Verslag symposium Me the Media
Vandaag vond in de Beurs van Berlage te Amsterdam het symposium Me the Media plaats. Het symposium werd georganiseerd door ViNT, het Verkenningsinstuut Nieuwe Technologie van Sogeti. Onderwerp van het symposium was de invloed die de nieuwe (sociale) media hebben op bedrijven.
Gedurende de dag hebben de volgende sprekers op het podium gestaan: Jonas Ridderstrale, Alan Moore, James Alexander, Matt Locke en Gary Carter. Hun presentaties zijn terug te lezen op het pas geopende ViNT weblog.
Ridderstrale vertelt dat bedrijven al jaren gewend zijn aan “Karaoke kapitalisme”. Ze zijn groot geworden in een Copycat tijdperk. Bedrijven hebben dan ook moeite met de dotcom revolutie (lees: Web 2.0) die momenteel plaatsvindt.
Moore spreekt onder andere over de identiteit van het individu. Vroeger werd die bepaald door geografie, cultuur, godsdienst etc. Nu hebben we te maken met “highly individual people” die ook nog eens in communities willen samenwerken.
Alexander is CEO van het peer-to-peer internet-geldbedrijf Zopa. Een maand voordat Zopa live zou gaan, was er nog geen naam. Na even delibereren herinnerde een van de oprichters zich het begrip “Zone Of Possible Agreement”. Dat geeft precies weer waar het bij Zopa om gaat: om individuen die elkaar geld lenen in een veilige omgeving, maar zonder tussenkomst van een bank die zich daar dik voor laat betalen.
Locke praat over Me-Media-innovatie. Hij helpt onder meer Channel 4 van de BBC om cross-platform-content te ontwikkelen voor tieners. De jonge webgeneratie ziet internet helemaal niet meer als technologie, want het was er gewoon toen ze werden geboren.
Carter constateert dat we geobsedeerd zijn door creativiteit en dat we er daarom een economische sector van hebben gemaakt. We denken weliswaar heel makkelijk dat creativiteit een kwestie is van genialiteit, maar denk erom: vóór 1870 bestond creativiteit gewoonweg niet. Creativiteit is een product van de Romantiek, een stroming die ook verantwoordelijk is voor nationalisme; en alleen daarom al zou je moeten wantrouwen wat mensen gemeenlijk denken over creativiteit.
Behalve alle visionaire sprekers op het Me The Media-symposium is een DNAB ingesteld: een Digital Natives Advisory Board. Die bestaat uit negen jongelui van 14 tot 18 — Chantal, Nigel, Vicky, Elwin, Lianne, Linda, Colinda, Michel en Sidney — die per dag uren doorbrengen op de computer met Me-Media als MSN, Hyves en multiplayer-games. Van hen hebben we geleerd hoe we ons als oudere jongeren moeten inleven in het belang en de mogelijkheden van nieuwe Me-Media.
De informatie die tijdens dit congres boven tafel is gekomen, zal worden gebruikt in het boek “Me the Media”, dat aan het eind van dit jaar verschijnt.
Zoals gezegd, de gehele dag is bijgehouden op het nieuwe blog van Vint. Tevens zijn op het blog de laatste boeken “IT-Governance” en “Open voor Business” gratis te downloaden.
Disclosure: ik ben direct betrokken bij ViNT
Leuk verslag en interessante weblog Sander; zal VinT eens wat meer inde gaten houden. En ik zie uit naar het boek eind dit jaar!
Interessante sprekers, ik werd door alle sprekers geboeid. Helaas kon ik niet bij de laatste spreker zijn, maar mijn hoofd tolde dan ook al een beetje van de vele ideeën die de sprekers bespraken 🙂
Ik had alleen graag wat betere, hoe zeg je dat, presentatoren gehad. De mensen van Vint/Sogeti die de sprekers na hun presentatie nog wat vragen stelden hadden, leek het, maar een kleine affiniteit met de onderwerpen.
Verder was het een goed georganiseerd evenement, complimenten voor de organisatie!
Bart, als je ingelogd bent dan kun je je eigen reactie nog 5 minuten aanpassen!
Sander, komen er ook nog presentaties en/of videos online te staan?
@Melle. Je opmerking over onze eigen sprekers verbaast mij. Beide heren zijn dagelijks (en al jaren) met deze materie bezig. Ik kan echter niet voor hun spreken. Ik zal het bij hun neerleggen.
@Bart. Een brug te ver? Misschien wel, misschien niet. Niet iedereen zal alles even interessant vinden en/of alles kunnen bevatten. Vrij veel stof op een dag. Ons belangrijkste doel is dat de bezoekers van het symposium geinspireerd raken door de sprekers. En volgens mij zijn we daar duidelijk in geslaagd.
@Marco. Gedurende het symposium zijn alle sprekers gefilmd. Delen van deze films zullen online komen te staan. Hetzelfde zal gelden voor de PowerPoints.
Hoe precies en wanneer kan ik niet zeggen. Hangt af van de contracten van de sprekers en hier ben ik niet bij betrokken geweest. Ik neem dit op met Menno en kom hier zo spoedig mogelijk op terug.
@Bart. Op het gevaar af dat je denkt “daar gaat één van die jongens van VINT het eigen symposium verdedigen” — which isn’t the case: wij zijn ZEEEER kritisch op onszelf, wil ik graag even reageren op jouw aldus verwoorde interpretatie van gelach uit het publiek: “Ach, de arme jongen, die begrijpt het nog niet helemaal. Niets in de wereld is gratis en later zal hij wel inzien dat je voor muziek ook moet betalen.”
Voor zover ik mijn pappenheimers ken, weet het NL-bedijfsleven — van banken tot retail en transport — donders goed dat gratis steeds meer de norm wordt. Gelachen werd er naar mijn smaak voornamelijk uit herkenning, omdat de jongeman in het filmpje zich zo ontwapenend authentiek uitte. Zo heb ik het althans ervaren.
Jaap, misschien wel, misschien niet. In ieder geval niet in de hoek waarin ik zat. Daar bevatte het gelach nl. ook nog een aantal opmerkingen die in die richting gingen.
Overigens vond ik het niks afdoen aan het symposium, dat top was geregeld. Complimenten daar dus voor! Misschien voegde het publiek voor mij zelfs wel wat toe, als eye opener 🙂
@marco, dank, ik zal me eens aanmelden! (al blijft een preview functie handig ;))
@Sander: Dat zij er dagelijks mee werken verbaast mij dan weer. Aan de andere kant is het wel zo dat veel vragen vanuit bedrijfssituaties gebracht werden. Daar heb ik als student, op dit moment dus, weinig mee van doen. Ik ben veel meer geïnteresseerd over hoe de sprekers huidige ontwikkelingen inschatten op hun toekomstige waarde.
Ik zou het bijvoorbeeld wel interessant hebben gevonden als aan Moore gevraagd zou worden of een community gekocht kan worden, zoals bij MySpace en andere communities gedaan is, of dat er eigenschappen zijn te ontdekken waardoor te voorspellen is of die communities zich juist tegen de opkopers (of eigenlijk de veranderingen) inkeert (Flickr door yahoo met meer censuur nu bijv.).
Iets minder gericht op de ‘hoe is deze nieuwe kijk op het internet te implementeren door ‘oude’ bedrijven?’.
@Bart: Ik zei zowat letterlijk wat jij zei tegen degene met wie ik er was toen de zaal ging lachen (“wie nu lacht snapt er niets van”). En ook ik dacht/denk echt dat het was omdat gratis zo’n idioot idee voor de lachers lijkt.
@Bart. Eye-opener? Hopelijk heeft “Me The Media” op die mensen die in jouw buurt zaten ook een beetje het effect van I-opener 😉
@Melle: Interessante vraag over het kopen van communities. Je noemt MySpace, maar we zagen natuurlijk al veel eerder technocommunities van enige economische betekenis. Dat voert terug naar de producenten van open-source-software. MySQL heeft bijvoorbeeld een dual license strategie. Dat betekent dat je de software die de community maakt gewoon kunt kopen. Die community laat zich dus ‘verkopen’. Sun heeft een community kunnen kopen door iets weg te geven namelijk hun Solaris operating system. En Brewtopia, het aan de beurs genoteerde open-source bierbedrijf daar kun je ook gewoon de aandelen van kopen, en dan heb je een community. Maar de CEO Liam Mulhall is de binden factor (Google ook op bv cambrian house, crowdspirit, maar misschien ken je al die voorbeelden al). R&D communities zoals Innocentive en Nine Sigma binden communities aan bedrijven. En de leden van de community kunnen geld verdienen. Er is heel veel onderzoek gedaan naar open source communities en business modellen. Twee hoofdstukken van het boek dat ik schreef met Jaap Bloem gaan daar dieper op in. Je kunt het boek downloaden op het vintblog.
En… PS: Je mag vragen stellen hoor op het VINT-symposium! Zeker als ze zo interessant zijn.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!