Bedrijven overnemen om hun vindbaarheid

Bedrijven overnemen om hun vindbaarheid

Vroeger werden bedrijven overgenomen omdat ze winstgevend waren, of omdat er bepaalde kennis zat die met de overname binnengehaald kon worden. Tegenwoordig speelt er ook een nieuwe factor mee:

Hoe goed is het bedrijf te vinden in Google

Assurantiekantoor Diks komt met het bericht naar buiten dat ze de website www.autoverzekering-online.nl met bijbehorende verzekeringsportefeuille overgenomen hebben. Dit levert Diks 300 extra polissen op die ze bij de bestaande 9000 autoverzekeringpolissen kunnen stoppen. Marc Diks noemt als belangrijkste reden:

De vindbaarheid op Google is goed en het is een mooie aanvulling op onze bedrijfsactiviteiten.

Nuttig?
Waarschijnlijk loopt de eigen optimalisatie van Diks niet optimaal, tenminste: ze staan met deze pagina’s niet in Google. Wel staat de site op de woorden “online autoverzekering” en “autoverzekering” op respectievelijk 3 en 10.

En met het aankopen van dit nieuwe domein hebben ze een nieuwe top 1 positie op het zoekwoord “autoverzekering online”. Dus ja: het gaat extra bezoek opleveren, en daarnaast bieden beide sites nog voldoende ruimte voor verdere optimalisatie en dus nog meer bezoek in de toekomst.

Nieuw?
Het fenomeen van domeinnaam overnemen(kopen) bestaat natuurlijk al langer, maar als argument voor een bedrijfsovername had ik hem nog niet eerder gezien. Het kan in een concurrerende markt ontzettend lonend zijn om bedrijven over te nemen die bepaalde posities verworven hebben in de zoekmachines aangezien een toppositie op een topkeyword ontzettend veel geld op kan leveren.

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Ik koop al geruime tijd domeinnamen om deze reden, maar ik maak maar weinig mee dat het bedrijf erachter ook nog enige waarde vertegenwoordigd.

    De overgenomen site lijkt in dit geval niet heel veel waarde te hebben opgebouwd. Ik vraag me daarom af hoeveel het heeft gekost en welke SEO dit advies heeft gegeven. Voor nieuwe links heeft de site wel een anchortext (tekst van de hyperlink) voordeel, omdat daarvoor meestal de domeinnaam wordt gebruikt.

    De domeinnaam heeft en behoud wel zijn naam-waarde en kan dus altijd nog worden doorverkocht, maar de linkwaarde vind ik te gering voor een bedrijfsovername.

    Het rekensommetje is in ieder geval snel te maken: Hoeveel inspanning zou ik zelf moeten doen om dezelfde links naar mij te krijgen (met de juiste anchortext) en wat levert een hoge ranking me in geld op.

    Ik heb er zelfs een blog trilogie aan gewijd (Domains for linklove).

    geplaatst op
  • He peter,

    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=autoverzekering

    idd bijzonder van heer Diks. Hij weet ook wat linkbuilding betekend voor hem....derhalve staat ook Diks.nl dan wel goed in dze top10 (onderaan) maar de andere resultaten zijn toch zeker wat sterker.....

    Vreemde berichtgeving zeg ik, maar het doel heiligt de middelen? Nu wel veel backlinks door deze postings...dus hoe lang zal het duren voordat de site WEL de top10 haalt?

    geplaatst op
  • Ik ben het met jullie eens, het is niet een sterk voorbeeld van een overname om SEO redenen. Toch is het fenomeen wel interessant, bekijk de top 10 van je eigen top keywords om te zien of er bedrijven met domeinen overgenomen kunnen worden.

    geplaatst op
  • @Peter: "welke SEO er achter zit."

    Dit klinkt mij eigenlijk meer als een actie van iemand die niet echt weet hoe het allmeaal exact werkt. Een ondernemer die iets gelezen heeft over SEO of weet hoe belangrijk google is en verder niet echt weet hoe hij het zelf kan doen zeg maar (en niet bereid is een SEO in te huren).

    geplaatst op
  • Zou best kunnen Bas, maar de meeste SEO's hebben op dit gebied ook alleen de klok horen luiden.

    geplaatst op
  • Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat de SEO positie de belangrijkste reden is geweest. Ik denk eerder bijkomend voordeel en in een korte tijd te realiseren. Misschien andere cocurrentie een hak zetten?? Daarnaast worden verticale searchsites en vergelijkingssites steeds belangrijker... Ongetwijfeld spelen er dus nog meer factoren mee, maar interessant is het zeker. Volgen of er meer gebeurd in dit segment, of in andere segmenten.

    geplaatst op
  • Wat mij vooral opvalt is dat er 300 polissen toegevoegd worden aan het eigen bestand van 9000. Dit is minder dan 3%. Dat betekend volgens mij dat de SEO overweging redelijk meetelt, maar de vraag is ook hoe succesvol het bedrijf dan geweest is (met die hoge posities)

    Het is niet duidelijk hoeveel er betaald is en waarom verkocht is. Ben daar ook wel nieuwsgierig naar eigenlijk...

    geplaatst op
  • Leuk om te zien dat er een hoop mensen met vragen overblijven...
    Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden:
    Wij hebben de site http://www.autoverzekering-online.nl niet overgenomen voor zijn ranking maar voor het klantenbestand. Dit klantenbestand is niet enorm groot dus de prijs viel ook mee....
    De website zat in de prijs van de verzekeringsportefeuille..

    Hierdoor kregen wij dus een website die voor bepaalde zoekwoord combinatie's een hoge ranking had...voor de prijs die wij ervoor betaald hebben kan geen een legale seo'er voor werken....in iedergeval niet die ik ken...dus wij hadden voor een relatief laag bedrag een paar top 10 positie's binnen google.

    Mochten er echter seo-ers zijn die tips voor top 10 positie's sta ik altijd open voor commentaar.

    geplaatst op
  • Hoi Marc,

    Het leek me al geen logische stap om het voor SEO redenen te doen. Bedankt voor de verdere uitleg.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.