Forrester: Verdubbeling online mediabestedingen in 5 jaar

12 juli 2007, 17:33

Forrester: Verdubbeling online mediabestedingen in 5 jaar

De online mediabestedingen zullen de komende vijf jaar verdubbelen van ongeveer 7,5 miljard euro in 2006 naar meer dan 16 miljard euro in 2012. Althans, dat is de voorspelling die Forrester Research doet in het vandaag gepubliceerde rapport European Online Marketing Tops €16 Billion In 2012. De voorspelling is gebaseerd op onderzoek onder meer dan 25.000 consumenten in Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje, Zweden, UK en Nederland en diepte-interviews met 24 Europese marketeers.

In het onderzoek is gekeken naar online display advertising, (paid) search en emailmarketing (geen classified ads?). De verwachting is dat de online mediabestedingen de komende jaren met gemiddeld 14 procent per jaar zullen toenemen. Online display advertising en search nemen daarbij iets meer toe dan emailmarketing.

Forrester schat dat de online mediabestedingen in Nederland zullen toenemen van ca. 329 miljoen euro in 2006 naar 592 miljoen euro in 2012. Nederland staat daarmee in absolute zin volgens Forrester op de zesde plaats na UK, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje.

De jaarlijkse toename ligt in lijn met eerdere voorspellingen van PricewaterhouseCoopers. De schattingen van PwC voor de absolute online mediabestedingen liggen beduidend lager omdat PwC geen rekening heeft gehouden met search en emailmarketing. Dit overigens in tegenstelling tot een eerder onderzoek dat PwC samen met IAB Europa heeft uitgevoerd.

Voor Nederland liggen de schattingen van de online mediabestedingen in 2006 tussen de 137 miljoen euro en 564 miljoen euro.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Ronnie Overgoor

    7,5 miljoen euro in 2006 naar meer dan 16 miljoen euro in 2012…

    Beetje weinig, wellicht miljard, of ben ik abuis? 😉


    12 juli 2007 om 18:27
    media

    Je hebt helemaal gelijk Ronnie. Inmiddels aangepast, thx!


    12 juli 2007 om 18:32
    Ronnie Overgoor

    Geen dank.

    Je bericht is objectief, maar wat is je mening? Is dit een sterke voorspelde groei, valt ie je tegen, wat valt je op? Kun je daar iets van zeggen?


    12 juli 2007 om 18:37
    media

    @Ronnie: ik zat net te denken of ik daar nog iets over zal zeggen of niet. Ik zie dat o.a. Adformatie en Frankwatching netjes de teksten van Forrester hebben overgenomen vwb de verdere toelichting op de verschuiving van de (online) advertentiemarkt. Een toelichting die vooral gebaseerd is op wat we nu in de markt zien. Ik denk echter dat ze daarbij een belangrijke verschuiving vergeten mee te nemen en dat is de opkomst van mobiel internet. Wat gaat daar gebeuren en welk efect heeft dat op de overige bestedingen? Ik denk dat (mobile) search (en de rol van social ranking daarin) een veel grotere rol gaat spelen dan wij nu vermoeden. Oftewel, de toename in (mobile) search zal groter zijn dan de voorspelde 14 procent per jaar. Persoonlijk denk ik dat display ads en emailmarketing zullen stabiliseren waarbij de toename lager zal zijn dan de resp. 14 en 10 procent toename per jaar. Jammer dat classified ads niet zijn meegenomen; ik denk dat ook die nog belangrijker gaan worden dan ze nu al zijn.

    Vwb de absolute bestedingen, die liggen in de lijn van de verwachtingen. Op basis van deze cijfers gaan de online mediabestedingen steeds meer richting de 15-20 procent van de mediaconsumptie dat naar online gaat.


    12 juli 2007 om 18:49
    martinm

    De groei in paid search vind ik opvallend. Zeker als je de berichten in de gaten houdt over stijgende CPC prijzen etc etc. Ok natuurlijk komt er een CPA model aan bij Google maar zou dit dan niet tenkoste gaan van de affiliatenetwerken?

    Eigenlijk een dito verhaal voor de CPM prijzen misschien?


    13 juli 2007 om 04:53
    media

    Naast het CPA-model dat door de searchpartijen zal worden opgepakt moet je ook mobile search niet onderschatten. Gaat een enorme markt worden verwacht ik. Zo las ik vanmorgen dat de mobiele generatie moeite heeft met het onthouden van feiten. Alleen daarom al wordt mobile search groot 😉


    13 juli 2007 om 04:58
    martinm

    @Marco ik denk absoluut dat Mobile groot gaat worden. Vraag me alleen wel af of dit allemaal zo snel gaat als de marketingwereld wilt|denkt|hoopt 🙂

    T-mobile heeft al wel een flatfee voor dataverkeer bij prepaid (max €2,50 per dag) maar in dit segment mis je bijvoorbeeld nog wel de UMTS mobieltjes|bundels. Het begin is er maar de grote uitrol duurt gewoon langer dan we met zijn allen willen 🙂


    13 juli 2007 om 05:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief