Forse groei aantal Nederlandse webwinkels

17 juli 2007, 11:41

Het aantal webwinkels in Nederland is het afgelopen jaar fors gestegen. Althans, dat meldt de Kamer van Koophandel vandaag in een persbericht over het aantal postorderbedrijven in Nederland.

De Kamer van Koophandel schaart bedrijven die hun producten alleen op internet verkopen onder postorderbedrijven. In 2006 nam het aantal bedrijven in deze branche met 43 procent toe tot ruim 7.200. Deze groei is bijna volledig toe te schrijven aan webwinkels. Begin 2004 waren nog maar ongeveer 2.000 ondernemers actief in de sector lezen we in het document Ondernemersprofiel 2007 (pdf).

Webwinkels worden verhoudingsgewijs vaak begonnen door vrouwelijke en jonge ondernemers. Vrouwen leiden 42 procent van de webwinkels, waar dat bij alle onderneming 28 procent is. Bovendien is 70 procent van de ondernemers die een webwinkel hebben jonger dan 39 jaar, vergeleken met 36 procent onder alle ondernemers. Het totaal aantal ondernemers in Nederland bedroeg op 1 januari 2007 971.000, een stijging van 5 procent in een jaar.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Langace

    Wat ik onder meer interessant vind in deze cijfers is ook de rest van de top 10 stijgers:

    Nr 4 websitebouwers

    Nr 6 Koeriersdiensten.. heeft dit weer te maken met de stijging van postorderbedrijven?

    Nr 7 Marktonderzoekbureaus, ook een echte online tak aan het worden.


    17 juli 2007 om 12:14
    De zus van Karlijn

    Misschien moet de KvK eens gaan bekijken of al deze web-postorderaars ook enige vorm van normale winst maken. En anders moeten ze hun naam maar veranderen in Kamer van Hobbyonderzoek.


    17 juli 2007 om 12:38
    media

    @zus van karlijn: kun je iets specifieker zijn? Wat mankeert er aan het kvk-onderzoek?


    17 juli 2007 om 12:55
    Langace

    Nou ergens snap ik wel de opmerking. Waarom hebben webwinkels geen eigen categorie? Ook website exploitanten hebben geen eigen categorie. waar ze in thuis horen Altijd is het maar weer “o, iets met marketing?” of “Website hosting misschien?”

    Ze lopen wel vreselijk achter op sommige gebieden.


    17 juli 2007 om 13:03
    media

    @Langace: maar dat geldt niet alleen voor kvk maar voor alle (semi)overheidsonderzoeken. ALs je geluk hebt dan betreft het cijfers over afgelopen jaar; als je pech hebt gaat het om cijfers van jaren geleden.


    17 juli 2007 om 13:07
    Langace

    Absoluut! De belastingdienst belde ons op met de zelfde vraag, en ook daar hebben ze geen categorie voor gewoon website’s (wij bouwen zelf niks). Ik irriteer me er aan maar je kan er totaal niks aan doen helaas.


    17 juli 2007 om 15:24
    SEO Handleiding

    Een webwinkel bouwen of laten bouwen is niet zo moeilijk. Hetgeen dat wel moeilijk is zeker omdat er nu zoveel zijn, is de marketing ervan hoe kom ik hoger in de zoekmachine dan mijn collega webshop. Oftwel seo en google adwords zijn de belangrijkste factoren hierin, want zonder klanten kun je je binnen een jaar weer uitschrijven 🙂

    Je zou kunnen beginnen met het lezen van mijn blog 😉


    17 juli 2007 om 17:58
    Jurjan Huisman

    @SEO Handleiding: Voordat webwinkels gaan investeren in SEO en google adwords zouden ze eerst de usability en functionality van de site moeten optimaliseren. Het blijkt namelijk dat veel websites op dat vlak nog een flinke slag hebben te slaan. Wat heeft het immers voor zin als je veel geld pompt in het binnenhalen van bezoekers, als die bezoekers vervolgens afhaken omdat het gebruiksgemak of functionaliteit van de site te wensen over laat?

    Kortom, zorg eerst dat je site op orde is voordat je gaat inzetten op marketing!


    26 juli 2007 om 14:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!