Toading

18 september 2007, 11:20

We hebben hier op Marketingfacts al vaker geschreven over The Long Tail, een model uitgewerkt door Wired-hoofdredacteur Chris Anderson. In het kort gaat ‘The Long Tail’ over de economische verandering die optreedt doordat op internet onbeperkte schapruimte beschikbaar is waardoor oneindig veel producten zonder extra meerkosten kunnen worden verkocht. Dit betekent dat niet alleen de meest populaire (lees: producten met het meeste marketingbudget) worden verkocht, maar vooral ook de minder populaire producten. Als de consument zelf kan kiezen dan blijkt dat maar liefst 97 procent van de verkopen afkomstig te zijn van de minder populaire producten. Dit geldt voor boeken, cd’s en dvd’s maar in toenemende mate ook voor andere producten en diensten die via internet beschikbaar zijn.

Alhoewel we de laatste tijd weinig meer horen over The Long Tail, komen we het in de praktijk dagelijks tegen. Denk bijvoorbeeld aan het adverteren in zoekmachines. Hierbij geldt dat populaire zoekwoorden duurder zijn dan minder populaire (of minder gezochte) zoekwoorden. Een beperkt aantal populaire trefwoorden leveren je veel bezoek op, maar brengen ook hoge kosten (lage marges) met zich mee. In veel gevallen is het kosten efficienter om veel minder populaire trefwoorden

Adverteerders die op een handige manier inspelen op dit gegeven zijn dus in staat

KPN wint Search Engine Marketing Award 2006

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!