‘Het hele leven is één grote pitch’

21 augustus 2007, 08:52

Het nieuwe seizoen van CrossMediaCafé werd gistermiddag geopend met een speciale zomereditie, waarbij de nieuwe ‘media’-minister Ronald Plasterk als hoofdgast aanwezig was. Samen met een aantal mediakenners werd stilgestaan bij de Nederlandse (cross-) mediabranche. De kenners, waaronder Willem van Kooten (media-entrepreneur), Hubert Deitmers (Van den Ende & Deitmers), Boris Veldhuijzen van Zanten (internet-entrepreneur) en prof. dr. Paul Rutten (hoogleraar Digitale Mediastudies) waren gevraagd om ieder vanuit hun eigen vakgebied de nodige handvaten en ‘learnings’ aan de nieuwe ‘media’-minister mee te geven.

Volgens Van Kooten is de mediabranche vooral gebaat bij mensen die vanuit hun garagebox gaan ondernemen, waarbij werken vanuit talent, toewijding, tijgeren en een goed gevoel voor timing (de ‘beruchte’ 4 t’s van Van Kooten) van essentieel belang zijn. Iedere vorm van overheidssubsidie ondermijnt volgens hem goed ondernemerschap, aangezien deze door al haar regeltjes en beperkingen dit per definitie in de weg zou staan. Het advies van de man die ooit aan de wieg stond van o.a. mediatycoon John de Mol was dan ook simpel; ‘je moet alleen duwen wat beweegt’.

Volgens hoogleraar Rutten laat met name de regio Amsterdam goed zien hoe de ICT-branche en de creatieve industrie steeds verder convergeren. In tegenstelling tot andere regio’s zouden de veelal nieuwe start-ups juist daar in staat zijn om de crossmediale sector een positieve stimulans te geven, aangezien er een drang naar innovatie, ‘sharing’ en tevens goede netwerkmogelijkheden zijn. De hieruit voortkomende content blijkt vandaag de dag al werk te bieden aan zo’n half miljoen mensen en zal in de nabije toekomst in gestaag tempo blijven doorgroeien, aldus Rutten.

Deitmers benadrukte dat het veel nieuwe ondernemers in de mediabranche ontbreekt aan een goede focus, dan wel deze vast te houden. De gemiddelde ondernemer zou volgens hem al snel verzuipen in de ogenschijnlijk kansrijke ‘crossmediale’ mogelijkheden die er dagelijks lijken te liggen en daardoor te kort schieten als ondernemer. Bij sommige van hen vervliegt volgens mij na enige tijd eveneens de ‘passie’ voor het vak en vult de gedachte om als ‘CEO’ van een bedrijf op korte termijn te kunnen cashen dit gebrek aan visie en ondernemerschap op. Uit de ongeveer 600 aanvragen die Van den Ende & Deitmers in de afgelopen 18 maanden tot zich kregen, hebben tot op heden al zo’n tien ondernemers kunnen rekenen op een kapitaalinjectie uit de pot van 150 miljoen euro die hiervoor beschikbaar is.

Volgens Veldhuijzen van Zanten is het gebrek aan ondernemersbloed deels te wijten aan het Nederlandse schoolsysteem. In Amerika zou zo’n 70% van de schoolverlaters overwegen om een eigen onderneming te starten, versus 7% in Nederland. Het entrepreneurschap zou aan de andere kant van de oceaan meer lonken, doordat er gewoonweg meer aandacht zou zijn voor het vermarketen van jezelf en je ideeën. Van Kooten vulde hierbij aan dat het hele leven wat hem betreft één grote pitch is. Hetgeen kon rekenen op instemming van het aanwezige publiek. (Lees ook even de vermakelijke column die Veldhuijzen van Zanten speciaal voor deze gelegenheid geschreven had.)

Op de valreep van deze pitchvolle middag konden een aantal ondernemers hun producten in een 3-minuten presentatie onder de aandacht brengen en werd er de AV Wiki gelanceerd; een soort wikipedia specifiek gericht op de audiovisuele branche. Aangezien minister Plasterk de bijeenkomst helaas vroegtijdig moest verlaten (wegens agendatechnische redenen), werd niet echt helder wat zijn visie op de huidige en toekomstige mediasector is. Hopelijk wordt hierover meer duidelijk als hij aanstaande 6 september op het Omroepcongres als keynote spreker zijn visie op het Nederlandse medialandschap zal ventileren.

(N.B.: Met dank aan Jim Stolze voor de foto.)

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

29 Reacties

    Ronald ter Voert

    @michiel: absoluut een goed artikel over ondernemengeest in NL. Tsja, heb weleens begrepen dat je in de USA eerder serieus wordt genomen als je als ondernemer voor een 2e keer begint na een failissement. In NL is het veelal afgunst en het beter weten als een bedrijf niet echt vd grond komt. Maar bij succes evenzovele vader 😉


    21 augustus 2007 om 11:23
    Annet

    Het zijn doorgaans dezelfde namen die zichzelf als nederlands (sociaal) entrepeneur of firestarter in de media positioneren. Toch verbaast het me dan dat er zo weinig resultaat van deze mensen te zien is. Vaak blijft het bij het organiseren van een seminar waar weer geblaat wordt over startups en over de grootsheid van silicon valley. Bla bla bla. Weinig actie. Gaapverwekkend.

    Overheidsubsidies zijn voorspelbaar, geld gaat naar de gevestigde orde. To be part of the game is to stay outof it. Juist nu kan dat, nu de middelen toegankelijk zijn. Opensource/gratis feedbacknetwerken/hosting kost niets. Garagestartups zijn hot, aan te moedigen door het nederlandse bedrijfsleven en niet te kiezen voor amerikaans surrogaat. Waarom niet Numpa in plaats van Twitter? Waarom niet Bliin in plaats van Googlemaps?

    Ik ben het met Boris eens wat betreft het onderwijs. NL onderwijs sucks. Het is gebaseerd op deadlines en prestige. Talent en passie kun je niet kweken. Warmhouden en vrijheid geven. Sudbury Valleyschool is er een treffend voorbeeld van.

    “Being an entrepreneur is about never giving up, never accepting no for an answer, and never going away even when others want you to. I’m not into egos or titles – I hate them. What is important is making a difference and ensuring that things continue”

    Candace Johnson


    21 augustus 2007 om 11:25
    Natanja

    Eén van de t’s van Van Kooten is trouwens tijgeren, niet tijd!


    21 augustus 2007 om 11:28
    ronaldtervoert

    @natanja: je hebt helemaal gelijk 😉 Heb ’t inmiddels aangepast. Ik zat te denken vastbijten in je business de hele tijd en niet loslaten totdat je beet hebt… Thanks voor opmerking.


    21 augustus 2007 om 11:32
    Natanja

    @Ronald: haha, nu snap ik die T ook. Ik bleef maar hangen in het over de vloer kruipen (’tijgeren’):-)


    21 augustus 2007 om 11:37
    ehannink

    Waarom geen V2000 en wel VHS?…

    Ligt niet aan de kwaliteit van de toepassing maar aan het vermarkten. Marketing. De pitch van jezelf, jouw product/dienst en jouw bedrijf. Iets wat je gewoon moet doen. Zeggen dat jou product het beste is en het bewijzen.

    Volgens mij ia schaal een andere belangrijke oorzaak. VS/UK vs NL. De schaalbaarheid en afzetmarkt van Nederlandse(talige) producten is nu eenmaal anders dan in Engelstalige landen.


    21 augustus 2007 om 12:16
    ronaldtervoert

    @erno: maar toch hebben we als klein landje grote multinationals voortgebracht en zijn we (op zich als volkje) koning in handel. Lijkt me dat we dan aan de marketingkant wel de nodige knowhow zouden moeten hebben (blijkbaar dus niet). De factor schaalbaarheid kan door engelstalige websites afkomstig uit NL toch enigszins komen te vervallen? Het hierboven genoemde Bliin is geheel engelstalig. Wellicht te dicht bij huis bedacht? Dat zal t zijn 😉 Hoe was t ook alweer; het gras bij de buren…


    21 augustus 2007 om 12:24
    Annet

    Ik lees de post van 23 oktober vorig jaar en ik ben verbaasd. De arrogantie van Yme: recht hebben op subsidie?? Als je mijn naaste buurman op de werkvloer, Marcel van der Drift van Bugpool en NobodyHere.com aan het werk ziet met zijn prachtige applicatie … terecht dat hij een aanmoedigingsprijs heeft gewonnen (overigens op basis van zijn businessplan) om zijn jonge bedrijf positieve stimulans te geven, wake up Yme! Wat is trouwens vernieuwend (pionierswerk) en wat niet? Kun je dit definieren?

    Wellicht is dit het antwoord op je vraag Ronald. Arrogantie? Waarom slaat Hyves aan, in mijn ogen een veel minder interessant project en waarom Bliin niet? Right time, right place? Misschien kan Jus daar zelf antwoord op geven 😉


    21 augustus 2007 om 12:32
    ronaldtervoert

    @arjan: hulde 😉 Ik ga me spoedig eens verdiepen in jullie dienst. Kan je mij en aan de andere lezers in het kort uitleggen wat jullie dienst onderscheid t.o.v. andere microblog-applicaties?

    Wel bijzonder dat jullie gebruikers verwachten die tussen 1907 en 1997 geboren zijn 😉


    21 augustus 2007 om 13:51
    Annet

    @Arjan

    Veel succes met Numpa, het ziet er mooi uit qua interface (daarin onderscheidt het zich in ieder geval van Twitter). Ik blijf het op de voet volgen.


    21 augustus 2007 om 15:11
    ronaldtervoert

    @bas: ik hoop op meer visie en begrip van de minister als hij binnenkort spreekt voor de mediawereld tijdens het Omroepcongres.

    Gelukkig vertrouw ik meer op de NLse ondernemer dan op de politiek. Is allebei een vak apart. Zeker nu nog voor Plasterk.


    21 augustus 2007 om 17:29
    Annet

    @Bas en Ronald

    Even verderop in het artikel op Emerce heeft hij het over mentale anarchie, laat de minister maar schuiven! (binnen de beperkende akkoorden van de politiek). Hij is immers van oorsprong moleculair bioloog, oftewel ondernemer in life science 😉


    21 augustus 2007 om 18:12
    media

    @Ronald: wat ik me nog wel afvroeg, zou de sessie niet gaan over cross mediaal publiceren? Is daar nog iets over gezegd eigenlijk of ging het vooral over ondernemerschap?


    21 augustus 2007 om 19:18
    Boris Veldhuijzen van Zanten

    Er wordt verwezen naar wat nederlandse voorbeelden van mislukkelingen en dat is eigenlijk jammer. Ok, Philips heeft zich vergist in V2000 maar daarnaast hebben ze geweldige dingen gedaan en zijn ze wereldwijd bekend. Daar zouden we allemaal héél erg trots op moeten zijn. Wij hollanders kijken veel te veel naar wat mis gaat en te weinig naar wat goed gaat.

    We moeten onze helden koesteren en onze kinderen duidelijk maken dat het niet erg is om goed te presteren en iets te bereiken.

    Als je iemand in een mooie auto ziet rijden zeg je dan tegen je zoon of dochter “Kijk die patser eens” of “Als je goed je best doet rijd jij misschien ook ooit in zo’n mooie auto”?


    21 augustus 2007 om 19:46
    media

    @Boris: mee eens; zit net in de discussie over de column van Vincent Everts mee te tikken en noem daar ook de positieve voorbeelden zoals Hyves en TomTom.


    21 augustus 2007 om 19:57
    Annet

    @Marco

    De voorbeelden die ik geef gaan meer over pionierschap, en minder over succesvol ondernemerschap.

    Cinekidstudio van IJsfontein (Raimond Reijmers), daar loop ik warm voor. Kinderen hebben de toekomst, en kinderen enthousiast krijgen voor online regisseren en produceren, dat vind ik boeiend. Uiteraard is dat persoonlijk.

    Emotioneel Stadsplan (.nl), dit was een project uit 2003 uitgevoerd en bedacht door Belissima. In mijn ogen waar een social network over moet gaan. De verhalende stad. Alles wat je nu hebt met mashups en video en registraties zit allemaal in dit project. Zeer innovatief en interactief, helaas geen blijver.

    Ik vind 3voor12 ook een fantastisch knap nederlands (en internationaal) product. Een juweel.

    NobodyHere.com, waar dus momenteel community software voor wordt geschreven. Origineel en niet te evenaren. Te bedenken dat chinezen de site vrijwillig hebben vertaald … dat is bizar te noemen 😉

    Daarnaast de bekendere Ouders Online (over contentgeneratie gesproken)en Skoeps (alhoewel ik hun voorwaarden wat rigide vind maar goed, het is een geweldig idee en succesvol initiatief).


    21 augustus 2007 om 20:16
    Jann de Waal

    @Annet:

    Hulde voor je vinnige sneer over goeroes zonder resultaat en subsidies voor de gevestigde orde (wijdt er eens een posting aan).

    Ik wil nog wat verder gaan en ben van mening dat de hele interactieve (cross) media industrie bij uitstek geen cent subsidie nodig heeft. Niet voor start-ups, onderzoeksprojecten of congressen. Exit nederlandse game dagen, media gilde, digitale pioniers en alle bijbehorende subsidiebemiddelaars en controlerende organisaties.

    Niet omdat ik het de ontvangers misgun (heb zelf ook WBSO-tjes mogen ontvangen), maar omdat het in onze branche gewoon geen knelpunten oplost (althans ik zie het niet).

    Al het geld dat vrijkomt steken we vervolgens in onderwijs. Want daar zit wel een knelpunt. Talent moet je hebben maar passie is m.i. wel degelijk aan te leren. Je hebt alleen wel bevlogen leraren nodig die je de weg wijzen. En passie voor het vak is waar het om gaat, want als we ergens niet op zitten te wachten zijn het de pre-bubble pseudo-ondernemers.


    21 augustus 2007 om 20:19
    Jann de Waal

    Oops, sorry voor de extra breaks.

    @Marco: AlbumPrinter


    21 augustus 2007 om 20:21
    media

    @Annet: dank voor je reactie; sluit me bij Jann aan, wat mij betreft zeker voer voor een posting!

    @Jann: niet helemaal met je eens; startups mogen wat mij betreft wel worden geholpen. Wel jammer dat we in Nederland dan weer doorslaan. Wel met je eens dat we het geld dat we daar kunnen besparen zouden moeten besteden aan onderwijs!

    Heb de breaks maar even verwijderd 😉


    22 augustus 2007 om 03:28
    chi666

    @Marco: start ups zouden mogen worden geholpen, maar niet direct met geld. Liever met ‘randvoorwaarden’ zoals een tijdelijk lage huur in een goed kantoorpand (zoals Yesdelft doet) of door toegang te krijgen tot universitaire laberatoria en ‘machines’.

    Philips is overigens altijd het toppunt geweest van technologisch superieur en marketingtechnisch een drama. En met marketing bedoel ik dan niet enkel de marketing communicatie, maar ook het design of zelfs het productgebruik. CD-I was super, als men het als spelcomputer had ingezet was er nu geen playstation geweest.

    Maar we zouden inderdaad meer de ‘helden’ moeten eren en vrijheid moeten geven. Maar in dit land wanneer iets goed gaat komen er comissies die gaan bepalen wat en hoe om zo tot de ultieme consensus cultuur te komen zodat het uiteindelijk niet meer werkt.


    22 augustus 2007 om 04:05
    ronaldtervoert

    @marco: de focus lag op de nieuwe bedrijvigheid in de creatieve sector. Dit alles om de minister een spoedcursus media te geven Crossmediaal uitgeven was geen agendapunt en ik denk vooralsnog ‘a bridge too far’ voor Plasterk.;-)

    @jann: geheel mee eens! Zoals ik schreef ben ik van mening dat veel éénpitters hun passie (voor zover aanwezig) al snel verruilen voor de illusie snel rijk te worden. Zeker nu de economie weer goed gaat en iedereen met je wilt babbelen en in de war is m.b.t. media. Er zijn maar weinig echte passievolle ondernemers. Maar het is idd. hetgeen wat een goede ondernemer drijft en anderen stimuleert.

    @erno: mensen zouden zich meer moeten bezighouden met zichzelf i.p.v. het lukraak beoordelen van anderen (en dat zijn vaak ook nog eens onbekenden). Ik denk dat iedereen graag succesvol zou willen zijn op zijn of haar vakgebied. De vraag is alleen hoe je dit wilt bereiken en of de weg ernaar toe ook bij je past; vallen en opstaan, hard werken, 24/7, etc. Veel succesverhalen komen van mensen die hun hele leven vooral hebben gewerkt en daardoor hun sociale activiteiten hebben verwaarloosd. Dan is een luxe auto een mooie vervanging voor de ontstane sociale leemte wat mij betreft.

    @bas: ben t met je eens dat de randvoorwaarden een startup goed kunnen helpen. Wat mij betreft mag subsidie tot bepaalde mate, door het geven van een richtlijn maar niet teveel inkaderen, want dan is succesvol ondernemerschap al bijna uitgesloten.


    22 augustus 2007 om 05:18
    Annet

    @Jann

    Dank voor het compliment, ik tracht de boel een beetje te shaken (wellicht uitvergroot), niet erg diplomatiek, maar daar kom je mijns inziens ook niet ver mee. Ik snoep zelf ook aardig van die grote POT, kan hier niet mijn eigen nest bevuilen als ik eerlijk ben. En ik word zelf uitstekend begeleid door de digitale pioniers (businessplan begeleiding/pitches)en Mediagilde (kantoorfacilitatie, coaching en seminars). Maar ik ben het grotendeels met je eens.

    @Marco

    Wellicht nadat Wizzi gepitched is? Geen gek idee om dan te evalueren met Mediagilde en DPA.

    @Seth

    Klasse stuk!


    22 augustus 2007 om 06:42
    Patrick

    @Jann Ik vind dit een mooie insteek om een discussie op te roepen, ik denk dat jij het uiteindelijk ook eens bent met Seth die pleit voor ‘exit subsidies’, maar niet exit gamedagen, crossmediaweek. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je conferenties als gamedagen en crossmediaweek ook zonder subsidie kan opzetten. Voor The Next Web hebben we eerst uit eigen zak 100k uitgegeven (zonder dat er 1 kaart was verkocht) om vervolgens een succesvol evenement neer te zetten, waar overigens buitenlanders veel makkelijker voor betalen dan Nederlanders.

    Subsidies verzieken de conferentie business. Als je 100k subsidie krijgt (of in sommige gevallen een miljoen) is er sprake van oneerlijke concurrentie met andere conferenties, en b. gesubsidieerde conferenties moeten ervoor zorgen dat ‘de hele scene’ er is en geven dus iedereen die maar kucht een gratis kaartje (hey het geld is toch al binnen).

    Daar komt bij dat iedereen in Nederland (die er een beetje toe doet) gewent is om een gratis kaart te onvangen, ze zijn lui gemaakt door de gesubsidieerde conferenties. Voor The Next Web merken wij dat heel erg en hebben we besloten om niemand gratis naar binnen te laten (al moet je hier wel sterk voor in je schoenen staan). We proberen de content zo goed te maken en de mensen die komen zijn zo gemotiveerd (ze hebben er immers allemaal voor geklozen om naar A’dam te komen, hotel, vlucht, entreebewijs etc.) om zaken te doen, geinspireerd te raken en nieuwe mensen te ontmoeten dat je (als Nederlander) wil komen en met de juiste conference instelling.

    Wat betreft subsidie voor startups… NEE. Je hebt in Nederland een regeling voor investeringsfondsen die tot 4 miljoen extra van de staat kunnen ‘lenen’ om in technologie startups te investeren. Op het eerste gezicht denk je.. goeie regeling. Helaas. Wat gebeurt er in de praktijk? De mensen die het subsidie trucje kennen mogen aanspraak maken op deze regeling, helaas zijn dit 9 van de 10 keer niet de mensen die iets van het internet, nieuwe business modellen, transparantie etc. begrijpen. Voor een startup funest om met zo’n partij in zee te gaan.

    Wat dan wel? angel investors een optie? Ik denk het persoonlijk wel, maar ook hier zijn er maar weinigen die en kennis en geld hebben.

    Wat dacht je van elkaar helpen? Dat is stap 1. Kijk naar wat er in Engeland is gebeurt na oprichting van OpenCoffee is er nu Seedcamp (een yCombinator achtige startup school). Dat is echt helemaal te gek. Alle top ondernemers komen daar bijeen om jong talent te helpen. Is er hier sprake van subsidie? nee natuurlijk niet. Dat kan ook helemaal niet omdat SeedCamp 2 maanden geleden is bedacht, direct online is gezet, er 260 teams zich hebben ingeschreven en het over 2 weken plaatsvind! De traagheid van de subsidiemolen had dit project waarschijnlijk begin 2009 mogelijk gemaakt.

    Ik merk dat ik er al heel lang over aan het praten ben 🙂 Misschien is het een idee om met een aantal mensen (Jann, Seth, Annet, …) hier eens een half uur om de tafel te gaan zitten om dit te tackelen.

    Jullie zijn bij deze uitgenodigd.

    patrick at fleck dot com


    22 augustus 2007 om 08:46
    Jann de Waal

    @Seth & Annet: Ok, heb wat zitten stoken in het vuurtje van Annet :-). Nee, natuurlijk niet exit NGD, MediaGilde, etc. En ja, PICNIC en Reflecting (dat ik zelf mede georganiseerd heb) passen ook prima in het rijtje.

    Elk initiatief dat passie en professionaliteit in de branche stimuleert kan op mijn warme steun rekenen, los van hoe ze aan het geld komen. (nb commentaar is/was op persoonlijke titel).

    Maar dat is niet het punt. De vraag is of onze branche stimulering met gemeenschapgeld nu nog nodig heeft. Ik denk het dus niet en pleit er voor het geld te besteden aan gericht onderwijs waar vakmanschap gekoppeld wordt aan ondernemerschap. Dat is m.i. de beste voedingsbodem voor een bruisende (cross/online) media industrie. De gewenste creatieve media regio volgt dan vanzelf.

    Overigens vind ik het Nederlandse onderwijs daarin helemaal niet slecht. Het behoeft alleen wat aanscherping en aanvulling (met het gesjans over Amerikaans entrepeneurship kan ik dan ook helemaal niets). Maar dat is weer een andere discussie.

    @Patrick: Lijkt me leuk, want ik kan ook nog wel ff doorgaan. Waar? e.Day, PICNIC, Ned.Game Dagen of The Next Web 😉


    22 augustus 2007 om 11:13
    Seth van der Meer

    De exit-subsidieclub is geboren 😉 Het betekent dat 700 mensen een nieuwe baan moeten zoeken (dat is het aantal subsidie-adviseurs dat op percentagebasis subsidies voor je regelt).

    Bij PICNIC kan ik helaas niet zijn, want de game-industrie zit dan in Tokio, ongesubsidieerd, maar wil graag dat halve uurtje ergens inplannen. E-day is wel een goed idee, als iemand een gratis kaart heeft, haha 😉


    22 augustus 2007 om 12:17
    ronaldtervoert

    @patrick @jann: heerlijk om te lezen dat er uit een posting concrete acties komen. Succes ermee en we horen graag wat de ontwikkelingen zijn.


    22 augustus 2007 om 13:54
    Annet

    @Jann@Seth@Patrick

    Count me in 😉


    22 augustus 2007 om 19:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!