Google lanceert nieuwe advertentiemogelijkheden
In de Google Product Update van vandaag staat te lezen dat Google met een tweetal nieuwe advertentiemogelijkheden komt: adverteren op YouTube (lang verwacht) en een opvallender aanwinst: Google Gadget Ads.
Gadget Ads
Gadget Ads zijn gebaseerd op Google Gadgets, welke in 2006 werden gelanceerd. Google Gadgets kunnen op hun beurt worden gezien als “websites in websites” die worden gebouwd in AJAX of Flash. Gadgets maken het mogelijk om rich media content te creëeren in kleine units zoals puzzels, weersvoorspellingen en interactieve spelletjes.
Google Gadget Ads gebruiken dezelfde technologie om levendige Adwords Advertenties te creëeren die verder gaan dan Rich Media. Gadget Ads zijn niet-traditionele advertentie units met interactieve, rich media mogelijkheden waarmee het voor adverteerders mogelijk wordt om de content van een advertentie unit op een tijdbesparende en flexibele manier te updaten. Gebruikers worden met Gadget Ads betrokken bij de content van de advertentie op een manier die voorheen niet mogelijk was met bijv. statische advertenties. Gadget Ads kunnen real-time data feeds bevatten, beelden, video en nog veel meer en dit alles in één enkele creatieve advertentie unit. Het bouwen van een Gadget Ad vereist de nodige kennis van HTML, AJAX, Javascript of Flash.
Meer info is te vinden in het Gadget Ad Centre.
Adverteren op YouTube
De tweede nieuwe advertentiemogelijkheid betreft het adverteren op YouTube, het grootste videoplatform op het web. Adverteerders kunnen kiezen voor display advertising of een zogenaamd branded channel. Beiden worden beheerd via een veilingsysteem wat de kosten betreft. Naast Flash en GIF banners zijn ook videobanners mogelijk.
Branded channel campagne
Branded channels zijn speciale secties van YouTube in de look en feel van een adverteerder. De adverteerder zet hier zelf video content op die vervolgens via de reguliere wegen binnen het YouTube netwerk wordt gedistribueerd. Met name dit onderdeel biedt vele leuke mogelijkheden waar we graag mee aan het testen slaan. Denk bijvoorbeeld aan eigen channels van touroperators waar de consument video’s kan bekijken van de accommodaties.