John de Mol verwerft aandeel in RTL Nederland

26 juni 2007, 16:11

{title} Zoals eerder op Marketingfacts gemeld hebben RTL Group en John de Mols Talpa Media Holding vandaag eindelijk een bindende overeenkomst getekend. Marktleider op de Nederlandse radiomarkt, Radio 538, wordt geïntegreerd in RTL Nederland. Daarnaast neemt RTL verschillende televisieactiviteiten over van Talpa Media, waaronder sportrechten en een aantal succesrijke televisieprogramma’s en dramaseries. Talpa Media krijgt een aandeel van 26,3% in het nieuwe RTL Nederland. Hier bij Nova een gesprek met John de Mol over de samenwerking.

RTL Nederland heeft in het kader van een volumedeal, het eerste recht op alle formats, die worden ontwikkeld door de creatieve unit van John de Mol. Daarbij deelt RTL Nederland mee in de wereldwijde opbrengsten van de tv-formats die zijn uitgezonden op één van de RTL-zenders. De overeenkomst is getekend door Gerhard Zeiler, Chief Executive Officer van RTL Group, John de Mol, grootaandeelhouder van Talpa Media Holding en Fons van Westerloo, Chief Executive Officer van RTL Nederland.

Gerhard Zeiler, Chief Executive Officer van RTL Group, zegt: “Onder leiding van Fons van Westerloo heeft onze dochter in Nederland sinds 2003 een fantastische vooruitgang geboekt. Met deze overeenkomst gaan wij niet alleen een samenwerking aan met John de Mol, een uitmuntende entrepreneur en één van de meest creatieve geesten van onze business, maar wordt RTL Nederland ook een volledig geïntegreerd audiovisueel bedrijf, dat een complementaire familie van televisiezenders combineert met de Nederlandse marktleider op radiogebied.”

John de Mols kijk op de overeenkomst: “Ik denk in de eerste plaats aan mijn medewerkers bij de televisietak aan wie ik indertijd heb gevraagd mij te helpen om Tien op te bouwen. De overeenkomst met RTL Group heeft gevolgen voor de werkgelegenheid en dat doet pijn. Uiteraard sta ik garant voor een ruim bemeten sociaal plan, want ik vind dat ze dat hebben verdiend. Van alle partijen die ons in de afgelopen tijd hebben benaderd, is het voorstel van RTL veruit het meest aantrekkelijk. Programma’s van Tien zullen in het grotere RTL-verband véél beter scoren. En ons doel – het ontwikkelen en exploiteren van creativiteit op verschillende mediaplatforms – komt voortaan aanzienlijk beter tot zijn recht dan in een puur zelfstandige situatie met maar één tv-zender. Ik ben er dan ook van overtuigd dat met deze deal de strategie van Talpa versneld en professioneler kan worden uitgevoerd. De aansluiting bij het RTL-netwerk in Nederland stelt Talpa in de gelegenheid om creatieve content te ontwikkelen voor verschillende platforms op de Nederlandse markt en om de content op internationaal niveau te exploiteren.”

Fons van Westerloo, CEO RTL Nederland over de samenwerking: “Onze gesprekken met Talpa zijn in december begonnen en hebben tot een uitstekend resultaat geleid. Een radiostation met de doelgroep en het bereik van Radio 538 sluit naadloos aan op de bestaande activiteiten van RTL Nederland. Daarbij blijven de succesrijke programma’s van Talpa bewaard. We zijn trots dat een man van het kaliber van John de Mol als belangrijke aandeelhouder de gelederen komt versterken.”

Aangezien RTL Nederland Talpa TV niet overneemt, wordt een sociaal plan van kracht voor de medewerkers van Talpa TV. Voor de andere onderdelen van de Talpa Media Holding – waaronder Talpa Radio, Talpa Digital, Talpa Music, Talpa Producties, de creatieve afdeling Talpa Content en Talpa New Business – heeft de samenwerking met RTL Nederland geen gevolgen als het gaat om de werkgelegenheid. Voor Radio 538 heeft de overeenkomst geen consequenties voor de programmering noch voor de werkgelegenheid.

De overeenkomst wordt ter toetsing voorgelegd aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De OR van RTL Nederland heeft positief geadviseerd. De overeenkomst wordt ook ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van commissarissen van RTL Group. De zender Tien zal voorlopig blijven uitzenden zoals gebruikelijk. Op 26 juli aanstaande geeft RTL Nederland een presentatie aan pers en adverteerders over de programmering van de family of stations.

Persbericht Talpa/RTL

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jan Kolstee

    Hoe kan dat toch dat John de Mol een neusje heeft om de mooiste kralen te maken maar geen kans ziet er een mooi kralensnoertje van te maken ?


    26 juni 2007 om 17:53
    venturo

    Jan de man is multimiljardair, vervreemd in rui;l voor aandelen RTL een een prachtige radiozender, goodwill, content en een leeggelopen zender aan de grootste broadcaster van Europa. Dit gaat om edelstenen in een kroontje. Want met zijn verworven belang in RTL, Endemol, Jetix en nog een hele trits andere bedrijven hebben we het niet echt over kralen lijkt mij! 🙂


    26 juni 2007 om 18:11
    media

    Op een dag wordt je wakker en werk je in eens voor RTL. Yikes, wat een nachtmerrie 😉

    Financieel een prima deal voor de Mol; denk wel dat hij enorm baalt van het feit dat zijn droom niet is gerealiseerd.


    27 juni 2007 om 03:07
    Ronald ter Voert

    Als ik het interview en de berichten tot nu toe zie en lees, denk ik dat John de Mol met deze deal in een positie zit die hem goed past. Aandeelhouder, creatief en minder rompslomp van het leiden van een tv-zender.

    Ik denk dat voor John geen droom stuk is, maar juist dichterbij. Alleen is de kans eerder voorbij gekomen dan gedacht en zijn er altijd medewerkers die buiten de boot vallen. Alhoewel het sociale plan niet mals zal zijn.

    Zelf vind ik dat we in NL eens trots moeten zijn op mensen als De Mol die ondernemen en het medialandschap vorm geven. Als iets niet helemaal lukt of succesvol is niet meteen de hakbijl eroverheen, maar zien wat hij/talpa voor toegevoegde waarde hebben gehad voor de uitbouw van multi/cross mediale formats op de diverse mediakanalen. Hopelijk wordt deze visie door RTL enigszins opgepakt, alhoewel ik daar toch wel een hard hoofd in heb.


    27 juni 2007 om 06:56
    Jeroen Nagtegaal

    Ik ben het met Ronald eens dat we eens wat vaker trots moeten zijn op een ondernemer als De Mol. In het interview met Nova kwam zijn poenerige imago terecht ter sprake als één van de voornaamste redenen waarom Tien geen succes is geworden, maar De Mol is dan ook vanaf begin af aan neergesabeld door iedereen in Hilversum. Ik denk dat niet eens de kijker daarin een doorslaggevende rol heeft gespeeld, maar de tendentieuze berichtgeving de mening van de televisiekijker danig heeft beïnvloed. Of hadden we ook zo lopen zeuren over de reclameblokken tussen het voetbal als de NOS ze had ingevoerd? Ik denk het niet! In ieder geval is dit een mooie deal met niet alleen De Mol, maar ook de televisiekijker als winnaar. Nu kan iedereen tenminste zonder gene naar de programma’s van Tien kijken, zonder een statement te hoeven maken tegen ‘het geldkanaal’.


    27 juni 2007 om 15:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!