Google lanceert nieuwe advertentiemogelijkheden

19 september 2007, 07:41

In de Google Product Update van vandaag staat te lezen dat Google met een tweetal nieuwe advertentiemogelijkheden komt: adverteren op YouTube (lang verwacht) en een opvallender aanwinst: Google Gadget Ads.

Gadget Ads

Gadget Ads zijn gebaseerd op Google Gadgets, welke in 2006 werden gelanceerd. Google Gadgets kunnen op hun beurt worden gezien als “websites in websites” die worden gebouwd in AJAX of Flash. Gadgets maken het mogelijk om rich media content te creëeren in kleine units zoals puzzels, weersvoorspellingen en interactieve spelletjes.

Google Gadget Ads gebruiken dezelfde technologie om levendige Adwords Advertenties te creëeren die verder gaan dan Rich Media. Gadget Ads zijn niet-traditionele advertentie units met interactieve, rich media mogelijkheden waarmee het voor adverteerders mogelijk wordt om de content van een advertentie unit op een tijdbesparende en flexibele manier te updaten. Gebruikers worden met Gadget Ads betrokken bij de content van de advertentie op een manier die voorheen niet mogelijk was met bijv. statische advertenties. Gadget Ads kunnen real-time data feeds bevatten, beelden, video en nog veel meer en dit alles in één enkele creatieve advertentie unit. Het bouwen van een Gadget Ad vereist de nodige kennis van HTML, AJAX, Javascript of Flash.

Meer info is te vinden in het Gadget Ad Centre.

Adverteren op YouTube

De tweede nieuwe advertentiemogelijkheid betreft het adverteren op YouTube, het grootste videoplatform op het web. Adverteerders kunnen kiezen voor display advertising of een zogenaamd branded channel. Beiden worden beheerd via een veilingsysteem wat de kosten betreft. Naast Flash en GIF banners zijn ook videobanners mogelijk.

Branded channel campagne

Branded channels zijn speciale secties van YouTube in de look en feel van een adverteerder. De adverteerder zet hier zelf video content op die vervolgens via de reguliere wegen binnen het YouTube netwerk wordt gedistribueerd. Met name dit onderdeel biedt vele leuke mogelijkheden waar we graag mee aan het testen slaan. Denk bijvoorbeeld aan eigen channels van touroperators waar de consument video’s kan bekijken van de accommodaties.

Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur bij Traffic Builders

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland. Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University. Traffic Builders is hét digital marketingbureau dat gelooft in de kracht van datadriven marketing en merkcommunicatie. Combineer je die twee dingen, dan krijg je een digital marketing strategie waarbij je kanalen en het budget optimaal inzet en de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Dus, lees snel verder over onze aanpak als digital agency voor marketing en media. Je bent slechts een paar klikken verwijderd van je eerste kennismaking met Traffic Builders. Goed om te weten: we houden wel van een uitdaging!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!