Viral Friday: Battle at Kruger

17 augustus 2007, 06:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Tips en ideeën kun je sturen naar {encode=”viralfriday@marketingfacts.nl” title=”viralfriday@marketingfacts.nl”}.

De nummer 1 positie in de Viral Friday Top 10 van deze week is voor Battle at Kruger. Een filmpje van een spectaculair, acht minuten durend gevecht tussen buffels, leeuwen en een krokodil om een buffelkalf kreeg afgelopen week de nodige media aandacht. Inmiddels staat de teller van “Battle at Kruger” op 14 miljoen views!. Op plek 2, Halo 3. Een tweetal UFO video’s, gefilmd in Haïti en de Dominicaanse Republiek leidde tot de nodige verhitte discussies op internet over de echtheid . Bewijs van buitenaards leven of een ordinaire hoax? De video ooVoo maakt de top 3 deze week compleet. De gratis videochatdienst ooVoo, heeft naast de grappige viral “PeeWee Baby” van 3 weken geleden, nog vier virale spots laten ontwikkelen. De viral video Long Tease haalde in 8 dagen meer dan 2,5 miljoen views op Break.com.

Benieuwd naar de complete top 10 van deze week? Kijk dan snel verder! Uiteraard zijn we zeer benieuwd naar jullie reacties. Veel plezier.

Meer

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

5 Reacties

    Rudi de Groot

    The Battle at kruger is echt een wereldvoorbeeld van de kracht van user generated content.


    17 augustus 2007 om 06:58
    M.Ietje

    Heb ik iets gemist? Voor de promotie van welk merk, product of service is B@K bedoeld?


    17 augustus 2007 om 07:31
    Paul van Veenendaal

    @M.Ietje:

    Wekelijks streven we naar een verdeling van 80/20. 80% van de vermeldingen zijn commerciële virals. Dit kan zijn van een bedrijf, politieke partij of non-profit organisatie. 20% is user-generated viral content, bijv. Star Wars Kid, Numa Numa, Free Hugs of Battle at Kruger. Aangezien “Battle at Kruger” binnen twee weken 7 miljoen views heeft gegenereerd en veel (gratis) media aandacht heeft gekregen van de wereldpers, heb ik deze gekozen als nr. 1 in Viral Friday. Battle at Kruger is dus niet ter promotie van een merk of bedrijf.


    17 augustus 2007 om 07:49
    Rick

    Marketingfacts (en ook Molblog) maken zich lichtelijk belachelijk door mee te doen aan de navelstaarderij van de oude media die ruim achter de feiten aanhobbelen.

    Dit filmpje ging al ruim drie maanden geleden viral en piekte toen het bovenaan sites als Digg en Reddit stond. Hoezo beste viral van de ‘afgelopen week’?


    17 augustus 2007 om 09:50
    Joost B.

    @Rick: Wellicht omdat de viral hier in Nederland later is opgepikt.


    17 augustus 2007 om 09:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief