De aftrap voor social sport networks is genomen

1 september 2007, 07:30

Begin dit jaar was ik bezig met het opzetten van een sportcommunity. Hyves voor sporters om het zo te zeggen. Een netwerk met veel features die handig zijn als je aan sport doet. De focus lag op de individuele sporters (ben ik zelf ook). De plannen liggen nu in de koelkast, omdat je een stevige launching partner nodig hebt: een sportbond, een mediapartner of een betrokken sponsor. Het liefst wil je ze alledrie, maar dat vraagt veel meer tijd en inzet dan er bij ons voor handen was.

Interessant is daarom de ontwikkeling van een nieuwe sportcommunity die deze week uit de beta ging, zonder één van deze partners. Ze heten home of the legends (hotl). De site is al enkele maanden in de lucht, maar met het begin van het nieuwe seizoen is er een persbericht verstuurd. Interessant om te zien of deze firstmover een plek op de markt kan veroveren en, vooral, behouden.

Communities zijn hot. Na de algemene “vrienden”-sites (Hyves, Facebook) en de tech oriented sites (Tweakers), zien we dat de markt rijp lijkt voor specialisatie. Muziek en entertainment loopt goed (denk aan TMF), nieuws in al zijn facetten ook, maar sport bleef in Nederland nog onderbelicht. Waar de VS inmiddels sterke communities kent als Sportingo en FanNation, was er hier nog geen echte community voor sporters. Nike timmert wereldwijd (dus ook in Nederland) aan de weg met Nikeplus, en AD doet voorzichtig ervaringen op met loperswereld. De focus ligt hierbij op de individuele sporters, de georganiseerde teamsport is veel moeilijker in te kaderen. Ingewikkelde speelschema’s, vele teams, mensen die lid zijn van meerdere verenigingen, sportbonden die zelf ambities hebben, het zijn allemaal redenen om de teamsporter tot dusver links te laten liggen. Home of the legends is nu over deze hobbel heengestapt en laat teams zich zelf inschrijven. Zo rekent de site op de wisdom of the crowds om de competities en vooral de uitslagen goed te organiseren. Dit scheelt de makers van de site veel tijd (denk aan al die voetbalteams in Nederland, die allemaal weer hun eigen competitie hebben, idem hockey, idem korfbal, etc.). Maar het gaat wel tegen de logica van de georganiseerde teamsport in. Immers, je kunt deze afspraken tussen de sportbond en de aangesloten verenigingen niet veranderen. De competitie is een gegeven voor de teams en één die goed virtueel is na te bootsen. Er is wel een database van verenigingen zodat de kans op typefouten er niet is. Dit is ook de reden dat alleen voetbal, hockey, basketbal en tennis beschikbaar zijn als sport.

Het aanmaken van een eigen profiel, team en competitie is eenvoudig. Maar het koppelen van andere mensen aan je team of nog belangrijker van tegenstanders aan je competitie lijkt me moeilijker. Dat vraagt immers overzicht en het benaderen van iedereen in je eigen competitie. Daarnaast mist er een grote partner om de community legitimiteit of in ieder geval communicatiekracht te geven. De gok is nu sterk op de virale kracht van het netwerk. In deze markt waar de nieuwe initiatieven zich opstapelen (van verschillende kanten: sport equipment, mediaexploitanten en sportbonden) is het een goede, maar zeker geen voldoende voorwaarde om de eerste te zijn. Daarnaast mis ik een aantal sportzaken zoals: video, gaming en nieuws (regionaal, nationaal en internationaal). Wellicht is het nog in ontwikkeling, maar de huidige site van hotl kent ze niet.

Als laatste is natuurlijk de vraag wat ’s lands grootste community gaat doen. Enerzijds zou Hyves net zoals ze bij de scholen heeft gedaan een feature voor sport kunnen invoegen. Er zijn al vele sportHyves en deze kunnen een vaste structuur en een upgrade in een competitie krijgen. Anderzijds is het mogelijk om net als Facebook met partners in de markt API’s te maken die hierin voorzien. Er zijn ruim 4 miljoen georganiseerde sporters in Nederland, nog eens bijna een gelijk aantal mensen die niet via een bond sporten. Daarbij komen nog de sportfans, ouders, vrijwilligers en trainers. Een te grote markt om te laten liggen, zelfs voor de marktleider.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

14 Reacties

    Jelle

    Zeker een interessante casus. Wat ik zelf jammer vind is dat je moet registeren om op de site te kunnen rondkijken. Voor mij is het nu, als buitenstaander, onduidelijk wat voor mogelijkheden ik krijg als lid van home of the legends (hotl). De database van hotl lijkt me namelijk erg leuk om te bekijken en door te bladeren. Met het afschermen van deze pagina’s laat hotl naar mijn mening een grote kans liggen.

    Hiernaast ben ik er wel van overtuigd dat een goede community site zeer zeker zonder grote launch partner kan starten en succesvol worden. Sterker nog een gezonde natuurlijke groei zonder druk van de investeerders voor inkomsten en bezoekers zorgt voor een solide basis waarop een netwerk als dit groot kan worden. En dan komen de partners vanzelf wel.


    1 september 2007 om 09:02
    Wytze

    Beste Gijsbregt,

    Allereerst vind ik het natuurlijk hartstikke leuk dat je aandacht besteedt aan onze website! We zijn nu ongeveer een maand echt aan de gang met de site en hebben al zo’n 1000 geregistreerde leden. Daaruit blijkt dat er in de sportwereld zeker een behoefte is aan een community als HOTL.

    De achterliggende gedachte achter je bericht onderschrijft zeker al onze grote ambities. We willen met HOTL een community creëeren die constant moving is. Zo zijn we op dit moment bezig het aantal sporten te vergroten, zodat uiteindelijk echt iedere sporter bij HOTL terecht kan. Ook qua functionaliteit zijn we druk bezig met uitbreidingen (denk aan video’s, mobiele content, etc.). Daarom nemen we dan ook alle suggesties (de reacties hier, maar vooral ook de vele reacties die we op HOTL binnenkrijgen) serieus en mee in de volgende versies van onze site.

    Wytze


    1 september 2007 om 17:34
    media

    Interessant initiatief dat zeker mogelijkheden heeft!

    Hoe zit het eigenlijk met de communityplannen van NOC*NSF? Als er één partij is in Nederland die een grote aktieve online sportcommunity in de markt zou kunnen zetten dan is het wel deze overkoepelende sportbond.


    2 september 2007 om 05:11
    chi666

    @Marco: denk je? Ik zou juist zeggen dat NOC*NSF te ver van de leden af staat om een succesvolle community op te bouwen. Ik zou daarvoor juist meer naar de individuele bonden kijken voor de echte actie. Die hebben de directe contacten met clubs en zo. Misschien dat NOC*NSF wel overkoepelend de onderhandelingen zou kunnen doen met een platform (zoals dat van Gijsbrecht of HOTL), maar de uitvoering lijkt me juist toch meer bij de individuele bonden te moeten liggen.


    2 september 2007 om 06:27
    Gijsbregt

    Eén van de partijen met grootse plannen in Nederland is NOC*NSF. Via een opdrachtgever ben ik betrokken bij omvorming van sport.nl (portal van NOC*NSF). Als “eigenaar” van sport (figuurlijk) en eigenaar van sport.nl (letterlijk) zijn ze zeker een partij die de claim voor een Nederlandse sportcommunity kunnen maken. Dit maakt de opmerking van Bas echter niet minder terecht.


    2 september 2007 om 08:12
    venturo

    Gijsbregt met alle respect. Ik heb ook het een en ander mogen doen nog in de tijd dat marketeer Bert Boer nog bij het NOC-NSF zat. Sinds deze man vertrok is het NOC-NSF op een slap sport.nl platform na geen meter verder gekomen. Er lag een soort masterplan (Sportspectief) maar de aanwezige en inmiddels vertrokken marketeers haalden alleen de onderwerpen met de meeste publiciteit uit het concept. Vertel me welke van de NOC-NSF initiatieven van de laaste drie jaar een echt succes is. De sportpas? inmiddles ondergebacht bij een exteren partij, sport.nl een uitgeknepen initiatief zonder een eindbestemming maar vel wel op! Narrowcasting (lokation based broadcasten)? alleen de tennisbond doet iets constructiefs, jongeren werving? er sporten meer jongeren ongeorganiseerd dan met een NOC-NSF badge. Dit soort sportcommunities kunnen alleen maar succesvol zijn als onderdeel van een groter plan.


    2 september 2007 om 09:18
    venturo

    Typo, tyop, typo location based broadcasten natuurlijk


    2 september 2007 om 09:21
    Gijsbregt

    @ Albert,

    Er zit een nieuwe chef marketing bij NOC*NSF per 1 september. Zijn opdracht zal vast wel het “groter plan” behelsen om de verschillende onderdelen die jij noemt met elkaar te verbinden. En als zij geen goed platform weten te bouwen, dan zullen anderen het zeker doen: vanuit de bonden zoals Bas het zegt wellicht, maar eerder nog vanuit een media- of equipmentpartij met een enorm belang bij sport. Of misschien wel HOTL.


    2 september 2007 om 09:50
    venturo

    Gijsbregt dan BLIJVEN het individuele uitgangspunten. Het gaat om syndicatie en cooperatie in dit soort universa. Daar ging sportspectief over.


    2 september 2007 om 09:52
    Vincent Leenders

    @Bas: NOC*NSF zou misschien wel overkoepelend moeten werken, met een stuk uitvoering van de bonden, maar mij lijkt dat je voor het bouwen van een suucesvolle community bij welke sport dan ook op clubniveau de basis voor succes zou moeten zoeken (en vinden)


    2 september 2007 om 11:31
    Gijsbregt

    @ Vincent,

    Terechte opmerking, die ik graag nog een stap verder voer: het gaat niet om verenigingen maar om (individuele) sportliefhebbers. Offline verenigen die zich via clubs, wedstrijden, toernooien of op de tribune. Online zullen ze dit hetzelfde doen. Denken vanuit een club (of nog abstracter: een bond) betekent dat je de consument niet als uitgangspunt neemt. En daarmee ondergraaf je het succes van je dienst of van je netwerk.


    2 september 2007 om 11:56
    Vincent Leenders

    @Gijsbregt: de sportliefhebbers die zorg dragen voor bijv. het clubblad van hun vereniging lijken mij wel de aangewezen “evangelisten” om de off-line activiteiten van een on-line dimensie te voorzien. Zij worden immers al gedreven door passie, hartstocht etc. en hebben de bereidheid zich meer dan gemiddeld voor hun sport in te zetten.


    2 september 2007 om 13:38
    Vincent Leenders

    @Gijsbregt, ok die post had ik niet zo snel op het netvlies. Plannen binnen TMG zijn mij niet bekend, er wordt toch vooral op eigen, bestaande titels gestuurd. Ik zou het wel weten, wanneer ik dit soort initiatieven zie.


    17 november 2007 om 20:35
    eldert kuiken

    wij noemen – intern – ons concept ‘krant 2.0’:

    maandelijks een printkrant i.c.m. communitywebsite ( http://www.rondomvoetbal.nl )

    daarmee versterken we natuurlijke binding / sociale samenhang in een homogene doelgroep;

    groeit als beoogd: gestaag van onderuit.

    ( inmiddels > 1600 geregistreerde leden en > 2500 unieke bezoekers per dag )

    is dusdanig georganiseerd dat het zo op andere plaatsen kan worden uitgerold (met alle perspectieven die dat biedt)


    18 december 2007 om 15:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!