Telefoongids lanceert chatbot Finnu

26 juni 2007, 10:50

Telefoongids lanceert chatbot FinnuDe Telefoongids.nl heeft sinds kort een beta versie van een eigen chatbot onder de naam Finnu. Wie msn@detelefoongids.nl toevoegt aan het lijstje contactpersonen in Windows Live Messenger (nog altijd consequent benoemd bij de oude naam MSN Messenger) kan in een getypte dialoog bedrijven, diensten en personen opzoeken en met een druk op de knop bellen. Er wordt daarbij een link gelegd naar Windows Live Call die vervolgens iets met een Verizon abonnement wil. Bij mij werkte het nog niet, maar het is dan ook een beta.

Bij de introductie van Finnu loopt een bescheiden actie. Wie nu Finnu toevoegt aan Messenger maakt kans op kaarten voor Walibi World. Gedurende deze betafase optimaliseert de Telefoongids de functionaliteiten naar aanleiding van gebruikersfeedback. Mijn eerste suggesties voor Finnu: zeg de mensen gedag bij de start van de dialoog, zorg in elk geval dat je zinnen als ’ ik zoek ‘Frans de Graaf in Den Haag’ probleemloos kunt afhandelen en dat het bellen vlekkeloos verloopt. De Telefoongids is de eerste gids in Nederland die een chatbot lanceert. In het buitenland waren er al langer gidsen via Messenger beschikbaar waaronder Yellow Pages in verschillende landen. Van chat is echter geen sprake. Je loopt hierbij met een vraag-antwoord spelletje door een gids.

Toch is het weer een stap in de richting van de evolutie van merken. Zo gaan merken wel steeds meer in dialoog. Nu via een getikte dialoog op het PC scherm, maar ook steeds vaker via Instant Messaging op de mobiel en daarna kunnen we ook praten met Finnu. In het geval van een personal contact brand zeggen we dan: ‘Finnu ‘.. ‘hee, Erwin!’ , ‘bel Frits even’ en dan wordt Frits gebeld. Of Frits nu uit ons contactenlijstje komt, of ergens anders wordt opgesnort, dat maakt voor de consument niet uit. Als hij maar gebeld wordt. En achternamen hoef je niet te vermelden, ons personal contact brand kent immers onze contacten. Dit is een stapje in die richting.

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Lucas

    Handig! 😉


    26 juni 2007 om 11:43
    Robert Jansen

    En naar mate het gebruik van msn op mobiele telefoons toeneemt denk ik dat dit een goede variant is op 1888 e.d. waar je voor dient te betalen.


    26 juni 2007 om 16:52
    Lucas / MrMovie

    @Robert – yep, en met het toenemend gebruik van internet op telefoons zal ook de markt van (betaalde) ringtones/wallpapers ed kunnen opdoeken. (Ik vind het niet erg)


    26 juni 2007 om 17:00
    ErwinVanLun

    @lucas: ik snap dat je het met Robert eens bent. Maar waarom kan de markt van betalde ringtones/wallpapers e.d. opdoeken?


    26 juni 2007 om 20:10
    Lucas / MrMovie

    Ik zat te overwegen dergelijke filmgerelateerde (betaalde mobiele) producten aan te bieden op MrMovie. Maar waarom zou je betalen voor wallpapers, als je al surfend op je mobieltje plaatjes van het internet met de rechtermuisknop – euh, een toets op je mobieltje 😉 – kunt bewaren op je telefoon?


    27 juni 2007 om 05:38
    Lucas / MrMovie

    Vergeten: vorige reactie was @Erwin…


    27 juni 2007 om 05:38
    Sjorsp

    Ding is nog beetje buggy, krijg vaak de melding dat het bericht niet afgeleverd kan worden…


    27 juni 2007 om 07:36
    Niki

    Ik krijg niet eens een antwood van Finnu


    13 oktober 2007 om 08:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!