Bedrijven overnemen om hun vindbaarheid

24 augustus 2007, 13:03

Vroeger werden bedrijven overgenomen omdat ze winstgevend waren, of omdat er bepaalde kennis zat die met de overname binnengehaald kon worden. Tegenwoordig speelt er ook een nieuwe factor mee:

Hoe goed is het bedrijf te vinden in Google

Assurantiekantoor Diks komt met het bericht naar buiten dat ze de website www.autoverzekering-online.nl met bijbehorende verzekeringsportefeuille overgenomen hebben. Dit levert Diks 300 extra polissen op die ze bij de bestaande 9000 autoverzekeringpolissen kunnen stoppen. Marc Diks noemt als belangrijkste reden:

De vindbaarheid op Google is goed en het is een mooie aanvulling op onze bedrijfsactiviteiten.

Nuttig?

Waarschijnlijk loopt de eigen optimalisatie van Diks niet optimaal, tenminste: ze staan met deze pagina’s niet in Google. Wel staat de site op de woorden “online autoverzekering” en “autoverzekering” op respectievelijk 3 en 10.

En met het aankopen van dit nieuwe domein hebben ze een nieuwe top 1 positie op het zoekwoord “autoverzekering online”. Dus ja: het gaat extra bezoek opleveren, en daarnaast bieden beide sites nog voldoende ruimte voor verdere optimalisatie en dus nog meer bezoek in de toekomst.

Nieuw?

Het fenomeen van domeinnaam overnemen(kopen) bestaat natuurlijk al langer, maar als argument voor een bedrijfsovername had ik hem nog niet eerder gezien. Het kan in een concurrerende markt ontzettend lonend zijn om bedrijven over te nemen die bepaalde posities verworven hebben in de zoekmachines aangezien een toppositie op een topkeyword ontzettend veel geld op kan leveren.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

8 Reacties

    André Scholten

    Ik ben het met jullie eens, het is niet een sterk voorbeeld van een overname om SEO redenen. Toch is het fenomeen wel interessant, bekijk de top 10 van je eigen top keywords om te zien of er bedrijven met domeinen overgenomen kunnen worden.


    24 augustus 2007 om 18:24
    chi666

    @Peter: “welke SEO er achter zit.”

    Dit klinkt mij eigenlijk meer als een actie van iemand die niet echt weet hoe het allmeaal exact werkt. Een ondernemer die iets gelezen heeft over SEO of weet hoe belangrijk google is en verder niet echt weet hoe hij het zelf kan doen zeg maar (en niet bereid is een SEO in te huren).


    25 augustus 2007 om 05:36
    Peter van der Graaf

    Zou best kunnen Bas, maar de meeste SEO’s hebben op dit gebied ook alleen de klok horen luiden.


    25 augustus 2007 om 06:26
    Tim de Vrind

    Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat de SEO positie de belangrijkste reden is geweest. Ik denk eerder bijkomend voordeel en in een korte tijd te realiseren. Misschien andere cocurrentie een hak zetten?? Daarnaast worden verticale searchsites en vergelijkingssites steeds belangrijker… Ongetwijfeld spelen er dus nog meer factoren mee, maar interessant is het zeker. Volgen of er meer gebeurd in dit segment, of in andere segmenten.


    25 augustus 2007 om 08:56
    wilph

    Wat mij vooral opvalt is dat er 300 polissen toegevoegd worden aan het eigen bestand van 9000. Dit is minder dan 3%. Dat betekend volgens mij dat de SEO overweging redelijk meetelt, maar de vraag is ook hoe succesvol het bedrijf dan geweest is (met die hoge posities)

    Het is niet duidelijk hoeveel er betaald is en waarom verkocht is. Ben daar ook wel nieuwsgierig naar eigenlijk…


    27 augustus 2007 om 11:04
    Marc Diks

    Leuk om te zien dat er een hoop mensen met vragen overblijven…

    Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden:

    Wij hebben de site http://www.autoverzekering-online.nl niet overgenomen voor zijn ranking maar voor het klantenbestand. Dit klantenbestand is niet enorm groot dus de prijs viel ook mee….

    De website zat in de prijs van de verzekeringsportefeuille..

    Hierdoor kregen wij dus een website die voor bepaalde zoekwoord combinatie’s een hoge ranking had…voor de prijs die wij ervoor betaald hebben kan geen een legale seo’er voor werken….in iedergeval niet die ik ken…dus wij hadden voor een relatief laag bedrag een paar top 10 positie’s binnen google.

    Mochten er echter seo-ers zijn die tips voor top 10 positie’s sta ik altijd open voor commentaar.


    10 september 2007 om 18:41
    Peter van der Graaf

    Hoi Marc,

    Het leek me al geen logische stap om het voor SEO redenen te doen. Bedankt voor de verdere uitleg.


    11 september 2007 om 05:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!