
De online mediabestedingen zullen de komende vijf jaar verdubbelen van ongeveer 7,5 miljard euro in 2006 naar meer dan 16 miljard euro in 2012. Althans, dat is de voorspelling die Forrester Research doet in het vandaag gepubliceerde rapport European Online Marketing Tops €16 Billion In 2012. De voorspelling is gebaseerd op onderzoek onder meer dan 25.000 consumenten in Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje, Zweden, UK en Nederland en diepte-interviews met 24 Europese marketeers.
In het onderzoek is gekeken naar online display advertising, (paid) search en emailmarketing (geen classified ads?). De verwachting is dat de online mediabestedingen de komende jaren met gemiddeld 14 procent per jaar zullen toenemen. Online display advertising en search nemen daarbij iets meer toe dan emailmarketing.
Forrester schat dat de online mediabestedingen in Nederland zullen toenemen van ca. 329 miljoen euro in 2006 naar 592 miljoen euro in 2012. Nederland staat daarmee in absolute zin volgens Forrester op de zesde plaats na UK, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje.
De jaarlijkse toename ligt in lijn met eerdere voorspellingen van PricewaterhouseCoopers. De schattingen van PwC voor de absolute online mediabestedingen liggen beduidend lager omdat PwC geen rekening heeft gehouden met search en emailmarketing. Dit overigens in tegenstelling tot een eerder onderzoek dat PwC samen met IAB Europa heeft uitgevoerd.
Voor Nederland liggen de schattingen van de online mediabestedingen in 2006 tussen de 137 miljoen euro en 564 miljoen euro.