• Mobile
    wordt gesponsord door

Voetbal moet mobiele televisie redden

Voetbal moet mobiele televisie redden

Miljarden euro’s, ponden, marken, franken en kronen werden een paar jaar terug door telecombedrijven in Europa uitgegeven aan UMTS licenties. Telco’s die U, de klant, al een tijdje tevergeefs aan de mobiele televisie proberen te krijgen om in ieder geval nog iets terug te verdienen aan een veelal wettelijk verplichte UMTS propositie die al overbodig was voor dat deze überhaupt vermarkt kon worden. Onduidelijke tarifering, onverwacht hoge rekeningen en weinig aansprekende content proposities verder hebben telco’s en contentproviders nog geen aansluiting gevonden bij de behoefte (lees marktvraag) van de consument. Een groot aantal telecombedrijven heeft het geprobeerd met televisieaanbod over bestaande mobiele netwerken maar eigenlijk zonder echt succes.

Eerder schreef ik “mobile TV the next big thing?” maar “gewone” televisiecontent over een te duur netwerk als UMTS lijkt ‘m dus niet te worden. Met spanning kijkt de hele markt uit naar de uitrol van het Europees zo goed als gestandaardiseerde DVB-H als uitzendinfrastructuur voor mobiele apparaten naast de verdere penetratie en uitrol van nextgen netwerk HSDPA (KPN claimt 95 % dekking) waardoor mobiel breedband mogelijk wordt. 

Ik geloof absoluut in een hybride oplossing waarin beide infrastructuren samen komen. Gewoon 24/7 broadcasten tegen een vast tarief via DVB-H en pay per view (on-demand) alsmede interactiviteit (return path) via 3g+ netwerken.  Dat kan de ultieme oplossing bieden omdat het twee nieuwe businessmodellen samenbrengt binnen een enorm gebruikersuniversum met mogelijkheden om media cross-overs aan te brengen. Probleem is het feit dat er nog te weinig hybride toestellen leverbaar zijn waardoor KPN de introductie nog even moet uitstellen om niet in de valkuil te stappen waar het Britse British Telecom recent wel in tuimelde. Eén jaar na introductie moest BT besluiten hun met veel marketinggeld ondersteunde mobiele televisiedienst Movio te stoppen.

Het aanbod was te mager en de consument kon maar één type telefoontoestel gebruiken in combinatie het in de UK aangeboden DMB-IP netwerk van Virgin. Kansloos dus. KPN zal de overigens goed werkende DVB-H dienst mede om deze redenen pas begin 2008 introduceren maar mogelijk wacht men de nieuwe verdeling van de voetbalrechten af voor seizoen 2008-2009 als preferent startpunt. Voetbal, zo is de hoopvolle verwachting, zal een killer applicatie betekenen voor de combinatie DVB-H en HSDPA waardoor KPN zal in ieder geval bieden op dat mobiele kavel mits dat in de nieuwe tendervoorwaarden separaat mogelijk is. 

In de UK lijkt men de lakmoesproef voor de KPN te doen want BskyB heeft de mobiele rechten voor de Premier League weten te bemachtigen en zal het proberen beter te doen dan Vodafone dat uitsluitend door derden geproduceerde content doorgaf. Voor ongeveer 5 euro per maand kan men beschikken over 92 live wedstrijden en alle doelpunten van wedstrijden uit het komende seizoen 2007-2008. Dat in combinatie met een rijk aanbod programma’s met tevens aandacht voor andere sporten. Het lijkt erop dat telecombedrijven zich realiseren dat voetbalcontent, mits afgespeeld op een passend beeldscherm, in potentie de redding betekend voor televisiecontent op een mobiel getuige de enorme bedragen die nu al neergeteld worden voor beeldrechten.

Even wat voorbeelden: Vodafone betaald nu al 85 miljoen euro per jaar voor de Italiaanse hoogste divisie waar enkele Italiaanse topclubs voor tientallen miljoenen euro’s zelf ook al afspraken hebben gemaakt met operators. Orange betaald 58 miljoen voor het Franse voetbal, BskyB dus 45 miljoen voor het Engelse en T-mobile 30 miljoen voor Duits voetbal. Een en ander staat nog in geen verhouding met de 12.6 miljard euro die totaal in Europa uitgegeven wordt aan voetbalrechten maar toch. In de tender van de ECV die eind dit jaar uitgegeven zal worden zal zeker een vernieuwd kavel mobiele content opgenomen worden maar in deze context zou deze dicht bij de live uitzendrechten moeten staan. Ik denk dat zulks gegeven de marketingwaarde een slordige 8 á 10 miljoen euro kan opbrengen. Dit voetbalaanbod zal naar verwachting veel impact hebben op het gebruikersmotief van een potentiële televisieklant maar ‘en passant’ ook HSDPA gebruik populariseren.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Albert,
    Afgezien van de technische kant van het verhaal, zal voetbal in zijn eentje een medium of zelfs een kanaal op een medium in het zadel helpen? Nee. Talpa is het (nauwelijks meer) levende bewijs. Maar gewone logica leert dat sport alleen al een segmentering is. Voetbal mag dan op veel plekken in de wereld de grootste sport zijn, het is weer een verdere fragmentatie van het sportsegment. Van deze part van de contenttaart is een klein gedeelte bereid om te betalen en om gedragspatronen te veranderen. Daarom ga ik mee in je eerste paar alinea's: TV op mobiel is voorlopig nog niet interessant.
    Internet wel: YouTube en communities voorop. Als we daar eenmaal aan gewend zijn, dan komt "goal gemist" of misschien wel "goal live" vanzelf wel.

    geplaatst op
  • Gijsbregt, Talpa is niet relevant in deze case, ander motief, andere plek, andere beleving. Sleutels, fair price, relevante content. Verplaats je in de propositie, deze combi (HSDPA)brengt ook You Tube nog dichter bij de gebruiker....even gratis als op "gewoon" internet maar wel in combinatie met premium content bijeengebracht op een apparaat.

    geplaatst op
  • Eens dat de propositie een goede is/kan zijn. Maar voetbal zal (ook) hier niet de heilige graal zijn. Tenminste: niet alleen voetbal. Je slaat per definitie al de helft van de bevolking over.

    geplaatst op
  • De rechten voor het wk voetbal 2006 leverde Vodafone niet op wat ze hadden verwacht. En ik weet in ieder geval wel dat dat zeker niet kwam omdat het niet dicht genoeg bij de live uitzendingen stond. Welke gebruiker gaat op zijn mobiel live naar voetbal kijken??? DVB-H (2010?) kan ik me voorstellen trouwens nog wel voorstellen ;-) Trouwens KPN laat je niet 2x45minuten via HSDBA kijken. Dus vergeet dat maar.
    Besef: voetbal is niet altijd de heilige graal, het is een aantrekkelijk product, maar voor een succes komt meer kijken.
    En de 8 a 10 miljoen?
    De verlijking met andere EU landen gaat mank. De voorbeelden die je geeft zijn operators die hun merk willen laden met voetbal. Daarom levert het veel op. Maar als de operators in the NL zoals in 2004 ervoor kiezen hun non-voice propositie niet te laden met voetbal, dan rekenen ze gewoon uit wat de content op zou kunnen brengen en dan gaan de rechten voor een veel kleiner bedrag over de toonbank.

    geplaatst op
  • ben, ik denk dat succes niet zit in een grote aanpak en het over de markt heenstorten van live voetblabeelden. Zoals ik hier aangeef geloof ik in de combinatie van live beelden, doelpunten, achtergonden met vrije content. Ik bedoel eigenlijk dat het juiste (start) motief steeds ontbrak. De marketingwaarde is voor een startend dvb-h en hsdpa aanbod juist ook aanwezig. met name als je allebei kan gebruiken.

    geplaatst op
  • ok en ik hoop met je mee dat alle stakeholders het nu goed oppakken opdat meer mensen het plezier mogen ervaren van mobiel tv

    geplaatst op
  • @Albert - volgens mij zitten we zo'n beetje op hetzelfde spoor. De combinatie van omroep en IP-netwerken is waar ik ook helemaal in geloof. Om vervolgens ook nog timeshiften op je mobiel mogelijk te maken, zouden de operators er ook slim aan doen door de mogelijkheid te bieden content lokaal te kunnen cachen. Groot voordeel: het is na het downloaden (in idle time, bv. 's nachts) direct opvraagbaar zonder dat het tot congestieproblemen op het netwerk leidt.

    Wel vraag ik me af of voetbal idd de heilige graal gaat worden daarin. Een klein schermpje maakt het moeilijk om die bal uberhaupt goed te kunnen volgen...

    geplaatst op
  • Richard, ik heb de heilige graal niet gebruikt in deze context. Dat was Gijsbregt. Voor mij is voetbal een van de aangrijppunten en een startvector voor mobiele televisie. Niets meer niets minder.

    geplaatst op
  • Op je wenken bediend worden heet dat deze posting op Emerce over MobileTv...

    geplaatst op
  • Het was te verwachten. Benieuwd wat ze dan met de licentie op Digitenne gaan doen. Volgens mij staat in de voorwaarden dat ze per 1/1/2008 vrij zijn van de verplichting om er DVB-T omroepsignalen over heen te transporteren. M.a.w. men zou ook kunnen besluiten om het DVB-T netwerk verder te verdichten en vervolgens over dezelfde capaciteit meer zenders doorgeven in MPEG-4 via DVB-H...

    geplaatst op
  • Richard, dat lijkt mij ook het plan. Zeker in combinatie met een UMTS of ander zeer kansvol. Involving Media... maar bricks and mortar, de markt moet rijpen.

    geplaatst op
  • Albert, ik heb een paar jaar in de technisch-facilitaire kant van radio gewerkt (Broadcast Partners). Dus dat plan zat al in het vat vanaf het moment dat KPN Nozema (en dus Digitenne) weer terugkocht. Hebben ze toch voor 75m (een schijntje in vgl. tot UMTS) een fantastisch netwerk met grootse mogelijkheden in de schoot geworpen gekregen...

    Digitenne is nu wel de enige manier voor KPN om triple/quadruple play tegenwicht te bieden t.o.v. de kabelaars. Gezien het heftige marketinggeweld dat nu op TV plaatsvindt, vraag ik me toch af of ze nog al die capaciteit voor DVB-H zullen willen aanwenden. Tenzij ze een alternatieve infrastructuur zouden inzetten. IPTV wordt het niet, dus blijft over satelliet. Van wie was Canal Digitaal ook al weer?

    geplaatst op
  • Richard naar mijn mening gaat het om combinaties van diensten. DVB-H(T) in combinatie met ADSL en web gerelateerde channels. Maar dan wel met 1 E(p)PG. Ik denk dat ze geen tegenwicht moeten proberen te vormen tegen kabelaars maar zich moeten focussen op delen van de markt en kabelaars raken waar ze kwetsbaar zijn. Kleine huishoudens (grote markt)en high end addicts(groeiende markt).

    geplaatst op
  • Albert - Precies! High end addicts bedien je met name ook met HDTV, niet alleen mobiel, en dat kunnen ze niet leveren met Digitenne (schaarste aan frequentieruimte). Om over IPTV maar helemaal te zwijgen: dat lukt pas met een redelijke QoS als je echt FTTH hebt ipv "to the curb". Zie daar opnieuw de logica van satelliet... een overname van Canal Digitaal zou de kabelaars echt pijn gaan doen - zeker als ze dat netwerk ook koppelen aan breedbandige retourpaden zoals DSL. Enige punt van zorg voor KPN is hoe ze het verkocht krijgen aan de NMA. Zelfs als die dwars liggen, zijn er nog volop alternatieve mogelijkheden waarbij zowel KPN als Canal Digitaal kunnen profiteren (distributiedeal, zoals KPN met Tele2 voor het voetbal).

    Maarruh ... wat is een E(p)PG? (p) van personalised?

    geplaatst op
  • Richard, IPTV wordt het niet zeg je. Ik denk dat er varianten bestaan die TV over IP in hoogwaardige kwaliteitmogelijk maken. Zelfs in HD (720) en zonder bandbreedte problemen. Kijk even op Narrowstep. De basis van dit fraais is telvOS dat op meerdere platformen tot zijn recht kan komen. De 'p' van persoonlijk inderdaad.

    geplaatst op
  • Correctie - indien IPTV een brede acceptatie in de huishoudens wil krijgen zullen er meerdere televisies moeten kunnen worden ondersteund. Ik twijfel er niet over dat narrowstep prima in staat is om 1x een HD-signaal over xDSL te versturen. Vervolgens wordt het wel een stuk lastiger voor de rest van het huishouden om nog TV te kunnen kijken. HDTV vergt toch al snel 8-15Mbps, toch? Zeker als we het over snel bewegende content zoals voetbal hebben...

    geplaatst op
  • Richard, HDTV via een P2P kan met minder dan 4mb. Kijk even bij Streamzilla http://www.streamzilla.eu/index.html katern HD

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.