Het Gesprek: ‘Alles wat Tien niet was’

29 juni 2007, 14:11

{title}Vanmiddag was mediaondernemer Ruud Hendriks te gast tijdens de Broadcast Business Club. Er werd met name gesproken over ‘Het Gesprek’, het nieuwe TV-station dat vanaf 2 oktober 24 uur per dag vraaggesprekken zal gaan uitzenden.

Volgens Hendriks zal ‘Het Gesprek’ door haar maatschappelijke karakter en inhoudelijke debatten van toevoegde waarde zijn binnen het huidige palet aan TV-zenders. ‘De inhoud is bij ons belangrijker dan de kijkcijfers’, aldus de oud-Endemoller. Een idealistische houding die aantrekkingskracht heeft op ruim 100 bekende (en minder bekende) presentatoren die besloten om zich bij het TV-station aan te melden, terwijl de vergoedingen voorlopig nog minimaal zijn.

Als vanaf oktober ‘Het Gesprek’ in Nederland te zien zal zijn, zowel online als (zoals het er naar uitziet) ook via digitale TV-pakketten, kan de kijker op allerlei interactieve manieren invloed uitoefenen op de ‘live’-content. Vooralsnog gaat men zelf vanuit Amsterdam de programma’s produceren dan wel de ‘live’ interviews doen en kunnen derden op termijn ook kwalitatieve content toevoegen. Wereldsterren waaronder John Cleese en Eric Clapton zouden reeds hun medewerking hebben toegezegd om eind dit jaar aan de interviewtafel aan te schuiven.

Met een budget van zo’n 2,5 miljoen euro op jaarbasis verwacht Hendriks binnen twee jaar break-even te kunnen draaien. Inkomsten moeten onder andere komen uit vergoedingen voor de doorgifte via de kabelmaatschappijen en de schaarse momenten die er zijn voor reclame en ‘branded TV content’. Aangezien er in Belgie grote belangstelling bestaat voor dit multimediale initiatief en met name vanuit de digitale distributeurs verwacht Hendriks dat ‘Het Gesprek’ bij onze zuiderburen weleens eerder een succes kan zijn dan in Nederland. Distributie is vandaag de dag van essentieel belang, zeker voor een nieuwe TV-zender. Een overigens lastig te nemen hobbel die Hendriks zich nog maar al te goed kan herinneren vanuit zijn werktijd bij Sport7.

Dat ‘Tien’ onlangs is verkocht aan RTL verbaast Hendriks niets. Volgens zijn eigen inschatting lag dat in de lijn der verwachting. ‘Desalniettemin een trieste gang van zaken, zeker gezien veel Talpa-werknemers hiervan nu de dupe zijn’, aldus Hendriks. Dat Fons van Westerloo en John de Mol afgelopen week feestelijk en in het openbaar hebben getoost op een succesvolle samenwerking is volgens Hendriks dan ook ‘onfatsoenlijk’. Volgens Hendriks zorgt de overname van ‘Tien’ door RTL ervoor dat laatstgenoemde aanstaande oktober de best bekeken TV-zender van Nederland zal zijn. Iets wat door de aanwezige bestuursleden van de Publieke Omroep vanachter uit de zaal luidkeels werd betwijfeld.

Door vooral niet te zijn wat ‘Tien’ wel was, namelijk een vergaarbak van TV-programma’s, waardoor de zender teveel een kopie van Nederland 2 werd, verwacht Hendriks nog een jaar intensief met ‘Het Gesprek’ bezig te zijn. Daarna zal hij er wel bij betrokken blijven, maar dan vooral vanaf de zijlijn. Gezien de hoeveelheid commissariaten en adviseursfuncties die hij bij de verschillende (media-)bedrijven vervuld, lijkt me dat overigens geen gek idee. Zeker nu een aantal van deze bedrijven ook betrokken zijn bij de opstart van deze nieuwe TV-zender.

Zelf zou Hendriks graag ‘De Dag van Het Gesprek’ willen instellen. Een dag waarop journalistieke communicatie in de breedste zin des woords centraal staat en talenten worden geprikkeld middels een heuse award. Gelukkig beseft ook Hendriks dat dit streven alleen maar een kans van slagen heeft als ‘Het Gesprek’ allereerst zelf het gesprek van de dag wordt.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

4 Reacties

    ronaldtervoert

    @gijsbrecht: op zich is dit project vooral een speeltje van de initiatoren. Ik vond Ruud Hendriks overigens best realistisch mbt de plannen en behoeftes vanuit de markt. Om enigszins van belang te zijn is distributie via kabel en andere pakketten een must, afgezien van idd de manier van aanbieden ad kijker, interactie en vindbaarheid van relevante content voor de bezoeker. Wat mij betreft een prima initiatief zonder al teveel luchtbellen, en dat is al een hele winst in mijn ogen.

    Types als Daphne Bunskoek, Sylvana Simons en vele andere bn-ers willen maar al te graag hieraan meedoen. Het project zou in de uitvoering daardoor nog wel eens minder grachtengordelig kunnen worden dan jij `bevreest`.


    30 juni 2007 om 12:04
    ronaldtervoert

    @albert: denk niet dat kpn/pcm op dit moment toegang krijgen tot deze zender. Derk Sauer (investeerder/initiator van Het Gesprek) zag een tijd geleden zijn investering in TV OASE verdwijnen in een bodemloze put door terugtrekking van o.a. PCM uit dat project. Denk niet dat hij ze er nu bij wil, men kan zichzelf nog goed bedruipen. Tv Oase had 150 milj. nodig, Het Gesprek `slechts` zo`n 5 miljoen voordat men in zwarte cijfers verwachtte te komen. En KPN, zou kunnen. Distributie middels Digitenne? 😉


    30 juni 2007 om 16:40
    venturo

    Nee, geen Digitenne denk ik niet, wel een leuk initiatief voor in de trein, met wat audio ondersteuning via de mobiele telefoon. Denk trouwens niet dat je dat PCm kan verwijten Oase was een illusie.


    30 juni 2007 om 16:55
    ronaldtervoert

    @albert: wordt het toch radio op TV 🙂 Dat zou echt zonde zijn, en een kort leven als tv zender, want dan is o.a. beeld overbodig.

    Ik denk dat Het Gesprek vooralsnog de sympathie vd kijker heeft. Is volgens mij een voordeel dat bv. Tien nooit echt heeft gehad. Ben benieuwd wat de marketingstrategie van Het Gesprek gaat worden. 😉


    30 juni 2007 om 17:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!