Nadat begin juli de Kamer van Koophandel een persbericht verstuurde waarin een forse groei werd gemeld van het aantal Nederlandse webwinkels, hebben een aantal dagbladen het nieuws opgepakt voor een achtergrondartikel. Vooral het succesverhaal van Aschwin Dinkelaar’s webwinkel voor afstandsbedieningen werd regelmatig aangehaald. Zo lazen we zijn verhaal eerder in het Nederlands Dagblad, Parool en BN/Stem. Vandaag heeft NRC Handelsblad een uitgebreid artikel van Marie-José Klaver en Elske Schouten over de markt voor webwinkels in Nederland en opnieuw lezen we het verhaal van Aschwin Dinkelaar.
Als we alle cijfers over Aschwin Dinkelaar’s webwinkel eens op een rij zetten dan plaats ik toch wel wat vraagtekens bij zijn verhaal. Zo lezen we dat hij 2,5 jaar geleden is begonnen met online verkopen van afstandsbedieningen (zijn vrouw meldt eerder dat ze door drukte al 5 jaar niet meer op vakantie zijn geweest). Dinkelaar heeft een voorraad van 20.000 afstandsbedieningen. Dagelijks ontvangt hij bestellingen van over de hele wereld (da’s best knap met een Nederlandstalige website). Momenteel verkoopt hij zo’n 2.000 afstandsbedingen per maand voor een bedrag vanaf ca. 15 euro met een winstmarge tussen 40 en 50 procent. Dit jaar verwacht hij een omzet van 350.000 euro oftewel een winst van zo’n 140.000-175.000 euro. En dat is inderdaad niet slecht voor een webwinkel die vanaf een flatje in Diemen-Noord wordt gerund. Zeker als je eens goed naar de website van Dinkelaar kijkt.
Ik ben overigens niet de enige die kritisch is over het verhaal achter deze ongetwijfeld succesvolle webwinkel. Ook ene Jurgen plaatst een kritische kanttekening in de reacties op een eerder verschenen artikel in Twinkle.
Ben benieuwd wat jullie vinden van het verhaal en de website achter afstandsbediening-online.nl.