zijn Sportmates, iSporty en SportsVite. In Nederland kennen we deze vorm nauwelijks. Home of the legends is één van de eerste en heeft na een maand openbaarheid zo’n 2.000 leden.  De tools betreft vooral het managen en plannen van competities voor de teamsporters. Voor de individuele sporters gaat het om registratie van de prestatie (logboek, routes, kalorieën). Voorbeelden van het eerste zijn het Zweedse teammanager en het Nederlandse mysportplanner. In de individuele sporten komen natuurlijk Nikeplus (met iTunes van Apple), maar ook een succesvolle site als gimme20 (voor fitness) naar voren. In Nederland is deze vorm van sport 2.0 nog erg klein. Maar er zijn leuke initiatieven zoals afstandmeten en het Belgische iRun. De sites met een nieuws component gaan vooral in de VS erg hard. Sites waar je zelf kan publiceren (zoals FanNation en Sportingo) of sites die een Digg-achtig principe kennen (zoals yardbarker) zien er goed uit en bieden veel nieuws. Met de opkomst van video en vooral mobiele video, zal deze vorm van nieuws delen nog een grote vlucht gaan nemen. In Nederland is dit type site er nog nauwelijks. Het Groningse FCmovei gooit recent deze markt open in Nederland, maar richt zich tot dusver alleen op het amateurvoetbal en dat op bescheiden schaal.
Uiteraard zijn er veel sites die de verschillende onderdelen combineren en zo proberen binnen een bepaald domein (vaak de eigen sport) een onmisbare site te worden. Golfshake voor golf, anglingmasters voor vissen en cricinfo voor cricket. Voor het opzetten van een sociale sport site is verstandig om de volgende matrix te gebruiken en in ieder geval in één van de gebieden uit te blinken, waarbij vooral de functionele applicaties een voordeel bieden ten opzichte van de algemene web 2.0 sites zoals Digg, Facebook en YouTube.

Ik houd me graag aanbevolen voor meer voorbeelden (uit Nederland en er buiten) en voor ideeën over mijn social sport matrix.


Delen

0
0


Er zijn 25 reacties op dit artikel

  • Een heldere en vooral nuttige kortgeleden gelanceerde site op het gebied van netwerk en tools voor teams die actief bezig zijn:

    Teamers.nl

    Een al langer bestaande site( ik dacht ongeveer een jaar) op het gebeid van netwerk en nieuws voor (vooral) passieve voetballiefhebbers:

    Voetbalnext.nl

    geplaatst op
  • Waaronder vallen de spel / sport sites als Rondemaster en Profcoach van het AD? Of zou je dit niet als 'social' kwalificeren?

    geplaatst op
  • @ Alewijn
    Categorie apart. In de VS noemen ze het fantasy leagues, zit dichter tegen gaming aan (vooral casual gaming) dan tegen social sport sites. Kom ik in een volgende posting nog op terug.

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: je creeert een aardig vertrekpunt om de social sportsites in kaart te (gaan) brengen. Het toch geringe aantal voorbeelden verbaast mij, hoewel ik zelf idd ook niet zoveel andere voorbeelden kan noemen. Sportclubs waren/zijn toch bij uitstek het voorbeeld van (offline) social networks? Een hele bijzondere community is wat mij betreft te vinden op myfootballclub.co.uk, in Veronica Magazine kortgeleden vertederend betiteld als Voetbal 2.0.

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: Check http://www.myasics.nl/running, initiatief van ASICS (sinds 2e helft 2002). Gratis hardloopschema's gebaseerd op persoonlijke kenmerken, bedoeld om enerzijds de gebruikers te voorzien van goede informatie en anderzijds om een ASICS gevoel te kweken, zodat men niet helemaal blanco de run2day binnenstapt. 200.000+ leden. Spinoffs naar Walking (wel succesvol) en Tennis (niet succesvol).

    geplaatst op
  • @Vincent
    Myfootballclub is schitterend, maar eigenlijk gewoon een gezamenlijk inkoopinitiatief en dat is weer erg web 1.0. Daarnaast zijn er zeer veel clubs en teams met eigen sites, die vervolgens één van de in mijn matrix genoemde functionaliteiten hebben. Mijn doel is om de overkoepelende sites (liefst met enig bereik) te vinden.

    @Lode,
    MyAsics is inderdaad een schoolvoorbeeld. Weet alleen niet in hoeverre hier de participatie van de runners zelf een rol speelt. Bij NikePlus kan je onderling vergelijken en zo als het ware "tegen" iemand anders lopen. Zit dat bij Asics er ook bij?

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: in de huidige versie (zeg 1.2) is er qua interactie sprake van een klassiek model: een redelijk actief forum wat door ASICS wordt gemodereerd en verder geheel door de gebruikers wordt gevoed, nieuwsbrief, zoek een trainingspartner. Er zit al wat langer een 2.0 versie aan te komen met o.a.weblogmogelijkheid (naast de huidige logboekfunctie), integratie met GoogleMaps etc. Verder gaat natuurlijk hier ook de 1-9-10-80 regel op qua participatie.

    geplaatst op
  • Ik vind het een beetje typische voorbeelden. Volgens mij zijn het ook allemaal initiatieven van het laatste jaar bijna. Initiatieven als 'home of the legends' heb ik de afgelopen jaren zien komen en gaan.
    Wat nu 2.0 sites worden genoemd waren er juist op sportgebied voor 2000 al, zowel voor actieve sporters als passieve fans. Wat sport betreft is er de laatste twee jaar naar mijn gevoel heel weinig ontwikkeling geweest (er zijn alleen meer mensen actief geworden online).
    Wat Nederland betreft: specifiek op voetbalgebied loopt Nederland in mijn ogen al jaren voorop in Europa qua 'social sport sites'. Turkije is ook een opvallend land hierin. Adoptie in de grote voetballanden in Europa van 'social sport sites' blijft vind ik opvallend achter. Komt zeker ook omdat de executie gewoon slecht is. Aantal interactieve voetbalfans dat deelneemt in social sport sites is hier relatief en absoluut groter.

    Ik moet ook zeggen dat de drie opties - netwerk - tools - nieuws - door sites natuurlijk alledrie ingezet zullen worden. Tools, maar vooral nieuws werken meestal als trigger om het netwerk in getrokken te worden.

    geplaatst op
  • @ Ronald,
    Eens met je dat sport al zo lang als internet bestaat op internet te vinden is. Juist op internet zijn nieuwe initiatieven altijd de beruchte 1000 bloemen. We zullen zien welke gaan bloeien. Wat mij opvalt is dat in NL het aantal echte sport 2.0 sites erg laag is. Als losse tools, maar zeker als geïntegreerd geheeld. Een mening die jij met me deelt. Ben wel erg benieuwd naar je ervaring met andere landen.

    @ Lode
    Thnks for the info!

    geplaatst op
  • Wellicht interessant ook de sportscommunities te longtailen zoals Bas onlangs deed met recruitment?

    geplaatst op
  • Zoals je aangeeft is inderdaad het kunnen identificeren met de eigen vereniging van groot belang. Ik denk dat huidige web 2.0 initiatieven in de sport dit vaak vergeten. Uitslagen en verslagen wil men zoveel mogelijk op de eigen clubsite publiceren. http://www.FCMovei.nl biedt de mogelijkheid video's te uploaden en te plaatsen op de eigen clubsite. Op deze manier worden clubsites niet gepasseerd en ontstaat er een portal voor alle amateurvoetbalfilmpjes.

    geplaatst op
  • @ Maarten,
    De toekomst van content zit veel meer in syndication dan in portals. Daarom denk ik dat jullie een slimme zet doen door de content "embeddable" te maken. Maar: what's in it for you? Worden de filmpjes met advertisement doorgestuurd?

    geplaatst op
  • On a sidenote:

    iRun lijkt hun look & feel behoorlijk geript te hebben van WayFaring

    Of heet dat geinspireerd?

    geplaatst op
  • Adverenties in video's is bijvoorbeeld met de nieuwe video advertentietechnieken van Adjustables naar mijn mening een nette manier om inkomsten te generen uit embedded video's. Daarnaast kun je denken aan het aanbieden van rss feeds per club. Bijvoorbeeld een overzicht van de laatste video's van je club op je eigen clubsite die doorlinkt naar fcmovei.nl.

    geplaatst op
  • Sport is natuurlijk een ideaal item voor Web 2.0 sites. Zowel binnen als buiten de lijnen is er meer dan genoeg enthousiasme, en de beste stuurlui staan altijd aan wal (lees: comments).

    Ik kwam laatst deze Rugby community tegen: Rucku.com, draait op een open source script (Elgg) dat vooral in de educatieve sector wordt gebruikt.

    geplaatst op
  • Ook op overkoepelend niveau ambitieuze plannen: [url=http://www.molblog.nl/crossmedia/5884]
    NOC*NSF start crossmediaal sportplatform

    geplaatst op
  • Gijsbregt, dank voor dit bericht.

    Heb meteen wel een volgend verzoek. Je noemt een hele lijst met sites die jij misschien wel kent, maar ik denk een heel groot deel van de lezers niet. Ik zelf in elk geval niet. Je hebt het bijvoorbeeld over Sportmates, iSporty en SportsVite, sites die allemaal niet ken (ben niet zo'n teamsporter).

    Zou je niet een lijst kunnen maken met sportsites, welke functies ze hebben, hoe ze zich onderscheiden van anderen en wat volgens jou de kern van hun succes is?

    Wat ook aardig zou zijn: wat kunnen andere branches leren van de sport branche. Maw: waar loopt sport 2.0 in voorop?

    Idee?

    geplaatst op
  • Ben nog een andere site tegengekomen: Voetbalteams.net

    geplaatst op
  • Het mooiste initiatief is http://www.digisport.nl. Waar alle mogelijkheden aanwezig zijn voor die in bovenstaande besproken. Deze site bestaat ook al jaren.

    geplaatst op
  • Voor het zesde vakje (rechtsonder): www.Sportgeschiedenis.nl ?!

    geplaatst op
  • zie ook ons concept
    http://www.rondomvoetbal.nl
    groeit gestaag, van onderuit

    geplaatst op
  • Het Nederlandse mysportsplanner.com is recent vernieuwd. Ziet er helemaal top uit en heeft ook meer 2.0 aspecten in zich, zoals Peptalk. Het is een tool die steeds meer richting sport community groeit, de moeite waard om te volgen.

    geplaatst op
  • Sociale media, web2.0 maakt intergraal onderdeel uit van de maatschappij. Je bereikt immers je doelgroep.Als je eenmaal je doelgroep hebt bereikt is de kunst deze vast te houden en aan je te binden. De keuze aanbod is immers ze groot geworden dat de informatiepositie en onderscheidend vermogen het verschil maakt.

    geplaatst op
  • Als toevoeging ook nog: http://www.gratisclubblad.nl, en www.scoutplaza.nl

    geplaatst op
  • Sociaal netwerk voor sportfreakz

    Sportfreakz is een sociaal netwerk voor sportminded people. We delen sportfoto's, video's en we hebben een eigen prikbord,vriendenlijst en veel handige functies.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.